Dorsett Kuala Lumpu,

5 Masakan Jepun Ini Akan Memukau Selera Makan Anda Di Dorsett Hotels & Resorts

Selasa, September 26, 2017 Mahamahu 20 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Dah lama tak makan masakan Jepun yang original daripada tukang masak sebenar. Kalau kat Malaysia ni tak banyak tempat ada sediakan hidangan special macam Bento, Tempuran dan Sushi.


Tapi kali ni Dorsett Hotels & Resorts mengadakan promosi Japanese Food Fiesta sepanjang bulan ini. Sekarang ni mereka akan adakan promosi di Dorsett Kuala Lumpur bermula dari 22 Sept hingga 30 Sept ini. Kali ini mereka bawakan Chef Shigeaki Ota dari Agora Hospitalites untuk menyediakan semua hidangan istimewa ini.

Chef Shigeaki Ota

Maha berkesempatan untuk menikmati sendiri semua hidangan masakan Jepun yang jarang-jarang kita dapat ni. Mula dengan Sushi Set ini mesti ramai orang suka kena memang orang Malaysia suka makan Sushi kan. Dalam set ini ada Sesame tofu, simmered shrimps with vegetables, soy-grilled Japanese Spanish Mackerel (yuan-style), 3 assorted Nigiri-sushi, 1 pickled-gourd roll, sweet pickled ginger, savoury steamed egg custard, miso soup, sorbet atau ice-cream.


Sushi Set - RM78 nett

Kalau nak cite satu-satu banyak pulak kalau nak jelaas korang leh tengok dalam gambar yang Maha sediakan ni tu hidangan satu set yang korang akan dapat bila pilih set ini. Kemudian ada pula set kegemaran Maha iaitu Tempura Set. Ni Maha suka boleh makan sampai habis sorang-sorang.


Tempura Set - RM55 nett

Ramai orang tak suka makan sayurkan dalam set ni ada sayur goreng tempura terdiri daripada keledek, terung, bawang dan kacang bendi. Kemudian ada lagi 2 assorted appetisers, savoury steamed egg custard, miso soup , steamed rice dan Yuzu ice-cream. Tengok sendiri Tempura ni sungguh menyelerakan dan rangup ok.


Kemudian set ke 3 yang disediakan pihal hotel adalah Beef Sukiyaki Set. Ini untuk yang duka makan daging dan ia sangat unik kerana dimasak dalam periuk khas bagi mengekalkan kesegaran dan kelembutan daging dalam tu.

Beef Sukiyaki Set - RM88 nett

Kalau order set ini korang akan dapat 2 assorted appetisers tuna, squid, sweet shrimps, sliced beef sirloin, Chinese cabbage, Japanese leek, tofu, shiitake mushrooms, steamed rice dan Yuzu ice-cream. Yang ni pun Maha suka sebab daging sangat lembut dan hidangan ini sedikit manis kerana mungkin sos yang mereka gunakan.


Set ke empat ini adalah Shokado Bento yang ni pun kesukaan Maha. Alamak semua Maha suka macam mana ni hehehe. Bentokan cantik hidangan yang dihidang dalam bekas kotak-kotak kecil lagi nampak menyelerakan.

Shokado Bento - RM108 nett

Dalam set ini korang boleh dapat banyak sikit iaitu Sesame tofu, boiled spinach with seasoning, Japanese-style omelette, simmered sweet potatoes, fry-simmered taro, soy-grilled Japanese Spanish Mackerel, 2 assorted fresh fishes, simmered shrimps, grilled beef with miso, Tempura, clear soup with minced fishball, steamed rice dan sorbet atau ice-cream.


Shasimi Set - RM128 nett

Last sekali dalam promosi ini adalah Shasimi Set yang korang boleh dapat antaranya 2 pilihan assorted appetisers, tuna, sea bream, squid, sweet shrimps, amberjack, scallops, salmon, savoury steamed egg custard, miso soup, steamed rice dan Yuzu ice-cream. Yang ni deko cantik macam dalam satu kapal layar menarik.


Kalau korang nak cuba boleh masih ada masa lagi untuk datang ker Dorsett Hotel Kuala Lumpur sehingga hujung bulan ni jer. Boleh nikmati untuk makan tenghari atau makan malam hanya datang ker Checkers Café tingkat 1 hotel ni. Maha dah cuba korang bila lagi sebagai pecinta makanan Jepun promosi ini mesti kena try ok. Selamat mencuba semua ok.

Promosi dan pertanyaan layari :
Dorsett Grand Subang        www.dorsetthotels.com/malaysia/subang
Dorsett Grand Labuan        www.dorsetthotels.com/malaysia/labuan
Dorsett Kuala Lumpur        www.dorsetthotels.com/malaysia/kualalumpur
Dorsett Putrajaya                www.dorsetthotels.com/malaysia/putrajaya

Ranking Mahamahu :-
Kebersihan : 4/5
Kesedapan : 4/5
Harga : 3/5



20 ulasan:

  1. tula..iols pun lama x mkn japanese food ni..last tahun lepas kut hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wakakak sama lah kita tak kayo nak makan selalu hehehehe..

      Padam
  2. I think anak I akan suka Shokado bento.nampak sedap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes Bento tu sesuai untuk kanak-kanak hehehe kita pun suka tau...

      Padam
  3. semua nampak sedap tapi paling menarik hati sha beef sukiyaki set tu 😍😍😍

    BalasPadam
    Balasan
    1. Beef tu di masak macam sup memang healthy sangat..

      Padam
  4. Ya Allah maha nape la gambar tu menarik sangat..terliur tengok..heheh..ohh sashimi sushi..hmm dap nyaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe mesti lah sedap baru kita promote wakakaka..

      Padam
  5. semuanya sedap niii..lama dah tinggal sushi ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lah dah lama tinggal kena cuba yang ni..

      Padam
  6. tak kuadnya tengok sushi. sedap uols

    BalasPadam
  7. makanan jepang emang mantap. bergizi dan pas diperut pun enak.

    BalasPadam
  8. perghh temptingnyaaaaaa.. teringin lah pula makan jepun

    www.neezalife.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak apa boleh cuba masih ada masa lagi..

      Padam
  9. Balasan
    1. Memang best tapi tak boleh makan selalu hehehe..

      Padam
  10. Rindu nak rasa makanan Jepun... Dan rindu nak makan bersama Maha....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu lah tunggu juga bro ajak bila nak belanja lagi ni hehehehe..

      Padam