Banjir dan Kebanjiran Situasi yg Sama....

Sekarang situasi dua2 tegang. Baca akhbar jer dua2 berita muka depan. Tapi kedua2 berita ini memberi kesan kepada kita bahawa ada petanda dariNya untuk kita ingat. Entah lah dunia semkin kucar kacik dan juga suasana semakin tak menentu. Kalau kita baca sekarang negara yg berstatus negara Islam sendiri dan tak selamat. Tiada rasa pertimbangan dan juga semua hanya mengikut nafsu sahaja. Bimbang dan risau situasi ini akan membuat pihak luar menganbil kesempatan kepada negara2 Islam ini. Kelemahan kita dan kealpaan kita menjadikan satu ruang kepada meraka mencari jalan menjatuhkan kita.
Di Mesir sendiri dpt lihat sekrang. Negara dah jadi kucar kacir kembali rusuhan menjadi mainan. Tak tahu nak kata yg mana salah dan yg mana betul. Tapi tgk sekrang dah jadi trand untuk menggulingkan kerajaan sedia ada mestia ada rusuhan dan juga bantahan besar-besaran oleh rakyat. Kalau rusuhan baik2 tak apa ini nak merosakkan harta benda, bergaduh dan mengganggu org awam lain tu jadi masalah. 

Kebanjiran rakyat Mesir sekrang megambarkan cara terbaik mereka untuk meluahkan rasa tiadak puas hati dan juga bantahan kepada pentadbiran yg tidak betul kan. Kita sebagai negara Islam lain mendoakan agar mereka akan aman dan terus aman mcm negara kita ini. Dan doakan keselamatan seluruh rakyat Malaysia yg ada di sana takut gak dgr berita dan baca surat khabar keadaan dia org kat sana. Dpt blk free tahun ni hehehehehe...

Kat negara kita tak kurang nyer dengan kisah banjir. Tapi ni bukan banjir manusia tapi dilanda banjir air dengan musim tengkujuh yg nak berakhir ni. Makin hari agar teruk gak dgr. Air masih lagi naik. Aku sendiri berada kat Pahang ni pun dah 2 hari hujan tanpa henti tapi sekarang Alhamdulillah dpt tgk matahari cerah jer. Ini semua pun dtg sebab kesalahan kita juga kan. Redha dan terima lah ketentuanNya untuk menguji kita insan yg lemah ini.
Mangsa banjir masih lagi ramai dan nasib mereka baik dilanda banjir pada minggu cuti umum ni so senang nak pindah kat sekolah atau dewan. Kalau lah semua ni melarat sampai habis cuti agar sukar nak menjalankan rutin harian nak pergi sekolah, nak kerja ye lah duduk kat penempatan banjir. Kesian gak tgk dia org makan minum semua kena kongsi ok lah bertepatan dengan tema 1 Malaysia duduk satu bumbung kan heheheh...

Tapi untung lah setiap tahun kepada pengusaha barang elektrik ada jer mereka yg akan beli peralatan baru setiap tahun tukar kan. Kalau mcm aku ni kat sini 20 tahun guna tak tukar2 lagi peti ais tu hehehehe. Cuma berharap lebih ramai pihak memberi bantuan kepada mereka yg dalam kesusahan ni kan. Nanti time kita susah harap2 ada org bantu gak kan.. Aminnn.. Selamat berblog....

3 comments.. read them below or add one

y u y u Z u l a i k h a y u y u Z u l a i k h a 04 February, 2011
tapi negara kita dalam status selamat la lagi..


:)
KiFli si Dolce KiFli si Dolce 04 February, 2011
wahhhh....very the kakak ramal kali cuaca nice... :P
buDak ITam buDak ITam 04 February, 2011
kakak yang serba boleh!!!!hidup kakak!!!