Hipertensi,

20 Makanan Terbaik untuk Hipertensi (Tekanan Darah Tinggi)

Selasa, Mei 17, 2022 Mahamahu 6 Comments

Membuat pilihan makanan yang lebih baik dapat membantu mempertahankan dan bahkan menurunkan tekanan darah. Berikut adalah 20 makanan terbaik untuk dimakan apabila anda mempunyai tekanan darah tinggi (tekanan darah tinggi).



Tekanan darah tinggi atau tekanan darah tinggi adalah penyakit yang sangat biasa di kalangan rakyat Malaysia. Ia juga merupakan pemangkin yang membawa seseorang untuk mempunyai keadaan perubatan lain yang serius seperti penyakit jantung, serangan jantung dan strok. Tekanan darah normal adalah 120/80 mmHg. Individu yang secara konsisten mempunyai tekanan darah 130/80 mmHg akan didiagnosis dengan tekanan darah tinggi. Di Malaysia, bacaan konsisten 140/90 mmHg akan mencukupi untuk didiagnosis dengan penyakit ini.

Ia juga merupakan faktor risiko utama untuk perkembangan penyakit serius seperti strok, penyakit jantung koronari, kegagalan jantung, dan penyakit buah pinggang peringkat akhir. 

Terdapat dua faktor pemakanan utama yang menyumbang kepada tekanan darah tinggi – garam atau natrium dan berat badan. Semakin tinggi pengambilan garam anda bermakna kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mempunyai tekanan darah tinggi. Persamaan yang sama boleh digunakan untuk berat badan. Semakin tinggi berat badan anda, peluang yang lebih tinggi untuk anda mendapatkan tekanan darah tinggi.

Inilah sebabnya mengapa ia adalah berkaitan bagi seseorang untuk mengekalkan tekanan darah normal melalui diet. Salah satu cara untuk mengekalkan tekanan darah adalah melalui diet kerana Malaysia adalah sebuah negara di mana seseorang itu dimanjakan untuk pilihan ketika datang ke makanan.

Susu rendah lemak dan keju


Satu kajian yang dijalankan di Perancis mendedahkan bahawa tidak ada risiko hipertensi dalam penggunaan produk tenusu di kalangan wanita pertengahan umur. Tidak ada hubungan antara allele yang berkaitan dengan kegigihan laktase dan risiko hipertensi. Kegigihan laktase dikaitkan dengan pengambilan susu.

Satu lagi kajian mendedahkan bahawa susu menyediakan kalsium, vitamin D, kalium dan fosforus. Kehadiran kalsium dalam susu adalah penting dalam perlindungan terhadap hipertensi. Hasil kajian ini mendedahkan susu rendah lemak yang menyediakan 1000 mg kalsium dan 800 IU vitamin D setiap hari selama 2 tahun tidak mengubah tahap tekanan darah di kalangan lelaki.

Memakan keju keras separa lemak, Grana Padano setiap hari selama dua bulan meningkatkan tekanan darah mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi sebanyak 5 hingga 8 mm merkuri di Itali.

Keju adalah sumber protein dan kalsium yang baik tetapi terdapat kebimbangan kerana ia sering tinggi lemak tepu dan garam. Terdapat jenis keju tertentu yang akan membantu mengurangkan tekanan darah. Seseorang harus tahu perbezaan untuk memastikan bahawa mereka tidak "cheesing" sehingga tekanan darah mereka. Jenis terbaik ialah keju mozzarella. Ia mempunyai garam yang lebih rendah, keju rendah lemak dan pilihan separuh lemak. Pilihan keju lain termasuk feta, keju kotej atau keju yang dikurangkan lemak. Keju kambing juga diketahui menurunkan tekanan darah.

Buah Beri



Beri - terutamanya blueberry atau beri biru - kaya dengan sebatian semulajadi yang dipanggil flavonoid yang menghalang tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah. Peningkatan penggunaan antioksidan pemakanan seperti flavonoid akan mengurangkan kadar kerosakan akhir organ yang sekunder kepada hipertensi. Strawberi juga akan melakukan silap mata. Anthocyanin – antioksidan yang kuat yang terdapat dalam kedua-dua strawberi dan blueberry membantu membuka saluran darah. Yang melicinkan aliran darah dan mengurangkan risiko tekanan darah tinggi. Pengurangan tekanan darah lebih ketara di kalangan mereka yang berumur di bawah 60 tahun.

Beras putih dan pasta


Beras adalah sebahagian daripada makanan harian untuk rakyat Malaysia di kalangan semua kaum. Secara amnya terdapat tiga jenis beras: - putih, coklat dan liar. Beras putih adalah produk yang dikisar, ditapis dan digilap. Beras perang tidak dikisar. Hanya sekam dikeluarkan. Ia mengandungi tahap kalium, fosforus, zink dan folat yang lebih tinggi berbanding beras putih. Nasi liar sebenarnya adalah benih wheatgrass. 

Bijirin penuh seperti beras perang tinggi serat. Beras perang mengandungi lebih banyak mineral seperti kalium dan magnesium yang membantu mengawal kesan makanan masin. Ia juga membendung protein yang dikenali sebagai angiotensin II. Protein ini adalah penjahat utama mereka menyempitkan arteri, mengakibatkan tekanan darah yang lebih tinggi dan memaksa jantung untuk bekerja lebih keras. Ia juga menebal dan menguatkan dinding jantung dan saluran darah. 

Beras liar mengandungi lebih banyak protein, zink dan kalium berbanding dengan beras perang dan putih. Kandungan folat dan vitamin B juga jauh lebih banyak daripada pelbagai beras lain.

Pasta adalah baik dalam erti kata bahawa ia dikaitkan dengan tekanan darah systolic. Pasta diperkaya isoflavon dengan ketara meningkatkan kekakuan dalam arteri dan mengurangkan tekanan darah systolik dan diastolik.

Buah - Buahan



Buah sitrus diketahui penting dalam mengurangkan tekanan darah kerana nutrien utamanya yang terdiri daripada kalium, magnesium dan serat. Contohnya termasuk Epal, Aprikot, Cantaloupe, Raspberi, Oren, Pir dan Prun. Malah pisang mengandungi tahap kalium yang tinggi.

Ubi Bit atau Beetroot



Ia adalah sayur-sayuran akar juga dikenali sebagai bit merah, bit meja, bit taman, atau hanya bit. Ia penuh dengan nutrien penting, dan bit adalah sumber serat, folat (vitamin B9), mangan, kalium, besi, dan vitamin C.

Beetroot telah digunakan untuk merawat penyakit sejak Zaman Pertengahan untuk isu-isu yang berkaitan dengan darah dan penghadaman. Kajian baru-baru ini telah membuat kesimpulan bahawa satu gelas jus bit setiap hari adalah mencukupi untuk mengurangkan tekanan darah mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi walaupun bagi mereka yang tidak mengambil ubat.

Benih (rami, chia dan labu)


Memakan benih tertentu juga bermanfaat dalam mengurangkan tekanan darah. Flax adalah yang paling pemakanan dalam mengekalkan tekanan darah yang stabil. Flax mengandungi protein, karbohidrat, serat, asid lemak omega-3, magnesium, kalium dan mineral lain.

A 100 gram rami mengandungi 813 mg kalium yang menafikan kesan natrium. Natrium atau garam memberi tekanan pada saluran darah yang kemudiannya menyebabkan tekanan. Kalium menghilangkan garam tambahan dalam air kencing. Serat melindungi lapisan sel dalam saluran darah yang mengekalkan tahap tekanan. Asid alpha-linolenic dan lignans memastikan tekanan darah tidak menembak.

Biji Chia dikenali sebagai antioksidan yang kuat. Kandungan serat yang tinggi membantu menurunkan tekanan darah tinggi. Mempunyai segelas biji chia yang disemai air lemon untuk menguruskan tekanan darah tinggi anda. Antioksidan dan magnesium dalam biji labu juga membantu mengurangkan tekanan darah tinggi. Ia menurunkan tekanan darah diastolik sebanyak kira-kira 7 peratus.

Oatmeal


Beta-glucan – satu bentuk serat – dalam oat menurunkan kedua-dua diastolik dan tekanan darah systolik.

Ikan 


Ikan berlemak seperti Mackerel, Salmon, Sardin dan Kupang kaya dengan lemak tak tepu yang dipanggil omega-3 yang menurunkan tekanan darah tinggi. Ia melegakan saluran darah.

Yogurt


Yoghurt mengurangkan risiko hipertensi untuk wanita pertengahan umur dalam tempoh 18 hingga 30 tahun sebanyak kira-kira 20 peratus.

Kayu manis


Ini membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dalam jangka pendek dan anda boleh menambahnya ke dalam makanan anda.

Kacang Pistasio atau Pistachio


Pistachios adalah kacang yang membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, terutamanya yang disebabkan oleh tekanan.

Delima


Buah ini boleh dimakan atau diambil sebagai jus. Ia amat berguna dalam jangka pendek kerana kandungan antioksidannya.

Bawang Putih



Antioksida semulajadi dengan allicin sebagai bahan utamanya, bawang putih meningkatkan pengeluaran oksida nitrik yang melegakan otot dan melebarkan saluran darah.

Coklat gelap


Coklat gelap berkualiti tinggi dengan kandungan koko 70 peratus mengurangkan tekanan darah bagi mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi dan prehypertensi.

Amaranth



Bijirin penuh seperti Amaranth mengurangkan tekanan darah tinggi sebanyak 8 peratus jika 30 gram dimakan setiap hari dalam tempoh masa.

Lobak Merah


Komponen tinggi Klorogenik, P-Coumaric, dan Asid Kafeinik dalam lobak merah melegakan saluran darah dan dengan itu mengurangkan tekanan darah. Lobak mentah lebih bermanfaat dalam mengurangkan tekanan darah.

Saderi


Phthalides dalam saderi membantu melegakan saluran darah dan menurunkan tahap tekanan darah.

Tomato


Pigmen karotenoid - lycopene - dalam tomato mengurangkan faktor risiko penyakit jantung seperti tekanan darah tinggi. 

Kiwis


Buah Kiwi lebih berkesan daripada epal. Makan 3 kiwi sehari berbeza dengan epal sehari mengurangkan tekanan darah tinggi dengan lebih ketara. Vitamin C dalam kiwis juga meningkatkan bacaan tekanan darah.

Sayur-sayuran hijau berdaun


Sayur-sayuran hijau berdaun seperti Kubis, Bayam dan Fennel mengandungi nitrat. Hanya 1 hingga 2 hidangan sayur-sayuran hijau berdaun berkesan dalam mengurangkan tekanan darah tinggi selama sehari.

Makanan yang perlu dielakkan


Walaupun termasuk perkara di atas sebagai sebahagian daripada makanan yang kita makan, ia juga penting untuk memastikan pengambilan garam sentiasa terkawal. Pengurangan jangka panjang, walaupun selama satu bulan, akan dapat mengurangkan bacaan diastolik dan systolic. 

Elakkan mengambil terlalu banyak kopi kerana dua cawan kopi yang kuat lebih daripada cukup untuk meningkatkan tekanan darah dalam 3 jam.

Ringkasnya, seseorang mesti menjalani diet yang sihat dan menjalani gaya hidup yang sihat kerana hipertensi juga merupakan pemangkin yang akan membawa kepada penyakit lain yang berkaitan. Senaman yang kerap juga satu kemestian untuk memastikan seseorang itu sihat.

Ia bukan satu usaha yang mudah untuk mengatasi tekanan darah tinggi. Ia adalah komitmen sepanjang hayat yang merupakan keperluan untuk memastikan seseorang menjalani kehidupan yang sihat. Sangat penting untuk memilih apa yang masuk ke dalam badan anda kerana seperti kata pepatah, apa yang anda tabur adalah apa yang anda menuai. 

Makan makanan dengan lebih banyak garam dan anda akan mempunyai lebih banyak risiko hipertensi. Akhirnya terpulang kepada anda untuk membuat keputusan untuk mengambil risiko atau tidak. Adalah diharapkan bahawa anda akan membuat pilihan yang tepat demi kesihatan anda.

Penjagaan di mana sahaja anda berada


Homage adalah syarikat perkhidmatan penjagaan yang menggabungkan kemahiran penjaga profesional dengan teknologi pintar untuk menyediakan perkhidmatan penjagaan di rumah. Anda boleh mengikuti Homage di Facebook @homagecaremy and Instagram at @homagecare_my

Dari peneman harian, penyediaan makanan, bantuan untuk mandi mahupun peringatan pengambilan ubat-ubatan, penjaga profesional atau Care Pro Homage akan memastikan bahawa orang yang anda sayangi dijaga dengan baik di rumah. Homage menawarkan konsultasi percuma dengan Penasihat Penjagaannya untuk lebih memahami keperluan penjagaan orang yang anda sayangi dan menawarkan penjelasan mengenai perkhidmatan yang dapat disediakan oleh Homage. 

Homage juga menawarkan pakej penjagaan dengan penjimatan 20%. Sebagai alternatif, anda juga boleh menggunakan perkhidmatan Homage mengikut jam iaitu dari sesingkat satu jam sahaja. Hubungi Homage di  016-2992188 atau emel ke malaysia@homage.co untuk maklumat lanjut.










6 ulasan:

  1. Terima kasih di atas perkongsian. InsyaAllah ramai yang akan mendapat manfaat penulisan ini. Patut la dia rajin makan buah ye

    BalasPadam
  2. Oh I love some of these! Espoecially the red berries and beet root. Thank you for sharing this valuable information, Mahamahu.

    BalasPadam
  3. Nak kena masukkan makanan di atas di dalam diet pemakanan kita kan...sis suka makan sayur sayuran hijau juga bersama ulam-ulaman. Tekanan darah tinggi ni bahaya sebab saluran darah boleh pecah kalau naik tinggi sangat. Moga kita dikurniakan kesihatan yang baik ye Maha...

    BalasPadam
  4. Very useful informative, have forwarded this post link to my relative with hypertension, sure can help him to gain greater health with proper food intake. Cheers Siennylovesdrawing

    BalasPadam
  5. this is such a useful list! i am taking down notes as i read your article hehe. love how the right diet can change your entire life!

    BalasPadam
  6. Memang semua di atas Sis cuba amalkan Maha, sebab ye laa kita dah ada penyakit tu huhuhuhu

    BalasPadam