Anggur Australian,

Menyambut Musim Anggur Dari Australia Dengan 'Anytime Is Grape Time'

Isnin, Mac 13, 2023 Mahamahu 0 Comments

Musim menuai dari Australia kembali sekali lagi untuk memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk menikmati beberapa buah anggur meja yang berair dan berwarna cerah yang memberikan kesan yang sangat baik. Kempen itu dilancarkan hari ini oleh Grown in Good Nature, sub-jenama hortikultur oleh Hort Innovation untuk semua program pemasaran perdagangan antarabangsa, untuk menandakan permulaan musim yang biasanya berlangsung dari November hingga Mei dengan tempoh eksport puncak bermula dari Januari hingga Mei.



Terdapat dalam lebih daripada 40 jenis, anggur meja Australia terkenal dengan rasa yang kaya, rasa dan kegemukan. Anggur meja ini biasanya berwarna merah, hitam atau hijau dan dikategorikan kepada dua - berbiji dan tanpa biji. Thompson Seedless, Flame Seedless, Crimson Seedless dan Red Globe adalah antara empat jenis anggur meja yang paling popular.

Melanie Harris, Pesuruhjaya Perdagangan dan Pelaburan Malaysia dan Brunei, berkongsi bahawa anggur meja Australia mempunyai eksport hortikultur buah segar tertinggi. “Anggur berharga kami dieksport ke lebih 42 negara di seluruh dunia. Di Malaysia sahaja, eksport kami untuk anggur meja telah meningkat secara beransur-ansur dengan semakin ramai rakyat Malaysia mewujudkan permintaan untuknya. Kami meramalkan jumlah ini akan terus meningkat pada bulan dan tahun akan datang.”

Anggur meja Australia juga merupakan snek yang sesuai pada bila-bila masa. Tambahkan buah-buahan ini ke dalam diet harian anda dan pastikan anda mendapat rangsangan antioksidan yang anda perlukan. Anggur juga terkenal kerana bagus untuk mata, melindungi panggilan retina yang sihat daripada kerosakan dan membantu menstabilkan paras glukosa darah selepas makan. Anggur meja juga kaya dengan fitonutrien, seperti resveratrol, quercetin, anthocyanin dan catechin. Buah-buahan berharga padat jem ini merupakan sumber vitamin C dan Vitamin B6 yang baik yang membantu mencegah penyakit jantung dengan menghalang pembentukan plak dalam arteri koronari dan menghalang pertumbuhan beberapa jenis kanser.



Diperbuat daripada kira-kira 80 peratus air dan mengandungi jumlah serat yang tinggi, anggur bukan sahaja menghidrat, membersihkan dan menyahtoksik badan yang aktif tetapi ia juga membantu menjaga kesihatan usus anda. Apa yang menjadikan anggur meja Australia lebih baik ialah ia merupakan sumber tenaga berpanjangan yang hebat dan pilihan yang sempurna apabila anda sakit perut kerana indeks glisemik (GI) yang rendah dan ia bebas lemak dan kolesterol. Benar-benar snek tanpa rasa bersalah!

Pelancaran kempen anggur meja Australia baru-baru ini di AEON Mall, Kepong menyaksikan kehadiran Datuk Chef Wan yang tidak dapat ditandingi yang menonjolkan pilihan pasangan yang berbeza untuk anggur meja Australia sebelum menunjukkan salah satu resipinya sendiri yang menggabungkan buah itu. “Anggur sangat serba boleh dan digandingkan dengan pelbagai jenis keju istimewa seperti brie, keju biru, ricotta serta kacang. Mereka boleh menjadi tambahan yang sempurna kepada resipi manis atau berperisa untuk sentuhan yang menyegarkan. Selain itu, anggur juga sesuai untuk kanak-kanak kerana ia bersaiz gigitan, mudah dibungkus dan sangat manis.”

Anggur meja Australia dihasilkan di kawasan penanaman anggur utama di Sunraysia (Mildura dan Robinvale) di Victoria, dan di seluruh Queensland Tenggara. Kawasan pertumbuhan lain termasuk Carnarvon dan Lembah Swan di Australia Barat, daerah Riverina di Central New South Wales, South Australian Riverland dan tengah Wilayah Utara.

Apabila memilih anggur, kesegaran buah dapat dilihat dari batang hijau dan kehadiran serbuk putih pada kulit yang dipanggil mekar. Anggur yang telah mekar biasanya dipetik baru-baru ini dan mempunyai sedikit sentuhan dengan kelembapan, yang bermaksud ia diangkut melalui rantai sejuk yang cekap. Selain itu, satu lagi petua utama apabila memilih anggur hijau ialah memilih tandan dengan warna emas, kerana ini bermakna ia lebih manis dalam rasa.

Pada masa ini, semua usaha perdagangan Grown In Good Nature disampaikan melalui Perbadanan Penyelidikan dan Pembangunan milik penanam Australia, Hort Innovation, dengan AUSTRADE. Kempen ini bertujuan untuk menonjolkan pelbagai jenis, kualiti serta kesegaran anggur meja Australia kepada masyarakat Malaysia. Tanah Australia yang dalam, kaya dan musim panas yang hangat dan kering menyediakan penanam persekitaran yang sangat baik untuk mereka menghasilkan anggur meja bertaraf dunia.

Untuk mendapatkan buah Australia yang sangat digemari ini, pergi ke pasar raya yang mengambil bahagian termasuk AEON, Jaya Grocer, TFP Retail, Lotuss, GCH Retail, Whole Foods Express dan Star Grocer untuk menikmati rasa manis dan segar yang sempurna.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web, https://australiangrapes.com.au/consumer/