AirAsia,

AirAsia Anjur Pesta Hidangan Santan Bersama Media Serata Asia Buat Julung Kalinya

Khamis, Jun 01, 2017 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Apa makanan tempatan yang korang bayangkan boleh makan dalam flight. Rendang, Nasi Lemak dan macam-macam lagi bukan. Dulu memang susah nak dapat tapi sekarang tak mustahil kerana AirAsia membawa semua makan ini dalam penerbangan mereka.


Sebab itu AirAsia minggu lepasa menganjurkan majlis 'Food Tasting' yang pertama kali bagi semua jenis makanan berasaskan Santan. Sebab itu sesi pada hari tu di beru nama Santan. Sebelum ni Maha pernah datang acara food tasting anjuran AirAsia korang leh baca kat sini.



Tapi kali ini penerbangan tambang murah terbaik Asia ini memanggil 200 orang media dari 16 buah negara iaitu Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, Vietnam, Cambodia, Laos, Myanmar, Singapura, Brunei, China, Taiwan, Jepun, Korea Selatan dan India ke majlis food tasting ini. 


Pesta ini telah di adakan di RedQ iaitu office operasi AirAsia yang baru di KLIA2. Pertama kali masuk office mereka memang teruja sangat luas dan konsep open office itu yang diterapkan oleh AirAsia.
 



Pada hari tu juga turut sama hadir memeriahkan majlis adalah Tan Sri Tony Fernandes Ketua Pegawai Executive Kumpulan AirAsia juga ada bersama Datuk Kamarudin Meranun Pengerusi Eksekutif AirAsia Berhad & Group CEO AirAsia X. Tak ketinggalan Choudhury Hassan Peter Ketua Kumpulan Hasil Sampingan AirAsia. 



Masa tu lah kami semua dihidangakan dengan lebih daripada 20 jenis makanan yang berasaskan santan dan juga turut ada dalam semua penerbangan AirAsia. Korang banyangkan hampir semua makanan ada seperti paling popular Pak Nasser Nasi Lemak dan Roti Jala bersama Kari Ayam, Satay Ayam dan Kuah Kacang juga ada Uncle Chin’s Chicken Rice

Pak Nasser Nasi Lemak, Roti Jala dengan Kari Ayam dan Satay Ayam dengan Kuah Kacang

Tu baru makanan Malaysia tapi ada juga dari negara-negara Asia lain seperti Thailand iaitu Thai Green Curry with Rice, Pad Thai dengan Udang dan Thai Hot Basil Chicken Stir-fry with Rice. Ada juga hidangan dari India seperti South Indian Delight, dari Korea ada menu Kimchi Stir-Fried Chicken, dari Philiphine menu Chicken Adobo dan dari Indonesia ada Nasi Kuning Manado


Kimchi Stir-Fried Chicken

Chicken Adobo

Pad Thai dengan Udang

Miso Chicken with Garlic Rice

Uncle Chin’s Chicken Rice

Apa yang Maha list tu baru sikit ok sebenar ada banyak buncit perut hari tu dapat cuba semua makanan yang ada. Pada hari tu juga selain makan ada juga beberapa aktiviti seperti demo masakan dan juga persembahan dari barisan staff AirAsia sendiri. Jadi lepas ni kita boleh nikmati semua hidangan ini dalam semua flight AirAsia hanya perlu buat tempahan secara online kerana ada promosi harga jauh lebih murah berbanding beli dalam flight. 


AirAsia telah memenangi gelaran Perkhidmatan Dalam Penerbangan Terkemuka Dunia di World Travel Awards pada Disember 2016, dan juga dinobatkan dengan Anugerah Tahunan Inovasi Katering oleh Onboard Hospitality awal tahun lepas. So makan mereka dijamin terbaik dan panas dari dapur sebab tu dalam flight tak lapar boleh makan semua ada.



Lepas ni Maha kalau terbang lebih dari sejam mesti akan order makanan kat AirAsia. Maha paling suka ada Nasi Lemak Pak Nasser dan juga Roti Jala mereka best kot hehehe. Sapa yang suka makanan dalam penerbangan AirAsia mai kongsi cerita korang kat sini. Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa semua.







0 Pandangan: