Arabian Food,

Pertama Kali Restoran Gabungan Citaras Timur Tengah Dan Siam Di eCurve Mutiara Damansara

Khamis, Februari 28, 2019 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Pertama kali Maha dapat rasa dua hidangan daripada dua negara yang jauh berbeza tapi masih tetap Halal dalam satu restoran. Ini keunikan yang ada pada Restoran Arab Thai yang baru sahaja di buka di E-Curve Mutiara Damansara. Baru-baru ini Maha dijemput ke majlis pengenalan restoran ini kepada semua tetamu yang hadir.


Selalu kalau restoran mesti fokus kepada satu sahaja makanan untuk melambang identiti pemilik restoran tersebut. Tapi kali ini kita boleh tengok ada gabungan hidangan Arab dan juga masakan Thailand. Jadi kalau datang sini banyak pilihan lauk pauk dan juadah kepada kepelbagaian masyarakat di Malaysia. 






Macam kita tahun makanan arab ni tak lari dengan menggunakan bahan tenusu serta juga minyak zaitun dalam masakan mereka. Kat sini terkenal dengan makanan sihat seperti Olive Salad, Mutable, Greek Salad, Pasta Salad, Feta Pomegranate, Hummus, Waraq Enab, Dolma (Grape Leave), Tabolah, Capresetomato dan banyak lagi. Masa hari pembukaan tu semua tetamu di hidangkan dengan makanan-makanan ini memang banyak sangat. 








Tak ketinggalan juga mesti ada Nasi Mandy dan Nasi Kabsa yang dihidang bersama kambing golek yang cukup sinonim dengan restoran Arab. Hari tu lebih kurang 3 ekor kambing juga lah yang mereka tumbangkan untuk disajikan kepada semua tetamu. Tak lupa juga hidangan pencuci mulut yang popular di negeri Arab seperti Basbousa, Kanafeh dan banyak lagi menjadi pilihan dan kesukaan rakyat Malaysia. 







Itu baru di meja makanan arab kita pergi lak kat bahagian makanan Thailand pula. Seperti mana kita semua tahu makanan Thai ni kaya dengan rempah ratus dan rasa pedas dan masam yang seimbang. Kat sini mereka menyajikan kepada tetamu yang datang pada majlis pembukaan hari tu adalah menu yang popular seperti Thai Laksa, Tom Yum, Keng Som (Asam Pedas), Kerabu Mangga, Fried Beef dan banyak lagi lah tak tertulis jer kat sini.








Tapi sangat puas hati dan memang best lah kerana kita dapat rasa dua hidangan yang berbeza tapi menjadi kesukaan orang Malaysia ni. Kenapa gabungan dua masakan ini menjadi pilihan pemilik restoran ini adalah untuk memberi pilihan citarasa kepada tetamu yang datang makan di sini. 







Maha tak berapa pasti waktu operasi restoran ini sebab tiada detail tapi tak silap Maha ia dibuka setiap hari dari pukul 10.00 pagi hingga 10.00 malam sebab berada dalam mall. Kebanyakan pekerja dan juga tukang masak kat restoran ni Maha tengok adalah orang Arab mesti rasa seperti original dari sanakan. Jadi kalau korang nak cuba kelainan dalam makanan Arab campur dengan Thai ni boleh kunjungi Restoran Arab.Thai ini ok. 







   

0 Pandangan: