Hentikan Penderaan Kanak-kanak 'Minggu 2' - [Kempen]


unicef


Pada minggu lepas kita dah saksikan antara akta yg ada untuk mempertahankan kanak2 dari terus menjadi mangsa penderaan. Namun kita tak pasti adakah pelakuan kita tergolong dalam perkara2 yg dikatakan sebagai kes penderaan kanak atau adakah cara kita mendidik kanak2 itu betul dan mengikut lunas2 yg ditetapkan. Sebagai contoh merotan anak2 untuk tujuan mendidik dikira sebagai satu penderaan atau ia adalah sesuatu yg lumrah. Untuk tahu jawapannya kita lihat video di bawah ini....




Terkejutkan apabila kita melihat video ini. Ini adalah satu yg di kategorikan sebagai, maaf kasar bahasa 'Binatang' yg sanggup melakukan perkara terkutuk kepada golongan lemah ini. Menurut Akta Kanak-kanak 2001 penderaan kanak2 boleh dibahagikan kepada 4 jenis iaitu :-

1) Penderaan Fizikal
2) Penderaan Seksual
3) Penderaan Emosi
4) Pengabaian kanak-kanak

Menurut sesetengah pendapat penderaan kanak2 ditentukan kepada pemerhatian beberapa faktor seperti niat untuk melakukan penderaan itu, situasi keluarga pada masa itu dan kesan dari hasil penderaan itu kepada kanak2. Tidak kiralah kesan yg dapat dilihat iaitu kesan fizikal atau kesan dalaman seperti mental dan jangka masa panjang. Jika semua faktor ini ada dan ia memang benar, maka disitu timbullah kes penderaan kanak2 yg boleh di sabitkan dengan kesalah yg membawa kepada kes mahkamah. Untuk melihat undang2 dan cara bagaimana untuk mebendung pekara ini akan dihuraikan di minggu yg akan dtg. Jng lupa temujanji kita minggu depan ok.





2 comments.. read them below or add one

HaNTwO HaNTwO 01 December, 2010
huhuhuhu memang berhati binatang la pompuan dalam video tu...rase nak kecik2 je dia...
Snoop Snoop 01 December, 2010
huhu.. yang ni tak tau la manusia ke ape.. binatang pun x buat anak macam ni...