Buah-Buahan,

Meriah Sambutan Malaysia International Durian And Cultural Fest 2022 Di Pavilion Bukit Jalil

Isnin, Julai 18, 2022 Mahamahu 2 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan-rakan yang sikasihi sekalian. Semalam hujung minggu Sabtu dan Ahad penuh meriah diadakan sambutan "Malaysia International Durian And Cultural Fest 2022" atau (MIDCF) yang bertempat di Pavilion Bukit Jalil Kuala Lumpur. Majlis telah dirasmikan oleh YBrs.  Encik Iskandar Mirza Mohd Yusof, Pengarah Kanan, Domestik & Acara Pelancongan Malaysia. Menunjukkan sokongan kepada Dking ketika memperoleh satu lagi kejayaan dalam memartabatkan pelancongan Malaysia. MIDCF ialah festival kebudayaan selama dua hari yang telah berlangsung pada 16 hingga 17 Julai 2022. Ia bagi meraikan keajaiban budaya, pelancongan dan salah satu faktor populariti makanan Malaysia yang paling menonjol iaitu Raja Buah Durian.



Makanan memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian setiap orang dan berkait rapat dengan budaya Malaysia.  Misi Dking dari awal sentiasa adalah untuk "Membuat semua orang menyukai Durian," dan dengan keghairahan dan kecintaan mereka terhadap durian, mereka telah melakukan perjalanan yang berubah-ubah untuk mendidik, mempromosi dan mempamerkan betapa berharganya raja buah-buahan sebagai komponen  menjadikan Malaysia antara destinasi popular untuk dilawati. 
 


Pelancaran itu bukan sahaja diadakan untuk mempamerkan durian dan menikmati durian sahaja tetapi sebagai batu loncatan untuk menjadikan ia sebagai hari rasmi untuk durian di Malaysia yang dinamakan sebagai Hari Durian.  Malaysia sangat terkenal dengannya duriannya yang begitu enak, jadi pada tanggal ini akan dijadikan Hari Durian Malaysia untuk mempunyai hari istimewa tersendiri dalam kalendar untuk rakyat Malaysia meraikan raja buah ini. Juga aktiviti ini bakal dimasukkan dalam kalender pelancongan negara setiap tahun.



Malaysia mempunyai Hari Durian sendiri, ia akan bertindak sebagai komponen mempromosikan durian di seluruh dunia.  Ia akan mengangkat patriotisme rakyat Malaysia, berfungsi sebagai peluang untuk Malaysia diiktiraf dan diwakili oleh buah di seluruh dunia, dan berpotensi ditambah dalam kalendar pelancongan pada masa hadapan, "Pesta Durian & Kebudayaan Antarabangsa Malaysia ialah contoh utama tarikan pelancong yang hebat untuk penduduk tempatan dan warga asing melawat ibu negara Malaysia dan menikmati pelbagai jenis durian, buah-buahan tropika dan makanan tempatan yang ditawarkan oleh Malaysia."  kata YBrs.  Encik Iskandar Mirza Mohd Yusof.
 

Barisan durian yang kuat menarik perhatian orang ramai seperti XO dan D24;  sekali gus mengujakan mereka yang hadir.  Bukan itu sahaja, pelbagai jenis buah-buahan tropika Malaysia juga tersedia untuk dinikmati oleh orang ramai. Pesta Durian & Kebudayaan Antarabangsa Malaysia 2022 termasuk aktiviti yang mewakili budaya Malaysia yang semakin berkembang termasuk pertunjukan fesyen budaya oleh Miss Malaysia Kebaya yang diketuai oleh Nicole Fe Lynne dan persembahan biola dinamik oleh Pemain Violin, Jessica Loo.



Dking dapat memberikan para hadirin gambaran sekilas tentang budaya Malaysia dengan susunan durian lazat yang luas, buah-buahan tropika dari Nature Farm dan kuih-muih tempatan serta nyonya yang berharga yang disediakan oleh Aroma Nyonya.  Di samping kesibukan aktiviti yang ditawarkan festival itu, acara yang dianjurkan di Pavilion Bukit Jalil merupakan faktor penting dalam menjadikan pusat beli-belah mereka sebagai destinasi pelancongan.



Kami percaya festival ini berfungsi sebagai representasi kepelbagaian Malaysia yang disatukan oleh keunikan kami dan makanan yang lazat, sambil kami berusaha ke arah menyumbang untuk menjadikan Malaysia syurga makanan Asia Tenggara.  Bukan sahaja buat kami berharap dapat memainkan peranan penting dalam memelihara dan mempamerkan budaya dan tarikan pelancong kami, tetapi kami juga berharap pelawat akan digalakkan untuk merasai pengalaman Malaysia apabila mencuba makanan kami." kata Encik Leron Yee, Pengasas Dking.



Dengan Malaysia melalui masa sukar dalam wabak itu sejak dua tahun lalu, Pesta Durian & Kebudayaan Antarabangsa Malaysia 2022 merupakan penghormatan oleh Dking untuk menaikkan semangat rakyat Malaysia dan negara kita bergerak ke hadapan. Pada majlis itu juga diadakan acara makan Durian besar-besaran dari pelbagai jenis durian yang popular di Malaysia seperti XO, Udang Merah, Black Torhn, Butter King, D24 dan macam-macam lagi. Dengan hanya satu bayaran semua yang hadir boleh makan sepuas-puasnya Durian yang ada pada dua hari tersebut. Mendapat kisah lanjut boleh layari https://dking.com.my/our-story.







2 ulasan:

  1. Bestnyerrr dapat makan durian banyak2... Yummy!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaki Durian suka lah hehehe kita tunggu musang king wakakaka

      Padam