Buffet Ramadhan,

Bufet Makan Malam Sempena Ramadan Juadah Kampung Di Ballroom 1 The Federal Kuala Lumpur

Selasa, Mac 12, 2024 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Korang mesti pernah dengar pasal The Federal Kuala Lumpur? Kalau tak tahu ia adalah hotel bertaraf antarabangsa pertama di Tanah Melayu selepas merdeka. Ia dibina bertepatan dengan peringatan Kemerdekaan Tanah Melayu untuk dijadikan sebagai hotel untuk menyaksikan tetamu kenamaan asing yang datang ke Tanah Melayu pada masa itu.



Namun kini dah lebih dari 67 tahun perjalanan hotel yang cukup sinonim ditengah-tengah Bukit Bintang ini. Tahun ini mereka menyajikan juadah bufet makan malam sempena dengan menyambut Ramadan yang bertempat di Ballroom 1 aras 2. Sebelum ini direstoran KONTIKI tapi restoran ini tenah menjalani renovation secara besar-besaran. Pasukan Chef mereka yang berdedikasi telah menghasilkan hidangan lazat kampung yang menakjubkan, kegemaran tempatan dan antarabangsa yang digemari dan pelbagai hidangan Timur yang menarik. 



Terdapat lebih 100 hidangan tradisional untuk dipilih daripada hidangan hebat asli Kampung dan hidangan tradisional yang dilengkapi dengan stesen memasak langsung yang berdedikasi di mana ia akan menggembirakan korang yang datang berbuka di sini dan menyediakan perjalanan masakan ajaib yang menjanjikan sesuatu yang mengujakan selera.





Bermula dengan pembuka selera kerabu, sambal dan sudut salad yang menyegarkan dan menyegarkan ke stesen ukiran barbeku, makanan laut di atas ais, BBQ, hidangan barat dan banyak lagi, juadah yang menggoda juga akan menampilkan resipi tempatan yang sangat digemari daripada tradisional hingga kegemaran moden kepada tambang penjaja yang terkenal; termasuk masakan Tunku’s khas nostalgia asli dari Dapur Tunku milik Perdana Menteri pertama Malaysia yang dikasihi, Y.T.M. Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj.





Gerai hidangan berlauk di mana menu ini akan ditukar setiap hari untuk memastikan korang dapat nikmati semua menu yang disediakan di sini. Dalam Menu 1 terdapat Nasi Putih, Daging Kicap bersama Kacang Panjang, Puyuh Goreng Sambal, Udang Berlada, Asam Pedas Ekor, Potato Masala, Grill Lamb Cutlet with Black Pepper Sauce, Braised Bean Curd with Seafood, Masak Lemak Mussel, Fried Squid with Chili, Spaghetti Napolitan dan banyak lagi.





Manakala dalm set Menu 2 terdapatnya Nasi Putih, Mixed Vegetable with Oyster Sauce, Ayam Goreng Berempah, Pari Asam Pedas, Terung Berlada, Sweet Sour Fish, Grill Mussel with Tomato Herb Sauce, Lasagna, Spaghetti Cabonara with Chicken Slice, Spicy Clam with Salted Egg, Sotong Compo Menu 3 Nasi Putih, Spaghetti Bolognaise, Sauted Crab with Chili, Sotong Goreng Kunyit, Kerang Masak Lemak Chili Api, Daging Dendeng, Ayam Kapitan, Baked Pumpkin with Provencal Herb, Loh Hon Chai, Rendang Mussel, Bendi Berlada dan macam-macam lagi.




Pencuci mulut juga tidak dilupakan di sini. Terdapat pelbagai kuih tradisional seperti Kuih Karas, Kuih Cakar Ayam, Kuih Bakar, Kuih Sepet, Kuih Tart Nenas, Samprit, Dodol, juga biskut dalam tin. Ditambah lagi Kuih Melayu, Pudding, Assorted French Pastry, Assorted Whole Cake, Assorted Mini Tart, Jelly in Glass, Ice Cream, ABC, buah potong pelbagai jenis. Paling ramai suka iaitu Special Chocolate Fountain lah.



Harga pula harga biasa ialah RM168 bersih seorang dewasa dan RM68 bersih untuk seorang kanak-kanak (4-12 tahun). Bufet akan bermula dari 15 Mar hingga 8 Apr 2024 dari jam 7.00 malam hingga 9:30 malam. Jadi boleh datang bawa keluarga dan juga mungkin nak makan beramai-ramai dengan kawan. Sini lokasi yang strategik dan juga berpatutan.

Untuk tempahan dan juga pertanyaan hubungi: 
WhatsApp:  018-3712080 
Tel : 03-2148 9166.








0 Pandangan: