Buah-Buahan,

Minuman Yang Baik Untuk Tubuh Ketika Berpuasa

Sabtu, Julai 11, 2015 Mahamahu 0 Comments

Minuman Yang Baik Untuk Tubuh Ketika Berpuasa - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Bulan puasa yang kita lalui tahun ini di harapkan dapat memberi kita bukan sahaja pahala yang lebih dan kesihatan yang berpanjangan. Beberapa minuma yang bagus Maha kongsikan di sini untuk kita sama2 amalkan ketika berbuka puasa dan sahur.


Minuman Yogurt

Kandungan bakteri baik dalam yogurt sangat diperlukan oleh usus selama proses pencernaan makanan, oleh karena itu rutin mengambil yogurt ketika korang berpuasa dapat menyihatkan sistem usus anda dan mampu menurunkan tekanan darah.
 
Air putih

Makanan sehat yang diambil tidak akan berfungsi dengan baik jika seseorang mengalami dehidrasi, oleh karena itu meminum air putih yang cukup akan mengembalikan cairan yang hilang selama puasa. Sebaiknya ketika korang berbuka sedapat mungkin hindarilah dari minuman kopi, teh, atau minuman berkarbonat kerana itu tidak baik untuk sistem pencernaan korang yang sedang kosong selama beberapa jam ketika korang berpuasa.


Jus buah

Jus buah sudah tidak diragukan lagi bahwa kandungan vitaminnya sangat diperlukan oleh tubuh, namun sebaiknya kurangkan penggunaan gula pasir ke dalamnya agar kandungan gula di dalam darah korang senantiasa terjaga pada batas normal yang diperlukan oleh tubuh. Lebih baik tidak menambah gula dalam minuman jus buah yang di ambil.

Air kelapa muda

Air kelapa muda diketahui mengandung cairan elektrolit yang hampir menyerupai cairan elektrolit di dalam tubuh, oleh karena itu disamping air putih untuk melepas dahaga air kelapa muda juga sangat di sarankan untuk diambil selama menjalankan ibadah puasa.