LADA,

LADA Menambat Arca Bawah Air Untuk Memupuk Terumbu Yang Lebih Sihat Dan Hidupan Marin

Isnin, Jun 06, 2022 Mahamahu 0 Comments

Lembaga Kemajuan Langkawi (LADA) bersama Balai Seni Lukis Negara melancarkan program pengenalan pelancongan berasaskan komuniti untuk melabuhkan arca dalam air di Pulau Pasir, Langkawi. Majlis yang diadakan di Pengkalan Kubang Badak itu menyaksikan kehadiran ramai antaranya, Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC), YBhg. Datuk Hajah Saraya Arbi, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi, Encik Nasaruddin Abdul Muttalib, Ketua Pengarah, Balai Seni Lukis Negara, Encik Amerrudin Ahmad, sembilan artis arca, ahli media serta orang ramai.



Program ini mula-mula dimulakan pada Januari 2022 dan menyaksikan penyertaan sembilan artis berpengalaman menghasilkan arca yang unik dan menarik dari segi estetika, untuk menggalakkan hidupan marin bertahan dan berkembang. Patung-patung yang akan diletakkan di mana-mana dari dua hingga enam meter hingga sebahagiannya tenggelam di dalam air, akan bertindak sebagai pangkalan yang stabil untuk terumbu terbentuk.



Untuk menambah lagi arca di pulau yang sedia mempesonakan dan ajaib ini, semua artis digalakkan untuk menggunakan mitos dan legenda Pulau Langkawi sebagai rujukan utama ketika menghasilkan karya seni mereka. Walaupun kisah ini mungkin sudah mempunyai kisah indah tersendiri untuk diceritakan, kedua-dua LADA dan Balai Seni Lukis Negara merasakan bahawa adalah wajar untuk memasukkan masyarakat tempatan yang terdiri daripada nelayan, pengusaha selam skuba dan artis tempatan untuk mencipta bawah air yang menarik dan tersendiri ini. karya agung.



Antara bahan yang digunakan ialah simen konkrit terawat bagi memastikan ia selamat dan mesra ekosistem dan ekologi marin. Selain itu, patung-patung itu juga ditinggalkan dengan tompok tekstur kasar untuk membantu larva karang mendapat pijakan yang kuat. Para artis juga pasti memasukkan lengkungan semasa membentuk karya seni mereka untuk membolehkan ikan dan jenis hidupan marin lain masuk dan keluar dari rumah marin baharu mereka. Akhirnya, yang lokasi pemasangan dipilih dengan teliti untuk menangkap larva karang dan hidupan marin lain yang terapung.



Encik Nasaruddin berkongsi bahawa idea aktiviti ini telah dicetuskan oleh kedua-dua pihak selepas menyaksikan sejumlah besar terumbu karang telah hilang dalam dekad yang lalu, disebabkan oleh tahap pelepasan karbon buatan manusia yang semakin tinggi. Jumlah itu tidak cukup membimbangkan, saintis telah memberi amaran bahawa 80% daripada terumbu karang boleh hilang menjelang 2050.



Bagi artis sepenuh masa, Umi Baizurah Mahir @ Ismail, karya seninya untuk program itu berjudul, Permata Hinggap bagi mewakili semua barangan berharga di pulau itu. Pada tahun 2007, Langkawi telah dianugerahkan status Geopark Global UNESCO, Geopark Global pertama di Asia Tenggara dan ia juga merupakan salah satu daripada hanya 177 di seluruh dunia setakat ini.








0 Pandangan: