Kesihatan,

Sebab Apa Minyak Kelapa Sawit Sesuai Untuk Menggoreng Kajian Ini Telah Membuktikan

Isnin, Disember 12, 2016 Mahamahu 1 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Sekarang ini kita banyak diprovokkan dengan minyak masak dari luar yang katanya jauh lebih sihat dan lebih bagus. Tidak dinafikan semua produk yang dihasilkan mempunyai kebaikan tersendiri kepada tubuh badan kita. 


Tapi kita kena tahu cara penggunaan yang betul dan juga kuantiti yang betul. Satu laporan yang diceritakan dalam blog Siakapkeli.com menyatakan bahawa kalau nak menggoreng kita kena menggunakan minyak kelapa sawit. Maha baca juga kajian yang dilakukan oleh Professor Martin Grootveld merupakan seorang pensyarah Bioanalytical Kimia dan Patologi Kimia di De Montfort University.

Professor Martin Grootveld

Betul Minyak Jagung dan juga minyak Bunga Matahari adalah dalam kategori minyak paling sihat dan bagus untuk digunakan. Tapi minyak ini tidak sesuai digunakan untuk menggoreng dengan suhu yang tinggi. Ini kerana ketidakstabilan komposisi kimia akan menghasilkan 'aldehydes' yang bersifat 'carcinogenic' iaitu menyebabkan kanser dan selain itu meningkatkan risiko penyakit jantung sekiranya diambil terlalu banyak.


Kalau nak goreng ikan atau ayam yang lama dan juga api yang kuat gunakanlah minyak kelapa sawit kerena ia jauh lebih bagus dan tahan dengan suhu yang tinggi. Sama juga dengan Minyak Zaitun ia memang sihat untuk dimakan tapi bukan untuk dijadikan minyak menggoreng hanya untuk dressing salad atau menumis sahaja.


Jadi ingat lepas ni kita baik gunakan minyak masak kelapa sawit memandangkan kita memang suka masakan bergoreng. Tapi amaran minyak goreng tidak boleh digunakan lebih daripada 3 kali menggoreng sahaja kerana ia akan menjadi bahan yang bahaya pada tubuh pula. 

"Walau apa pun, cuba lah kurang kan makanan yang bergoreng. Inilah masa yang sesuai untuk berubah dikala minyak masak naik harga ni." kata-kata dari facebook Diet Graphix. 

Korang juga boleh rujuk kajian yang telah dilakukan di sini :-

1) De Montfort University United Kingdom
2) The National Center for Biotechnology Information






1 ulasan: