Jabatan Perikanan Malaysia,

Sate Tuna Bakal Beri Pulangan Lumayan Kepada Usahawan Berani

Isnin, Mei 15, 2017 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalia. Tajuk pun dah menarik sapa sini pernah rasa Sate Tuna. Ini betul yer Maha sendiri dah rasa Sate Tuna ni kalau sapa pernah pergi MAHA 2016 lepas. Masa itu ia baru dipekenalkan kepada peminat sate di Malaysia.


Rupanya sate ini bukan daripada luar negara ia adalah hasil inovasi daripada Jabatan Perikanan Malaysia. Menurut penyelidikan yang dilakukan Sate Tuna ini dihasilkan 100% daripada isi ikan Tuna Sirip Kuning atau Yellowfin Tuna yang lazat dan kaya dengan khasiat Omega 3. Kandungan vitamin yang tinggi sebanyak 42% serta rendah kalori berbanding sate ayam dan sate daging.

Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani (kanan)


Jangan tak percaya sebenarnya bekalan daging ikan tuna ini diperolehi daripada perairan tempatan iaitu Sabah. Baru-baru ini telah belangsung majlis pelancarkan Promosi Sate Tuna yang diadakan di Restoran Satay Station cawangan Ampang Waterfront. VIP yang hadir bersama adalah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan juga Datuk Ismail Abu Hassan, Ketua Pengarah Perikanan dan Zulkarnain Abdullah, Pengurus Besar Satay Station Sdn. Bhd.



Bagi merancakkan lagi promosi dan memperkenalkan sate ini kepada masyarakat Malaysia kerjasama syarikat usahawan Francais Sate Tuna dari Labuan akan membekalkan bahan mentah seperti ikan tuna bagi dijadikan sate tuna kepada 11 rangkaian perniagaan Satay Station di Lembah Klang dan cawangan yang terbaru adalah di KLIA2.


So lepas ni kita dah mula boleh nikmati Sate Tuna ni secara berterusan di semua cawangan yang berhampiran korang. Maha rasa nak cuba lagi sebab hari tu masa kat MAHA tahun lepas dapat makan sikit jer sebab cepat sangat habis. Rasa tak rasa ikan seperti makan rasa sate ayam tapi yang ni tiada lemak sepertimana sate lain.


Bagi mengembankan dan memajukan inovasi ini Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) turut menyediakan kemudahan pembiayaan di bawah TEKUN Nasional bagi memulakan perniagaan Sate Tuna melalui skim TemanNita dan TEMAN TEKUN kepada para usahawan yang berminat dengan perniagaan ini. Nampak peluang keemasa kepada usahawan yang nak cari kelainan dan produk mereka. Sebab masih tak ramai lagi yang buka jadi mesti akan jadi tular nanti.


Sementara itu, Jabatan Perikanan Malaysia (DOF) menjangkakan dengan penggunan teknologi dan usaha penambahbaikan resepi bersesuaian dengan citarasa tempatan serta promosi berterusan, permintaan ke atas produk baru sate tuna ini boleh mencecah sehingga 50 ribu cucuk sebulan di seluruh Malaysia dan dapat memberikan pulangan keuntungan kepada pengusaha/individu melebihi RM5,000 sebulan. Wow banyak tu jadi rebut peluang untuk menjadi usahawan produk baru ini. Jom kita rebut peluang ini.

Sebarang pertanyaan hubungi :
Unit Komunikasi Korporat
Jabatan Perikanan Malaysia
Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
No. Tel : 03 – 8870 4234
No. Faks : 03 – 8881 0343
Email : ukk@dof.gov.my 
             pro@dof.gov.my






0 Pandangan: