Terbaru Terkini
Memaparkan catatan dengan label Melancong. Papar semua catatan

Bukit Bendera Penang Pertama Kali Menjejakan Kaki Di Puncaknya

Bukit Bendera Penang Pertama Kali Menjejakan Kaki Di Puncaknya - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Tak habis lagi cite Maha tentang percutian di Penang yang memang menarik dan banyak aktiviti. Sebelum ni dah makan kat Restoran Line Clear tiba pula aktiviti kami untuk memanjat bukit. Tapi bukan lah panjat dengan kaki cuma menggunakan keretapi funikular alah keretapi pendek tu tapi comel.



Sebelum ini keretapai ini sangat klasik dah juga tidak canggih tapi sekarang ni dah canggih ada aircond lagi dalam keretapi tu. Tu yang buat kami semua ni teruja sangat nak naik ke puncak Bukit Bendera tu sebab pertama kali dalam hidup nak jejak kat situ. First macam biasa kena beli tiket kat kaunter bawah. Harga juga boleh tahan lah walaupun hanya untuk naik ke atas sahaja.


Dah beli tiket untuk semua orang memang kena baris agak panjang tapi jangan bimbang kerana dalam keretapi tu boleh naik ramai. Walaupun baris panjang ada orang boleh duduk dan orang kena berdiri. Tapi tak lama pun hanya ambil masa 15 minit sahaja dari bawah nak sampai ke atas. Dulu keretapi ini ada berhenti banyak stesen sebelum sampai puncak tu tapi sekarang ia express terus dari bawah sampai ke atas.



Naik memang rasa agak gerun kerana keretapi ini macam berjalan tegak ke puncak dan juga agak laju. Tapi teruja itu membuang segala ketakutan dalam hati ni yang pertama kali naik. Sepanjang perjalanan boleh tengok hutan simpan yang masih terpelihara sekeliling bukit ini. 



Sekejap jer rasa sampai atas puncak dan bila sampai atas tak adalah sejuk sangat macam kat Genting Highland atau Cameron Highland. Kawasan di terangi dengan cahaya matahari yang terang memambuat pemandangan luas boleh lihat seluruh bandar Pulau Pinang. Dari satu sudut pula kat atas tu boleh nampak jambatan pertama dan jambatan kedua secara keseluruhan.



Menariklah kat atas ini memang cantik sangat pemandanganya dan dapat rasa angin2 yang sekali sekala meniup sejuk gak. Atas ni hanya boleh jalan kaki dan juga menaiki boogie. Harga untuk naik boogie ini hanya RM30 untuk satu boogie. Perjalanan di atas bukit ini tak lama pun sekejap jer dalam 15 minit pergi balik. Sepanjang perjalanan dapat tengok macam pokok hutan yang masih terpelihara dan juga beberapa tinggalan sejarah termasuk rumah yang lama di puncak ini.



Habis jalan naik boogie kami pergi pula kat tempat yang ada orang pasang kunci cinta hati katanya. Tak tahulah apa tujuan tapi seolah2 nak tiru identiti luar dah tak jadi negara kita Malaysia. Tu lah yang sayangnya bila telalu terikut-ikut budaya luar. Tak apalah abaikan tempat tu tapi yang pasti Maha memang seronok ada kat Bukit Bendera ni walaupun hanya sejam sahaja. 



Tak leh duduk lama2 sebab agak bosan juga atas tu bukan ada taman tema ker hehehehe. Apa pun ia adalah satu lokasi yang mesti korang kena pergi bila datang ke Penang. Maha dah naik baru rasa puas sangat. Masa nak turun dari bukit tu naik keretapi ni lagi takut sebab seperti naik roller coaster sebab laju dan juga turun agak menjunam. Tapi tak risau sebab dah memang kat dalam train. So pada yang nak pergi Maha syorkan sangat tempat ni best tau. Selamat bercuti semua. 








Lokasi Percutian Menarik Titi Hayun Daerah Yan Kedah

Lokasi Percutian Menarik Titi Hayun Daerah Yan Kedah - Salam sejahtera kepada pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Cuti Tahun Baru Cina yang lepas Mahamahu dan juga keluarga bercuti di dalam negeri tak jauh pun hanya di Kedah. Sebelum ni Mahamahu ada cite tempat menarik di Kedah antaranya Tanjung Dawai. Tapi kali ni Mahamahu pergi ke satu lagi daerah yang juga banyak tempat menarik untuk di lawati iaitu Yan Kedah.


Kebetulan kampung belah mak Mahamahu memang berada di daerah Yan Kedah. Bila dah ada kat sana tak sah kalau korang tak dtg ker satu kawasan rekriasi mandi manda semulajadi. Titi Hayun atau kalau org biasa panggil Jambatan Gantung. Kat sini adalah kawasan rekriasi mandi manda air terjun semulajadi dari Gunung Jerai.


Dulu Mahamahu pernah datang sekali kat sini tapi tu mungkin 20 tahun dahulu kot sebab tak berapa ingat. Tapi kini kawasan rekriasi ini dah banyak berubah dan telah lebih cantik dan selesa dengan adanya banyak kemudahan. Kat sini bukan sahaja ada tempat mandi manda tapi dah ada gerai2 makanan yang menyediakan hidangan tempatan.



Mahamahu sempat menghabiskan masa di sini bersama keluarga dengan melihat ramai rakyat Malaysia dan juga pelancong luar yang datang menikmati keindahan alam semulajadi. Kalau kat Titi Hayun ini juga korang boleh memanjat Gunung Jerai kerana di sini di sediakan track berjalanan kaki sehingga kepuncak yang di panggik Tangga Kenari. Tapi Mahamahu tak panjat lah kerana tak sediakan pakaian dan juga keperluan untuk memanjat. 


Di kawasan ini juga ada menyediakan chalet yang boleh didiami oleh pelancong2 yang ingin bermalam dan merasai kesunyian dan keindahan hutan simpan ini. Kawasan ini telah di wartakan sebagai hutan simpan kekal Gunung Jerai dan di kawasan ini juga segala aktiviti di pantau oleh kerajaan Negeri Kedah



Lepas ni kalau anda berada di kawasan Yan Kedah ini boleh bercuti di kawasan Peranginan Titi Hayun ini. Boleh mandi manda dan juga memanjat Gunung Jerai. Banyak lagi tempat bercuti yang menarik di Kedah ini Mahamahu nak share dengan anda. Jadi jangan lupa untuk terus bersama Mahamahu ok. Rupanya dalam negara kita masih banyak tempat menarik dan kawasan yang masih kita tidak habis jelajah lagi. So selamat bercuti dalam negara ok.









Yangshuo Pekan Dalam Guilin Kaya Dengan Kesenian Dan Kebudayaan

Yangshuo Pekan Dalam Guilin Kaya Dengan Kesenian Dan Kebudayaan - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Hari ni nak sambung semula perjalanan Mahamahu di Guilin China yg di bawakan oleh AirAsia, penerbangan 4 kali seminggu. Kalau korang nak tahu perjalanan Mahamahu sebelum sampai ker sini boleh baca entry lepas kat sini [klik sini].



Kali ni kami sampai ke sebuah lagi pekan yg tidak berapa besar dan tidak berapa kecik tapi cukup lengkap dengan segala keperluan dan juga menjadi lokasi percutian paling diminati oleh org asing. Pekan yang di maksudkan adalah Yangshuo iaitu 2 jam perjalanan darat dari bandar Guilin. Kami kat sini untuk tinggal semalam kerana kat sini cukup popular dengan persembahan teater atas air, tu nanti Mahamahu cite ok.




Tapi bila anda sampai di sini menaiki cruse korang akan melalui kawasan pekan ini di bahagian yg banyak jualan cenderamata dan juga barang hiasan mereka. Mahamahu mula sampai pun tgk rambang mata juga kerana harga kat sini pun cukup murah nak banding dengan duit Malaysia. Korang boleh tgk sendiri semua barang2 di jual kat sini cantik2 bukan.



Tapi kata org kalau nak beli barang kat sini kena pandai tawar menawar dengan tukang jual cuma masalahnya komunikasi lah. Mereka tidak faham bahasa kita dan kita pun tidak faham bahasa mereka. Jadi kebanyakan menggunakan bahasa isyarat jer hehehe. Bahasa Inggeris lagi lah jauh. Apa pun kat sini korang boleh tawar semurah yg boleh tapi jgn lah melampau sangat murahnya berpada-pada lah yer.



Sepenjang korang jalan kat pekan ini nanti korang akan dpt tgk macm2 kedai menarik dan cukup istimewa kat sepanjang jalan di sini. Paling menarik adalah musium Patung Lilin yg di buat menyerupai pelbagai watak. Memang kat sini popular dengan patung lilin ni. Lepas tu lak kami jalan untuk check ini ker hotel. Yang Suo Jun Hao Hotel adalah merupakan hotel bertaraf 4 bintang memang suasana klasik masih di kekalkan di hotel ini. 





Malam tu kami makan di restoran yg di sediakan dengan makanan yg halal. Makan mlm tu memang menarik dan sungguh sedap. Malam ni kami makan itik yg di goreng rangup di luar dan masih sedap di dalam. Specialnya lagi makan mlm kali ini kami dapat makan sejenis manisan yg unik dan sedap rasa dah mcm ubi yg di gumpal dan di goreng rangup di sadur dengan manisan yg sungguh sedap.












Dah kenyang makan malam kami akan menuju ker sebuah persembahan teater atas air yg cukup popular di sini. Impression Sanjie Liu yg di persembahkan di sebuah teater atas air dengan berlatar belakangkan gunung ganang yg cukup popular di Yangshuo. Teater ini di arahkan oleh pengarah popular yg telah mengarah persembahan pembukaan sukan Olimpik Beijing China 2008 iaitu Zang Yimou.





Sedikit tentang sejarah pementasan teater ini, Sanjie Liu adalah seorang penyanyi dongeng dalam mitos dan legenda dari Zhuang etnik minoriti. Beliau adalah jauh indah, dan mempunyai suara untuk dipadankan dengan kecantikannya. Dalam Impression Sanjie Liu, apa yang anda lihat adalah kisah berasal dari kehidupan harian penduduk yang tinggal di sekitar Sungai Li. Jadi dalam element persembahan ini menggabungkan3 warna utama iaitu merah, biru dan putih. 






Bila tonton memang rasa kagum dengan persembahan yg di lakukan di atas Sungai Li dan menggunakan tenaga pelakon seramai 600 org dalam satu persembahan selama lebih kurang 1 jam. Kalau korang peminat teater ini memang sesuai untuk anda tonton dan memang bagus nak tahu sejarah Guilin. Persembahan ni di lakukan pada setiap malam kalau nak masuk tiket boleh tahan juga harga CNY 198. Jadi bila habis persembahan kami blik hotel untuk tido dan rest sebab esok nak pergi gua cahaya sgt menarik, nak tahu kena tunggu next entry ok. Selamat bercuti....