Cuti-Cuti Malaysia,

Bukan Sekadar Pusat Pentadbiran Negara Putrajaya Banyak Lokasi Menarik Untuk Dilawati

Rabu, Januari 20, 2016 Mahamahu 0 Comments

Bukan Sekadar Pusat Pentadbiran Negara Putrajaya Banyak Lokasi Menarik Untuk Dilawati - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Sebelum ni Maha banyak kongsi korang tempat2 makan yang menarik dan best sekitar Putrajayakan. Tapi sebenarnya banyak lagi yang korang tak tahu tentang pusat pentadbiran negara ini. Rupanya banyak aktiviti menarik dan juga tempat best yang mesti korang datang bila ada kat sini. Jom Maha citekan satu persatu tempat penuh sejarah dan menarik.



Penginapan di The Everly Hotel Putrajaya




Firstly kalau korang datang Putrajaya mesti nak cari tempat untuk penginapan. Jangan risau di sini ada beberapa buah hotel yang betaraf bintang untuk didiami seperti The Everly Hotel Putrajaya ni. Maha duduk sini pun rasa tenang dan kawasan yang lebih nyaman mengadap tasik Putrajaya. Hotel ini sesuai untuk korang yang datang bersama keluarga atau juga datang menginap untuk urusan kerja. Tengok sendirilah bagaimana rupa bilik dalam hotel ni agak luas cuma perabot dan juga decoration boleh dipertingkatkan lagi. Banding dan cari tawaran hotel terbaik di HotelsCombined.



Taman Warisan Pertanian Putrajaya Presint 16



Sekarang tempat tinggal dah ada so mana lagi lokasi pertama yang boleh di kunjungi di Putrajaya ini. Dengan menggunakan pengangkutan awam memang sesuai kat sini kerana tak perlu nak drive nanti sesat lak buat yang tak biasakan. Destinasi pertama yang Maha pergi tempat ni memang menarik dan penuh dengan kehijauan. Taman Warisan Pertanian Putrajaya yang terletak di Presint 16 Putrajaya adalah satu kawasan menyediakan tanaman yang ditanam seluruh Malaysia tak kira tanaman buah-buahan dan juga herba serta tanaman untuk industri pertanian dalam negara kita.






Kalau korang masuk sini tak mahal pun hanya di kenakan RM10 untuk seorang dan kalau korang bertuah datang time musim buah boleh makan buah-buahan yang di sediakan tapi jangan petik ok. Terdapat lebih daripada 180 spesis pokok yang di tanam semula di sini. Di sini juga korang diajar proses daripada pokok disemai, ditanam dan dituai hasilnya. Di antara tanaman yang ada di sini seperti Pokok Kopi, Pokok Nangka, Pokok Jambu, Pokok Durian, Pokok Mangga, Pokok Getah dan banyak lagi. Kalau nak tahu kena datang sini dan terokai memang mengujakan.



Berpicnic atas boat di Cruise Tasik Putrajaya



Kemudian selepas tu Maha nak bawa korang untuk jalan2 di kawasan tengah2 tasik Putrajaya. Ini adalah tasik buatan manusia seluas 650 hektar yang merangkumi 12% keluasan di Putrajaya dan 38% adalah kawasan tanah hijau selebihnya bangunanlah hehehe. Kalau datang Cruise Tasik Putrajaya ni korang boleh menikmati pemandangan sepanjang tasik dengan pelbagai pengankutan air yang disediakan. Tapi Maha nak ajak korang untuk berpicnic di atas boat.





Korang tengok sendiri pengalaman Maha makan di atas boat sambil menikmati pemandangan seluruh tasik. Ia adalah satu aktiviti yang baru dan berfaedah untuk seisi keluarga. Korang boleh bawa makanan sendiri dan satu Picnic Boat ini boleh muat untuk 6 orang cukup satu keluarga. Pakej pula tak mahal RM50 untuk 30minit mengelilingi tasik ni. So korang boleh plan cuti sekolah atau hari2 cuti umum datang sini berpiknik bersama keluarga atau dengan insan tersayang.



Astaka Morocco di Taman Botani Putrajaya




Lepas puas berpiknik kat atas boat kali ni Maha nak bawa korang untuk masuk satu lagi kawasan yang penuh dengan seni ukiran dan sejarahnya tersendiri. Inilah dia Astaka Morocco yang telah dibangunkan untuk memberi pengalaman kita berada di negara Maghribi dengan seni bina asal daripada negara tersebut. Ini kerana semua pakar tukang seni dibawa terus dari negara tersebut untuk membangunkan astaka ini. 





Terpesona mata memandang suasana dalam astaka ini kerana semua adalah hasil ukir tangan yang sangat halus dan juga ruang seperti mana bangunan asal. Dalam astana ini terdapat beberapa bilik yang mewakili beberapa daerah di negara tersebut. Juga korang akan didendangkan dengan lagu2 negara tersebut bersama bauan yang asal seperti bagunan sebenar. Astaka Morocco terletak di dalam Taman Botani Presint 1 Putrajaya nak datang sini naik jer bas ok.



Monumen Alaf Baru tersimpan kapsul 2020




Last sekali tempat yang mesti dikunjungi di Putrajaya yang mempunyai sejarah seluruh Malaysia iaitu Monumen Alaf Baru. Terletak betul2 di tengah pusat pentadbiran Putrajaya dan di persisir tasik Putrajaya. Monument ini menempatkan kapsul negara yang hanya akan di keluarkan pada tahun 2020. Ia diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir Perdana Menteri Malaysia ke 4 pada masa itu. Monumen ini kalau dilihat dari atas seakan seperti bentuk Bunga Raya bunga kebangsaan negara. Di setiap dinding monumen ini dicatatkan sejarah dan kejayaan Malaysia yang membanggakan. 





Dari sini korang boleh lihat keseluruhan Putrajaya yang jelas dan menarik daripada tasik kepada bangunan2 pentadbiran yang penuh menghiasi pelusuk Putrajaya. Banyak lagi pembangunan yang akan diadakan di sini untuk memenuhi keperluan pentadbiran negara yang lebih kukuh dan maju. Kita bangga kerana adanya pusat pentadbiran yang diiktiraf dunia dan menjadi juga pusat pelancongan. Banyak lagi tempat menarik di Putrajaya untuk korang kunjungi tak habis lagi ok. Kalau plan nak melancong di sini memang berbaloi dan menjimatkan. Rancanglah percutian anda dan selamat bercuti.


Jutaan terima kasih kepada semua yang membawa Maha untuk program 
Eat, Travel and Write Putrajaya
Penganjur program  
Partners program 
Only Mee, Hotel  Quickly, PICC, Cruise Tasik, Pengangkutan Awam Putrajaya Travel & Tours Sdn Bhd dan Tai Thong Group







0 Pandangan: