BEKO,

Beko Membantu Kerja Memasak Lebih Mudah Dan Sihat

Khamis, Ogos 22, 2019 Mahamahu 20 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Maha ni walaupun duduk bujang tetap memasak juga kat rumah walaupun tak selalu. Ye lah kadang-kadang korang nampak Maha makan sedap-sedap kat restoran dan hotel-hotel tapi ada masa juga Maha nak makan sesuatu yang menjadi kesihatan. Bukan nak cerita atau review pasal produk makanan kesihatan sebab memang Maha tak ambil semua tu.

Sebab sebenarnya makanan yang sihat adalah datang daripada apa yang kita masak dirumah. Ditambah pula menggunakan barangan elektrik yang membantu memudahkan dan memberi kebaikan tambahan dalam masakan kita juga penting. Sebab itu Maha bersama beberapa rakan blogger lain baru-baru ini telah hadiri program 'Eating Healthy with Beko Malaysia' di The Pinnacle Petaling Jaya


Ia lebih kurang macam kelas masakan juga dimana kami diajar untuk menyediakan makanan sihat dan seimbang untuk makanan harian dengan menggunakan peralatan berkualiti tinggi daripada Beko. Kalau korang tak pernah dengan jenama Beko ni Maha ada buat satu resipi menggunakan Beko Hand Mixer sebelum ini. Sebenarnya Beko ni ada banyak lagi produk yang cekap pengguna.



Macam contoh selalu kita kalau nak kisar buah untuk buat jus kita akan gunakan pengisar biasa atau blender. Memang sama buah akan hancur dan jus akan keluar tapi dengan Beko Vacuum Blender kita akan dapat lihat bagaimana hasil buah yang dikisar tanpa vacuum dan juga yang menggunakan vacuum ini. Selepas beberapa minit sahaja air jus tomato ini berubah dan terasing sendiri kerana ada kandungan oksigen yang terurai semasa proses pengisaran. 


Semua teknologi itu membantu dalam menyediakan masakan yang lebih berkualiti dan dalam masa sama ia adalah lebih sihat. Maha bukan pakar nutrisi tapi sebab ada datang kelas macam ni jadi dapat juga sedikit sebanyak ilmu yang berguna. Hari tu kami semua diberikan beberapa resipi masakan sihat untuk kami sendiri sediakan dengan bantuan daripada beberapa orang pakar.

Kami diberikan kepada tiga kumpulan kecil untuk sediakan enam menu masakan sihat. Diantara menunya adalah :-
1) Garlic Bread
2) Mushroom Soup
3) Lemon & Thyme Roasted Chicken
4) Spinach Apple Smoothie
5) Frozen Yogurt Bites
6) Coconut Banana & Coco Milkshake  

Maha hari tu berkumpulan dengan geng acik-acik bawang sambil memasak sambil membebel jer. Siapa lagi kalau bukan Cik Lily dan Ayu Rafikah. Geng kami kena sediakan dua menu sihat iaitu Garlic Bread dan Mushroom Soup. Kalau korang nak resipi Maha sediakan kat bawah ni korang follow jer step by step Insha Allah jadi sedap punya. 

Nak masak Mushroom Soup kami menggunakan produk Beko Induction Cooker yang build in ni. Sangat kemas dan juga mudah untuk dikendalikan. Korang boleh set timer untuk untuk reminder tempoh masakan agar tidak terlebih masak dan juga dapur ini pintar boleh sendiri perlahan bila masakan terlalu panas atau menggelegak. Tengok hasil masakan sup kami sempurna dan juga cukup rasa yang penting sihat.





Kemudian untuk membakar Garlic Bread pula kami menggunakan Beko Built In Oven yang begitu inovatif. Oven ni ada pintu berkaca dan lampu dalaman yang boleh lihat masakan kita dari luar tak perlu buka pintunya. Hasilnya roti tu bakar dengan sekata dan tidak terlalu hangus serta masih rangup ditepi dan lembut ditengah. Juga team satu lagi yang masak ayam panggan pun mengunakan oven sama. Tengok hasil ayamnya warna masakan yang sangat cantik dan garing kulit tapi masih berjus isi didalamnya.



Team satu lagi pula masak resipi pencuci mulut yang sihat tanpa sebarang perasa dan juga pemanis tambahan iaitu Frozen Yogurt Bites dan juga Coconut Banana & Coco Milkshake. Nak hancurkan dan sekatakan Yogurt bersama buah-buahan tu mereka menggunakan produk Beko Hand Blender kalau korang kisar bahan tidak terpercik dan juga menggunakan pengisar keluli tahan karat boleh tanggal.




Milkshake pula mereka menggunakan produk yang Maha ceritakan mula tadi iaitu Beko Vacuum Blender. Blender ini bagus bukan sahaja kerana ada teknologi vacuum tu malah juga ada fungsi ketetapan dimana korang boleh set untuk blender ini bekerja mengikut fungsi yang korang mahukan. Seperti milkshake ada butang kat bawah tu untuk buat milkshake korang hanya masuk bahan dan tekan butang tu blender ini dah tahu nak kisar berapa lama dan juga kelajuan berapa. Mudah bukan. 

So selalu orang cakap nak sediakan masakan sihat ni sangat rumit dan leceh tapi dengan adanya Beko ia menjadikan kerja memasak lebih seronok. Tengok lah semua menu yang lazat dan sihat ni kami hasilkan dengan mudah dan menggembirakan. Betul lah orang kata kalau nak hidup lebih mudah jangan cari jalan susah. Mungkin korang boleh cuba juga resipi sihat yang Maha belajar ni sama-sama kita amal makanan yang sihat dan seimbang. 








20 ulasan:

  1. Berkena pulak TB tengok semua alat2 gajet dapur dari Beko ni.. periuk tu pun dari Beko kan.. tertarik pulak mata melihat.. hehehe

    BalasPadam
  2. Bagusnya beko ni. Lisa first time dengar jenama ni. Kebetulan memang lisa suka jenis masakan yg berkualiti sebab nak masak untuk keluarga. Thanks ye sebab sharing pasal ni. Kena usha nih jenama beko.

    BalasPadam
  3. wahhh.. senang la nak masak makanan dan minuman yg sihat lepas ni.. banyak jugak produk keluaran BEKO ni ye Maha..

    BalasPadam
  4. Nampak senangnya nak menyediakan hidangan untuk keluarga dengan Beko janji kena rajin. Ni Beko ke apa ke tak jalan kalau Malas. Eh eh sedap2 pula nampak masakan team Maha, Ayu, Cik Lily tu haaa....

    BalasPadam
  5. Encik suami, patut hadiahkan para isteri produk eletrik Beko ni.

    Memudahkan urusan menyediakan makanan. Jimat masa.

    Wahh, Maha buat garlic bread ya. Nyummy!

    BalasPadam
  6. boleh tahan banyak variasi produk Beko tu. makin mudah si isteri buat kerja kat dapur guna Beko, baru lah seronok nak memasak.. boleh la update resepi menu baru lepas ni kan. hehe

    BalasPadam
  7. Cantiknye blender dia. Oven dia pon macam menarik je. Kalau ada ni mesti best nak memasak.hehe

    BalasPadam
  8. Nak Beko Vacuum Blender tu. Bestnya dapat buat jus, milkshake, yogurt drink dan macam-macam la.

    BalasPadam
  9. menariknya produk elektrik dari beko nih... bolehlah buat survey nanti mana yang nak dibeli he he he.. terima kasih di atas info dan perkongsian

    BalasPadam
  10. WAh. Lepas ni maha mahu bertambah sado la nampaknya. Kembali ke dahulu kala sebelum kawen 🤣🤣. Best tu dpt belajar masakan healthy. Kita tahu apa yang masuk dalam badan kita. So kita boleh kawal

    BalasPadam
  11. Jenama baru ye, kali pertama dengar. Kebetulan Yaya pun sedang mencari blender nak buat juice..boleh la usha vacuum blender tu.

    BalasPadam
  12. Maha memasak ker tu? hi hi hi hi...
    mostly electrical item semua tu ada kat rumah aida ni.
    jenama jer beza-beza. beli memana yg murah ha ha ha ha ha...
    memang memudahkan.
    memang jimat masa.

    BalasPadam
  13. Terliur tengok roasted chicken tu alahaiiiii. Btw ni 1st time nur dengar brand beko. Dan paling nur suka dy punya vacuum blender. Mcm menarik je utk kaum wanita especially yg kerja 'oil & gas' mcm nur ni 🤣

    BalasPadam
  14. amboi amboi amboi... berkenan sungguh dh mata ni haa... 1st time dngar jenama ni but mcm okay je.. lawa2 je... hmmm nnti nk cari info lebih lanjut la.. kalau harga ohsem why not

    BalasPadam
  15. Design produk dia semua lawa-lawa! Nampak elegan pulak tu sesuai dengan style moden zaman sekarang. Bestnya Maha dapat belajar dengan pakar nutrisi dekat event tu!

    BalasPadam
  16. Fulamak ayam tu bila keluarkan memang nampak cantik warnanya dan balanced. Itu yang penting tu supaya semua sides sama juicy dan rasa. Ermm Bella tengah cari oven ni, nak browse brand ni lebih lagi la

    BalasPadam
  17. Cantik pulak peralatan beko ni ya. Bertambah le koleksi memasak kalau beli jenama beko pulak..hehehe.
    Tapi bg sis..kalau dh pandai masak..gunalah apa pun ttp sedap..macam maha le kan, masak le guna peralatan apa pun ttp sedap..:)

    BalasPadam
  18. baru first time k mid dengar jenama Beko...tapi nampaknya ia memudahkan kerja masak-masak nie...kalau harga mampu milik mungkin masuk jugak dalam list k mid untuk membelinya..:)

    BalasPadam
  19. Menarik artikelnya, trima kasih

    BalasPadam