Ajinomoto,

5 Jenis Bahan Masakan Yang Ramai Orang Tak Tahu Asal Usulnya Tapi Ada Di dapur Rumah Kita

Jumaat, November 25, 2016 Mahamahu 3 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Kalau mereka yang suka masak memang akan sediakan bahan yang terbaik dan berkualiti di dapur untuk memastikan masakan lebih sedap. Tapi tahukah kita mana asal usul dan juga bagaimana bahan-bahan ini dihasilkan.


Tahukah juga bahawa mana nak dapatkan bahan yang terbaik daripada semua bahan yang ada. Kalau tanya sesetengah chef pun mereka lebih prefer kepada bahan yang lebih semulajadi. Maha tak adalah pandai tapi di sini ada sedikit perkongsian beberapa perkara yang Maha dapat dari sumber yang meyakinkan untuk panduan.

1)    Cili Boh / Cili Giling

Cili Boh atau sesetengah daerah panggil Cili Giling kerana masih menggunakan kaedah tradisional dalam menghasilkannya. Dalam kebanyakan cili boh di Malaysia mereka menggunakan 4 jenis cili yang begitu popular dan murah sekarang ni. Cili Kering Berkilat, Cili Kering Gemuk, Cili Kering Kerinting dan Cili Kering Paprika.


Semua jenis ini memberi rasa yang berbeza dan ia sangat-sangat mempengaruhi masakan anda. Tapi tahukan anda bahawa cili kering mampu meningkatkan metabolism dan mengawal berat badan seseorang. Kalau sapa yang kuat makan cili mereka adalah orang yang kerap menghasilkan bau badan yang kurang menyenangkan.

2)    Santan segera

Kita kat bandar ni nak dapat santan asli dari buah kelapa tua memang susah so kita selalu dapatkan santan dalam kotak atau santan segera. Santan biarlah yang cair atau pun serbuk tapi kita kena tahu bahawa ia adalah daripada kelapa asli atau tidak. Santan kelapa mengandungi Omega 3, zat besi dan kabohidrat


Sekarang dah ada teknologi yang menghasilkan santan daripada kelapa sawit dan ia tidak menghasilkan lemak tepu yang merbahayakan jantung. Ia juga tahan lebih lama dan juga tidak menghasilkan bau yang kuat.

3)    Minyak Zaitun

Semua orang akui bahawa minyak Zaitun adalah antara bahan masakan yang paling berkhasiat untuk digunakan dalam makanan harian kita. Tapi kita kena tahu jenis minyak zaitun yang kita ambil kerana ada perbezaan antara Extra Virgin Olive Oil, Virgin Olive Oil dan Olive Oil.


Extra Virgin Olive Oil adalah minyak hasil perahan pertama buah zaitun yang berwarna kehijauan sikit. Tapi ingat minyak ini tidak sesuai untuk dimasak dalam masakan panas ia sesuai dibuat dressing salad. Virgin Olive Oil pula ada perahan kedua buah zaitun dan dicampur sedikit dengan minyak zaitun perahan pertama tadi. Kelihatan warna hijau kekuningan sedikit. Olive Oil biasa pula mempunyai keasidan melebihi 4%, rendah nutrisi dan ia sesuai minyak untuk menggoreng.

4)    MSG (Monosodium glutamate)

Ramai orang anggapkan bahawa MSG adalah bahan bahaya dalam masakan kita yang boleh menyebabkan botak, darah tinggi dan juga pelbagai lagi penyakit kronik. Walau bagai manapun, tiada kajian saintifik dan bukti kukuh yang menunjukkan semua penyakit ini berpunca daripada penggunaan MSG.


Tahukan kita bawaha asal usul sebenarnya MSG ini? Kebanyakan MSG di Malaysia dihasil daripada bahan semulajadi seperti Ubi Kayu atau Tebu. Sebenarnya kandungan utama dalam MSG adalah glutamate, sejenis asid amino yang banyak terkandung dalam daging, sayur-sayuran dan juga susu ibu yang berkaya protein. Ada kajian membuktikan dengan menggunakan sedikit MSG dalam masakan, pengambilan garam boleh dikurangkan sebanyak 30% sambil mengekalkan kesedapan makanan itu.

 

5)    Kicap

Korang mesti pelikkan kenapa Kicap warna hitam tapi sedangkan kicap dihasilkan daripada biji soya yang berwarna putih. Sebenarnya kicap terhasil daripada proses penapaian biji soya menggunakan mikroorganisma disitu ia mengubah warna air soya tu menjadi hitam sepertimana kicap yang kita gunakan sekarang.


Kicap tinggi dengan antioksida yang diperlukan oleh badan untuk mengurangkan keradangan dan meyelaraskan pengeluaran asid gastrik yang membantu proses penghadaman. Kicap juga sebenarnya adalah penyedap dalam masakan dan mampu mengurankan rasa pedas terutama masakan Melayu.

Jadi ini hanyalah perkongsian dan bukan perbandingan mana-mana yang baik dan buruk. Jangan takut nak gunakan apa-apa sahaja bahan masakan tapi yang penting kita tahu tentang kebaikan dan cara penggunaan yang betul. Semoga sama-sama mendapat manfaat daripada perkongsian ini.






3 ulasan:

  1. Percaya kepada apa yang kita hasilkan sendiri lebih selamat dan bersih....

    BalasPadam
  2. Nanti boleh share dengan kawan2 lain pulak ok TQ.

    BalasPadam