Memaparkan catatan dengan label Dapur. Papar semua catatan

Resipi Tempoyak Ikan Patin Lagi Pekat Lagi Sedap

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Banyak cara orang Masak Tempoyak Ikan Patin ni ada yang guna bawang dan ada yang tidak. Tapi yang aslinya tidak gunakan bawang. Jadi resipi ni Maha cuba buat cara paling mudah dan paling senang orang bujang boleh masak kat rumah.


Tapi nak bagi beberapa tips kepada pembeli kat luar sana nak bezakan antara Ikan Patin sangkar atau Ikan Patin kolam. Kalau korang tengok harga kat pasaraya tu ikan patin mereka boleh jual hanya pada harga RM3.00 sekilo tu memang sah ia adalah patin kolam. Tak salah nak beli tapi kadang-kadang ia lebih berbau nak banding dengan pating sungai atau sangkar. Sebab tu patin sangkar atau sungai jauh lebih mahal sekilo boleh cecah RM12.00 tau.


Kalau beli pating kolam kena tahu cara nak basuhnya bagi buang segala hanyir dalam badan. First sekali masuk air dalam perut ikan tu dan cuci sehingga perut betul-betul bersih. Kemudian cuci kan dengan gunakan limau nipis atau limau kasturi bagi hilang bau hanyir. Kalau tidak basuh bersih nanti lepas memasak akan sangat kuat baunya itu yang buat ramai orang tak suka ok.


Itu sikitlah tips yang Maha dapat kongsikan pada korang dan kini kita ke cara untuk memasak Tempoyak Ikan Patin dengan cara paling mudah gunakan produk dari Sudee. Produk keluaran bumiputera ini dijamin Halal dan pastinya selamat kerana tiada bahan pengawet dan juga tiada pewarna tiruan.


Jom kita tengok bahan-bahan yang digunakan ini.

1 ekor Ikan Patin (1kg)
5 batang Daun Kesum
1 mangkuk Tempoyak
1 pek Sudee Gulai Tempoyak
Nak lebih pedas tambah 6 biji Cili Padi

Cara nak memasak boleh tonton video penuh kat bawah ni :-


Senang tak nak masak Tempoyak Ikan Patin yang pastinya pekat dan sedap. Makin banyak tempoyak makin bagus tapi kena cari tempoyak yang kurang masin. Makin lama tempoyak tu makin sedap untuk dimasak. Cuma bahan dari Sudee ni tak pedas nak pedas lebih korang kena tambah cili padi tumbuk jer dan masuk dalam resipi ini.


Mana nak dapat produk Sudee ni korang boleh beli kat banyak pasaraya besar dan kecil kat seluruh Malaysia. Juga boleh beli kat luar negara seperti Singapura, United Kingdom, Arab Saudi, Hungry dan Brunei. Jadi kat luar negara pun boleh masak masakan kampung kita hehehe. Jadi boleh cuba dan jangan bagi alasan memasak ini susah ok. Selamat mencuba semua.







Resipi Masak Lemak Sepat Masin Dan Nanas Yang Mengancam

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Hari ni Maha nak cuba pula masak satu lagi masakan tradisi kita yang mengancam ketika duit tengah sengket ini. Resipi Masak Lemak Sepat Masin dan Nanas memang menjadi kegilaan masa kat kampung dulu. Sekarang duduk bandar nak cari masakan ni kat restoran yang betul-betul sedap agak sukar.


Apa kata kita cuba buat sendiri jer mana tahu lepas ni boleh buat lagi masak saat gaji lambat lagi macam sekarang ni hehehe. Masak kat rumah ni memang menjimatkan terutama kepada keluarga yang besar dan ramai. Bujang pun boleh masak apa masak untuk makan tengah hari boleh simpan lagi dan panaskan untuk makan malam jadi dah jimat kat situ. 


Jom kita lihat bahan-bahan untuk membuat resipi ini :-

1 biji Bawang Besar
3 biji Bawang Putih
6 biji Cili Padi
1 inchi Kunyit Hidup
1/2 biji Nanas
3 ekor Ikan Sepat Masin
150 gram Santan Pekat
300 ml air kosong
2 keping Asam Keping
1 batang Serai
Ajinomoto dan Garam secukup rasa


Kalau korang rasa tak nak isi ajinomoto pun boleh tak ada masalah ini sahaja nak bagi perasa lebih. Kalau korang nak guna ikan masin lain pun boleh seperti Ikan Masin Kurau pun sedap juga. Jom kita tonton lak video bagaimana nak sediakan resipi ini. Mudah jer boleh siap dalam masa lebih kurang 10 minit.


Jadi rasa korang boleh cuba juga untuk masak resipi ini. Maha hanya cuba sendiri sahaja belajar dari sebuah buku 100 Menu Popular Orang Malaysia. Korang yang ada resipi menarik dan juga hebat apa kata share ngan Maha mana tahu nanti boleh kita berkongsi kat dalam blog ni. Maha boleh feature resipi korang sekalikan. Selamat mencuba semua.







Resipi Kuih Lapis Lebih Sedap Dan Wangi Dengan Produk Susu POKKA Cubalah

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Maha tahu kat sini dah ramai orang pandai buat resipi Kuih Lapis yang memang menjadi makanan tradisi ketika rumah terbuka. Kuih paling cepat dan sedap, tapi korang tahu tak rahsia untuk jadikan kuih tu dua kali ganda lebih sedap dan wangi.


Mai Maha tunjuk caranya ia tidak mengubah resipi asal kuih ini tapi ia menambah kesedapan kepada Kuih Lapis ini. Maha hanya tambahkan produk baru daripada POKKA iaitu Susu dan Tembikai juga Susu dan Pisang. Dua produk minuman ini ada rasa dan bau yang harum kalau kita tambah dalam masakan.


Produk POKKA ini dijamin Halal dan juga rendah lemak serta ia menggunakan susu sebenar dan juga jus buah yang sebenar. Kalau kat pasaran boleh dapat dalam kotak 1litter dan juga kotak kecil 250ml. Maha suka dua perisa ini dan juga ada satu lagi iaitu POKKA Susu dan Mango juga sedap.


Jom kita tengok bahan-bahan untuk resipi yang Maha diberi nama Kuih POKKA Lapisan Kasih a.k.a Kuih Lapis ni hehehehe.

2 cawan Tepung Beras
1/2 cawan Tepung Gandum
1/2 cawan Tepung Jagung
1 cawan Santan Pekat
1 cawan Pokka Susu Tembikai
1 cawan Pokka Susu Pisang
1 cawan Gula
1 penutup Pewarna Kuning & Hijau
1 sudu kecil garam

Tak banyak kan dan cara nak buat pun tak susah korang boleh tonton video kat bawah ni sampai habis cara nak buatnya ok.


Senang kan cuma yang leceh sikit nak tunggu untuk mengukukus kuih ini sebab kita kena buat lapis demi lapis. Tapi hasilnya sangat memberansangkan bau wangi sangat sebab dapat bau Pisang dan juga Tembikai. 

Sertai POKKA Rasa Raya Contest


Sebenarnya Maha buat resipi ini dan beli produk POKKA ni nak sertai peraduan sempena dengan Hari Raya yang dianjurkan oleh mereka. Korang masih sempat nak sertai kerana peraduan ini akan berakhir pada 30 Jun 2018 ini.


Cara-cara penyertaan :-


1) Beli produk pelbagai produk POKKA Susu bernilai RM10 dalam satu resit tunggal.
2) Buat resipi menggunakan produk pelbagai susu POKKA. Ambil foto / video langkah-langkah resipi.
3) Hantar foto / video dan gambar resit korang ke Facebook POKKA melalui FB Messenger.

Hadiah yang ditawarkan adalah:-


1) PRIZE GRAND: Pakej katering rumah terbuka bernilai RM10,000
2) PRIZE CONSOLATION x 3: RM200 tunai + POKKA hamper + bekalan minuman POKKA 1 bulan
3)HARIAN MINGGU x 20: baucer membeli-belah bernilai RM100 + bekalan minuman POKKA selama 1 bulan.


Jadi tunggu apa lagi korang kena sertai sekarang juga masih sempat Maha dah buat ni korang boleh juga cuba resipi yang mudah-mudah jer. Mana tahu rezeki korangkan kita tak tahu. Selamat mencuba semua.








Masak Resipi Pais Ikan Mabong Lebih Mudah Dengan Pensonic Stimbot & BBQ 2-Dalam-1

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Hari tu Maha ada jalan-jalan kat pasaraya ingat nak beli bahan untuk memasak tapi sekali ternampak satu perkakasan memasak yang masih tiada kat rumah. Jadi apa lagi terus jatuh cinta dan belilah produk Pensonic Stimbot & BBQ 2-Dalam-1


Nak masak steamboat waktu berbuka tak berapa selera sangat jadi fikir satu idea untuk buat satu resipi yang boleh guna peralatan Maha baru beli ini. Maka terlintas kat fikiran nak masak Pais Ikan Mabong. Sebab barang Pensonic ini ada BBQ ditengah-tengahnya jadi mudah lah nak buat panggang makanan laut. Besar juga perkakasan ini ingat kecil jer.


Bila Maha balik dan buka memang rasa teruja sangat nak cuba perkakasan ini. Terus sediakan bahan-bahan untuk buat resipi yang dan plan tadi. Tak banyak pun bahan kena sedia dan cara nak buat pun tak susah cuma yang susah nak dapatkan daun pisang kat KL ni. Kalau tak ada daun pisang boleh gantikan dengan daun kunyit untuk balut ikan tu nanti.


Jom tengok apa bahan-bahan yang Maha gunakan untuk resipi kali ini.

2 ekor Ikan Mabong
3 tangkai Cili Merah
1 biji Bawang Besar
3 ulas Bawang Putih
4 biji Cili Padi
2 cm Halia
2 cm Kunyit Hidup
2 batang Serai
4 sudu masak Air Asam Jawa
1 helai Daun Kunyit
2 helai Daun Pisang
Garam dan gula secukup rasa



Semua bahan yang kat atas tu kisar sehingga halus. Kalau korang nak ikut cara lebih senang boleh tonton video yang Maha sediakan kat bawah ini cara paling cepat dan mudah nak masak Pais ini.


Tak silap Maha Pais ini adalah masakan berasal dari Negeri Pahang. Tapi serata negeri pun dah ramai orang pandai masak. Ikan tu boleh digantikan dengan ikan lain yang korang suka seperti Ikan Talapia, Ikan Kembong atau juga Ikan Pari. Kalau nak lebih pedas korang boleh lebihkan cili padi tu Maha letak sikit sebab tak kuat pedas.



Perkakasan memasak Pensonic yang Maha beli tu memang sangat bagus lah mudah jer sebab ada kawalan kepanasan berasingan antara Steamboat dan juga BBQ. Kalau Maha masa masak Pais ini gunakan api yang sederhana agar ia masak sekata tida cepat hangus. Bekas periuk untuk steamboat tu pun besar dan banyak boleh isi sup dalam tu untuk rebus bahan steamboat.

Tonton Rancangan Balik Kampung Bersama Pensonic


Kebetulan hari sama lepas siap masak Pais ini untuk berbuka puasa tengok TV ada pulak rancangan baru dari Pensonic iaitu 'Balik Kampung Bersama Pensonic'. Kalau korang nak tonton rancangan ini ditayangkan setiap hari Isnin jam 6.00 petang di TV3 sebelum berbuka puasa. Boleh bagi ilham untuk memasak.


Kalau dah rancangan Pensonic sapa lagi pengacaranya kalau bukan Dato Chef  Haji Ismail yang memang kelakar tu. Hari yang Maha tonton tu ada artis jemputan iaitu Ashraf Muslim yang berkongsi pengalaman balik kampung beliau kat Melaka. Seronok tengok mereka berceloteh sambil memasak memang tak kering gusi banyak ilmu dapat.


Pada akhir rancangan ada pula promo pertandingan Beli, Tonton & Menang. Boleh memenangi hadiah yang bernilai RM200,000.00 termasuk kereta Nissan X-Trail dan produk-produk peralatan rumah Pensonic. Lagi lah teruja Maha nak masuk sebab nak menang kereta tu. 

Cara untuk penyertaan peraduan ini pun mudah jer.
1. Beli produk Pensonic bernilai RM50.00 dan ke atas dalam satu resit.
2. 'Like' Facebook Pensonic Malaysia & poster peraduan.
3. 'Share' poster peraduan di Facebook anda.
4. Tonton rancangan ‘Balik Kampung Bersama Pensonic’ di TV3.
5. PM gambar-gambar resit, kad waranti, butir-butir peribadi dan jawapan untuk soalan peraduan FB.

Pemenang untuk Hadiah Utama akan dipilih dari korang yang menyertai peraduan mingguan. Soalan peraduan Beli, Tonton & Menang akan dipaparkan setiap minggu di Facebook Pensonic selepas habis rancangan. Rancangan ini terdiri daripada 8 episod dimana 10 pemenang akan dipilih setiap minggu, iaitu sejumlah 80 pemenang bagi kesemua episod.


Hadiah-hadiah mingguan peraduan akan dinyatakan dalam poster peraduan Beli, Tonton & Menang. Jika korang telah menyertai peraduan mingguan Beli, Tonton & Menang tetapi gagal memenangi sebarang hadiah, jangan putus asa kerana korang masih berpeluang memenangi Hadiah Utama.


Peraduan ini akan berakhir pada 8 Julai 2018 lambat lagi masih sempat nak sertai sekarang. Maha pun dah beli produk Pensonic Stimbot & BBQ 2-dalam-1 ini jadi boleh gunakan resit dan kad waranti sebagai bukti pembelian. Korang tunggu apa lagi join lah mana tahu tuah korang tahun ini boleh menang kereta. Maha dah hantar korang bila lagi selamat mencuba semua.







Cara Sihat Untuk Masak Resipi Kuah Lodeh Dan Sedap Makan Dengan Nasi Impit

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Beberapa hari sahaja lagi tinggal untuk kita nak sambut Hari Raya. Rasa macam teruja lak tapi kena habiskan puasa dulu tau jangan nak fikir Raya jer hehehe. Cuma kali ni Maha nak sahare satu resipi yang boleh korang cuba untuk masak Hari Raya nanti.


Selalunya kalau kita Masak Kuah Lodeh ini menggunakan santan tapi kali ini Maha gantikan dengan bahan yang lebih sihat dan tidak mengurangkan sedikit pun rasa pada makanan ini. Maha menggunakan Fernleaf Susu Rendah Lemak yang diyakini ramai. Produk tenusu daripada New Zealand memang semua orang dah tahu akan kualiti dan juga jaminan kesihatannya.


Sebab itu Maha menggunakan produk susu ini dan juga Maha ada tambahkan lagi Anlena Yogurt bagi memberikan variati rasa pada resipi ini. Korang jangan kecam Maha tau kerana masih tak mengubah apa-apa rupa serta rasa kepada masakan ini tapi apa salah kita gunakan produk yang lebih sihat. Almaklumlah kita tahu bahawa orang Malaysia ni kurang minum susu tambah-tambah pada usia makin meningkat kerana mind set kita susu untuk kanak-kanak sahaja betul tak.

Jom kat sini Maha senaraikan bahan-bahan yang digunakan untuk resipi ini:-


300gram Kubis
1batang Lobak Merah
3batang Kacang panjang
5batang Baby Corn
6ketul Tauhu Goreng
1keping Tempe Goreng
50gram Sohun
50gram Fucuk
2batang Serai
1kotak Fernleaf Susu Rendah Lemak
30gram Anchor Unsalted Butter
1bekas Anlene Plain Yogurt
Garam secukup rasa
1biji Cili merah


Bahan dikisar:-
1/2biji Bawang Besar
3biji Bawang Putih
1inchi Kunyit Hidup
100gram Udang Kering



Banyak juga bahan untuk buat Masak Lodeh ini tapi kalau korang rasa nak gantikan dengan sayur yang korang suka boleh juga seperti Terung atau Lada Benggala. Kat bawah ini pula Maha sertakan video bagaimana nak masak resipi ini. Mudah jer kurang daripada 20 minit untuk masak semua resipi ini. Jom kita tonton video ini sampai habis ok.


Macam mana tengok rupa sama seperti masakan asal dan sama jer serta rasa pun sama tak ada beza tapi kita gunakan bahan lebih sihat. Kalau kita gunakan susu ini masakan kita juga tahan lebih lama dan masih boleh dinikmati bila-bila masa. 


Kalau korang rasa nak cuba resipi ini untuk makan buka puasa atau masak Hari Raya nanti boleh lah komen kat sini nanti ok, mana tahu orang lain rasa lain hehehe. Korang semua juga berpeluang untuk menangi hadiah istimewa sempena dengan First Feasts Fonterra Brand Malaysia. Hadiah-hadiah menarik seperti Fujifilm Instax mini 8, Tefal Cookware dan produk Fonterra.


Cara penyertaan mudah saja :
1) Like Facebook page Fonterra Brands Malaysia
2) Like resipi Kuah Lodeh Sihat Mahamahu ini di page Fonterra Brands Malaysia
3) Komen nama yang paling kreatif sekali di resepi ini dan tag 3 rakan anda
4) Share resipi ini untuk tingkatkan peluang korang untuk menang

Selamat mencuba semua dan selamat berbuka puasa.




GoodMorning VHalia 18 Bijirin Minuman Sejuta Khasiat Juga Boleh Buat Biskut

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Selalu korang kalau pagi-pagi ada tak minuman tambahan yang korang ambil untuk memastikan sentiasa bertenaga sepanjang hari. Sekarang ni Maha tengah mencuba satu minuman bijirin yang nampak macam bagus ditambah lagi dengan Halia Buluh didalamnya.


Inilah dia minuman GoodMorning VHalia 18 Bijirin adalah minuman halia-bijirin yang komprehensif dengan 18 jenis bijirin serta halia yang berkualiti tinggi. Ok Maha senaraikan 18 bijirin yang ada dalam minuman ini Job’s Tears, Beras Merah, Biji Teratai, Biji Rami, Bijan Hitam, Walnut, Biji Chia, Kacang Soya Hitam, Kernel Aprikot, Berat Pulut, Beras Perang, Jagung, Kacang Soya, Gandum, Barli, Kacang Mug, Kacang Hijau dan Lentil.


Semua ini kalau kita study sikit ia bagus untuk organ dalaman seperti jantung, peparu, buah pinggang, limpa & perut dan hati. Jadi ia memang menjaga semua sekali tapi kenalah minum dengan konsisten kalau setakat minum sebulan lepas tu nak sihat dan baik memang tidak lah.


Tapi sebab apa nama minuman ini VHalia 18 Bijirin paling utama adalah Halia. Mereka menggunakan bukan halia biasa yang kita buat masak kat dapur tapi ini adalah Halia Buluh yang boleh didapati di negara Taiwan. Halia Buluh ini mempunyai aroma dan rasa yang pekat sebab itu bila korang bancuh minuman ini ia lebih pekat dan bau yang kuat.


Tak apa sapa yang suka halia memang tak ada masalah apabila habis hujung minuman akan ada rasa pedas sedikit. Halia ini tujuannya untuk memanaskan badan, penghadaman, menggalakkan peredaran darah dan anti-inflamasi dan selsema.


Jadi memang minuman ini bagus untuk orang dewasa mahupun warga emas semua orang boleh minum tak ada masalah. Cara penyediaan minuman ini mudah sangat sebab ia dah dijadikan serbuk jadi hanya campurkan 3 sudu VHalia dengan 150ml air suam sahaja. Kacau sampai larut dan boleh minum waktu pagi boleh atau malam pun boleh.


Tapi Maha bukan sahaja minum macam tu setiap hari Maha jadikan satu resipi masakan menggunakan produk VHalia 18 Bijirin ni. Nak minum setiap hati tak berapa lalu sebab bau dan rasa kuat halia tu jadi Maha cipta satu resipi dan masih boleh nikmati VHalia ini.


Resipi tersebut adalah Biskut VHalia dan bahan-bahan yang digunakan sangat sikit tapi paling penting kena ada produk VHalia lah ok. Jom kita tengok bahan-bahan yang Maha gunakan.


Bahan-bahan:-
1) 2 cawan Tepung Gandum
2) 3 sudu VHalia 18 Bijirin
3) 125 gram Mentega
4) 1 cawan Gula Perang (dikisar)
5) ½ cawan air panas
6) 1 camca besar Madu

Dah cukup hanya ini sahaja bahan yang Maha gunakan untuk jadikan biskut yang boleh makan setiap hari tak rasa sangat halia. Cara penyediaan biskut ini pula sangat mudah pakai campur jer jom kita tengok pula cara nak masak.


Cara penyediaan :

1)    Satukan bahan tepung gandum, VHalia, mentega dan gula perang. Ingat tau gula perang tu kena kisar halus sebab nanti bila adun gula tu tak hancur dan biskut yang hancur. Gaul dengan ramas hingga menjadi seperti serbuk roti.


2)    Buat lubang di tengah adunan tadi untuk masukan air panas dan madu. Gaul lagi hingga semua bahan sebati dan bagaikan menjadi doh adunan yang lembut.


3)    Pada waktu ini panaskan oven. Masa untuk membuat bentuk ikut suka kita nak buat bentuk apa. Maha sebab nak jadikan ia nampak biskut jadi buat bulat sebesar duit 50sen dan leperkan. Pastikan ia tidak tebal seperti mana yang Maha buat ia akan membuatkan biskut lambat masak.


4)    Sediakan satu bekas pembakar yang disalut dengan mentega untuk elak dari melekat. Susun pada jarak yang jauh sikit untuk pastikan ia tidak bercantum.


5)    Akhirnya masukan dalam oven dan masak pada suhu 200◦ selama 15 minit sahaja kalau tak tebal biskut tersebut.

Sekarang dah siap dan boleh dimakan masih ada bau halia yang kuat dan juga masih dapat rasa halia tapi dalam bentuk biskut ok lah sikit. Boleh bawa ke pejabat atau mana-mana sahaja untuk setiap masa menikmati VHalia ini.


Kalau korang rasa nak bawa dalam bentuk sachet pun mereka ada produk minuman ini dengan dalam satu pek tersebut ada 8 sachet hanya RM10.90. Ini untuk memudahkan kita minum setiap hari tak perlu sukat dah siap hanya masuk dalam cawan dan masuk air suam. Good Morning VHalia 18 Bijirin kini boleh didapati di Guardian, Caring dan kedai-kedai farmasi, anda juga boleh membuat pesanan secara dalam talian. Selamat menikmati minuman VHalia dan semoga anda mendapat manfaat kesihatannya. Maklumat selanjutnya: https://goo.gl/YJWRno. Selamat mencuba.






Minum Petang Bersama Resipi Banana Cheese Roll Yang Lazat

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Dah lama sebenarnya Maha tak keluar dengan resipi masakan dapur sendiri pun dah lama tak berasap hehehehe. Almaklumlah sibuk dengan kerjaya tahun baru ini. Tapi tak apa kali ni Maha nak kongsi dengan korang satu resipi mudah dan pasti ramai suka.


Actually resipi ni sebelum ini ramai orang buat kerana ia agak popular tapi Maha ada olah sedikit ikut citarasa sendiri nak bagi kelainan. Resipi ini menggunakan pisang dan cheese tapi bukan nak buat pisang cheese ok. Resipi ini Maha namakan sebagai Banana Cheese Roll.


Kita tahu buah pisang ini banyak khasiatnya bagi mereka yang nak diet pisang adalah pemakanan yang sangat bagus. Pisang juga mampu merawat masalah sembelit kalau sapa-sapa rasa susah nak buang air besar banyak-banyak lah makan pisang hehehehe.


Sedikit info kesihatan pasal buah pisang jom sekarang kita tengok pula bahan-bahan yang Maha gunakan untuk membuat resipi ini.


Bahan-bahan
1 sikat Buah Pisang Emas/Berangan
1 sudu serbuk Kulit Kayu Manis
10 helai Kilut Popiah
10 keping Ceddar Cheese 
1 sudu Tepung Gandum
Sedikit air 

Itu jer bahan-bahan yang digunakan cuma pisang tu ikut korang nak guna pisang jenis apa tapi paling sedap pisang yang manis dan tidak berbiji. Kalau korang ada pisang lain yang sedap juga boleh tapi jangan guna Pisang Tanduk besar sangat. Jom kita tonton lak cara memasak yang Maha sediakan dalam bentuk video mudah ini.


Taraaa so korang rasa macam mana mudah tak cara nak buatnya. Menu ni boleh dijadikan makan petang atau juga juadah penyambut tetamu yang datang. Mudah sangat nak buat kalau sapa rasa nak cuba dialu-alukan dan nanti bagi lah komen sikit kat sini ok. Selamat mencuba semua.







WHISK Memudahkan Kerja Memasak Di Rumah Buat Mereka Yang Sibuk

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Korang mesti pernah sampai satu masa tak tahu nak makan apa. Nak masak kat rumah pulak bila buka peti ais kosong tak ada langsung bahan untuk dimasak. Maha sendiri kadang-kadang buntu tak tahu nak masak apa nak beli bahan tak tahu pulak.


Tapi sekarang tak perlu risau lagi kerana telah ada WHISK. Apa tu WHISK? Ia lebih kepada penyelamat waktu kecemasan anda. Sekarang ni WHISK memberi 6000 kotak secara percuma untuk rakyat Malaysia. Kalau kempen 6ribu kotak ni dah tercapai target baru mereka start menjual makanan-makanan dalam laman web mereka. (Update: Maha baru dapat tahu dari pihak WHISK yang kempen 6K ini telah pun habis maaf pada yang tak sempat memang pantas betul korang ni). Maha sendiri telah dapatkan satu kotak daripada mereka korang tunggu apa lagi cepat pergi dapatkan sekarang.


Korang hanya perlu masuk laman web mereka www.whiskmeal.com dalam tu ada beberapa resipi makanan yang mereka sediakan untuk dipilih. Kita juga boleh undi untuk menu baru mereka yang akan datang di What’s Next dan klik ‘like’ button. Produk makanan WHISK membantu mengatur diet kita kerana mereka menyertakan fakta nutrisi pada kad manual. Juga bahan mereka segar sampai depan pintu dalam kotak yang menarik dan pack yang berkualiti.
 

Hari tu Maha cubalah Chicken Ball Spaghetti mereka. Buka kotak tu semua dah ada hanya masak ikut arahan sahaja. Mudah pulak tu nak masak jom kita belajar memasak hari ni.

Cara memasak Chicken Ball Spaghetti:-
1)    Didihkan spaghetti yang diberikan dalam satu kotak ini cukup untuk satu orang makan jadi masak jer semua akan habis.


2)     Sambil tu kita buat meatball dengan daging yang diberikan tak perlu nak perap atau campur hanya gentel sahaja jadi bulat-bulat. Saiz Maha buat ini akan jadi 5 ketul.



3)    Lepas tu masukan minyak masak dalam kuali tapi minyak mereka tak sediakan kita kena guna minyak sendiri. Goreng bebola daging tu sehingga separuh masak.


4)    Bila dah masak masukkan terus bawang putih dan bawang besar yang disediakan semua dah siap potong hanyak campak jer dalam kuali mudah.
5)    Bila dah naik bau kemudian baru kita masukan tomato sos dan stock ayam yang dibekalkan.


6)  Masak sehingga sedikit pekat dan last masukan garam dan lada hitam ni pun mereka tak bekalkan kena sedia sendiri.

7)    Last sekali spaghetti yang telah direbus tadi masuk dalam kuah tu dan masak 2 minit. 


8)    Sedia untuk dihidangkan dan dimakan mudah bukan.

Bagi orang Bujang macam Maha ni tak perlu nak fikir beli bahan dan apa bahan yang nak cari. Order sahaja kat Whisk ini semua dah siap dalam sukatan yang sebenar hanya terus masak sahaja tanpa ragu-ragu. Tapi ingat jangan buang kotak Whisk dan icepack yang ada jika kita pulangkan semula kotak dan icepack akan dapat kumpul point.


Kalau ibu-ibu yang bekerja pun boleh juga beli satu box macam ni dan sampai rumah masak jer tak perlu nak kupas-kupas dan potong semua dah siap. Main campak-campak sahaja. Lepas ni kalau sapa malas sangat nak masak tak tahu lah. Semudah ini telah ada dipasaran dan sangat membantu.