Makanan,

Demensi Mesin Espresso Alaf Baru

Khamis, Jun 06, 2013 Mahamahu 0 Comments

Salam semua rakan2 dan juga anda yg sudi menjadi pelawat setia blog Mah@mahu dan juga kepada pelawat baru yg dtg setiap hari. Anda adalah inspirasi kepada Mah@mahu utk terus berkarya dalam dunia blog ni. Ramai gak kawn2 dah berjaya dalam dunia blog so hati ni tak iri utk meraka malah berdoa semoga kawn2 terus berjaya dalam dunia blogging ni.


Baru2 ni ada tgk kat satu coffee cafe dan tertarik dengan mesin Espresso yg di gunakan untuk menghasilkan minuman kopi yang enak dan bekualiti tinggi. Terus rasa nak search kat internat pasal mesin yg dari dulu telah mengalami peroses perubahan mengikut kecanggihan teknologi sekarang. Wah dah mcm pensyarah lak rasa hehehehe, apa pun ini adalah sedikit hasil research Mah@mahu utk mesin Espresso ini.

Menurut sejarah mesin Espresso telah mula di bina pada tahun 1884 di Itali. Manakala ia mengalami perubahan pada tahun 1901 di Milan apabila ia telah di ubah kepada rekaan lebih praktikal dan mudah di kendalikan oleh seorang mekanik sahaja. Sehingga kini mesin Espresso telah jauh lebih menarik dengan bentuk yang lebih hebat.
Tu sikit sejarah bekaitan dengan mesin Espresso mula di bina menggunakan teknologi wap, dan muka di ubah kepada teknologi Piston-Driven iaitu dengan menggunakan tombol untuk menolak keluar kopi dengan lebih halus. Kemudian di ubah kepada Pam-Driven yg lebih cepat dan tidak menggunakan tenaga manusia semuanya menggunakan tenaga untuk mengeluarkan kopi. Apa pun perubahan Espresso kini memudahkan dan mencepatkan penggemar kopi utk mendapatkan hasil yg lebih enak.