Cuti-Cuti Malaysia,

Makan-makan Yang Menarik Wajib Dicuba Bila Sampai Ke Bandar Tawau Sabah

Selasa, Disember 13, 2016 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Berkesempatan untuk berjalan di Tawau Sabah membuatkan Maha nak cuba sesuatu yang baru bagi diri ini. Ini pertama kali Maha datang ker Bandar Tawau perjalan dari KL ker Tawau naik flight makan masa 2jam 40minit.



Masa Maha update kat Facebook untuk tanya kawan-kawan yang asal dari sini apa makan yang best memang banyak sangat respond. Terima kasih semua kawan-kawan yang banyak membantu Maha untuk dapat cuba semua makanan sedap-sedap kat Tawau ni. Tapi tak dapat pergi semua sebab masa yang terhad dan juga pengangkutan maklumlah datang atas urusan kerja bukan bercuti hehehe.


Pertama yang Maha cuba makanan yang dicadangkan oleh kawan di facebook iaitu Murtabak Jawa. Murtabak ini kata mereka hanya ada kat Tawau jer dan kata mereka sedap. pergi lah kat satu gerai di tepi laut ini kawasan ni macam downtown kalau kat KL. Situ ada banyak jual murtabak pelbagai jenis paling popular Murtabak Jawa. Harga RM2.50 satu dan bila rasa dalamnya ada banyak sayur-sayuran.



Ini satu yang sempat cuba kemudian Maha minum petang kat tepi laut sebab bandar Tawau ni memang mengadap laut jadi minum ABC Dalam Kelapa ini memang terbaik. ABC ni memang besar dan diletak dalam sebiji kelapa muda ada isi dan air kelapa lagi dalamnya sangat menyegarkan harga RM6.50. Ada juga pilihan ABC lain yang menarik iaitu ABC Buah Campur dan macam2 lagi lah.


Tu untuk korang minum petang sambil santai-santaikan. Kali ni pula untuk makan tenghari tak cuba Nasi Lalap ni memang tak sah kena cuba juga sekali. Jadi Maha pun cubalah satu pinggan memang mengenyangkan dan menarik. Nampak macam Nasi Ayam tapi ayamnya ni digoreng dan rangup. Kalau nak datang koran boleh pergi Gerai No 34 ini dekat Taman Sabindo.




Kalau kawan-kawan tanya Maha nak tinggal hotel mana yang best kat tengah-tengah bandar Tawau ni Maha cadang korang pilih Hotel City Garden. Hotel ni betul-betul tengah bandar dan mengadap laut jadi boleh nampak pemandangan laut dan kapal-kapal. Hotel ni baru selesa dan WiFi juga bagus tu penting sebenarnyakan hehehe.



Kalau nak dapatkan service teksi kat sini korang boleh contact pakcik Waris kat no 016-824 1925. Maha bagi no pakcik ni kerana layanan dan service teksinya memang mesra dan baik. Siap bagi diskaun lagi kat Maha korang boleh contact untuk dapatkan service teksi dari airport ker hotel kerana mengambil masa 30 minit perjalanannya. Juga boleh minta pakcik ni bawa jalan-jalan tengah bandar Tawau ni.


Harap kongsian serba sedikit ni dapat bagi korang panduan apa yang menarik dan best kat Tawau. Sebanarnya banyak lagi tak habis explore. Nanti ada masa Maha akan datang lagi ke Tawau ni. Sapa ada pengalaman kat sini boleh lah share ok. Selamat bercuti.





0 Pandangan: