Ayam Penyet Ria,

Ada 5 Restoran Ayam Penyet Di Wangsa Maju Tapi Satu Ni Sangat Power Lain Dari Yang Lain

Isnin, November 07, 2016 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Ayam penyet ni dah macam jadi trend lak kat negara kita bila sekali masuk berduyun yang nak buat restoran yang sama. Tapi hakikatnya tidak seperti mana yang kita sangkakan kerana mereka tidak betul-betul mengikut resepi yang sebenar.


Itu yang membezakan antara banyak-banyak restoran ayam penyet yang ada di Wangsa Maju dengan restoran ini.
Restoran Ayam Penyet Ria adalah yang pertama dibuka di Wangsa Maju dan juga merupakan restoran berasal dari Indonesia. Jadi semua resepi yang disediakan adalah original daripada negara seberang.


Maha ni bukan memilih tapi sebab nak tahu mana satu restoran ayam penyet yang terbaik jadi Maha pergi sendiri cuba makan di restoran ni. Kalau tengok rupa semua macam lebih kurang sama ayam penyet tapi bila rasa kita tahu maha lagi power.


Restoran ini bila Maha makan ayam penyet bersama sambalnya baru tahu ia memang lain daripada yang lain. Sambalnya bukan seperti sambal belacan biasa atau sambal goreng biasa tapi rasa kepedasan dan kemasaman sambal tu membuatkan ia power. Kalau kanak-kanak memang tak galak makan sambal ini jadi nak kurangkan kepedasan sambal ni mereka akan sediakan satu lagi sambal yang dicampur dengan kicap manis. 

Set Ayam Penyet (RM12.90)

Hari tu makan memang banyak kerana nak tahu sedap ke tidak. Maha order hari tu Set Ayam Penyet dan Set Ayam Penyet Bakar. Satu ayam penyet yang ada keriuk-keriuk rangup di atasnya dan ayam digoreng garing di luar dan lembut di dalam. Satu lagi ayam bakar yang dibakar panas-panas dengan rempah ratus yang special tak tahu nak cakap macam mana.

Set Ayam Penyet Bakar (RM14.20)

Rahsia kesedapan ayam penyet kat sini adalah dimana ayamnya direbus selama 1 jam untuk memastikan dagingnya lembut. Bila digoreng garing kat luar dan isinya boleh dicarik-carik sungguh lembut dan sedap.


Ikan Bakar Penyet (RM14.20)

Itu baru ayam penyet ada juga Set Lele Penyet dan Ikan Bakar Penyet. Yang ini untuk mereka yang nak cuba set ikan. Satu tu ikan keli dan satu lagi ikan Talapia memang sedap. Dalam set ayam penyet atau ikan mesti ada Tauhu dan Tempe Goreng tu wajib. Kemudian dengan sambal itu yang membezakan ayam penyet sini dan semua tempat lain.

Set Lele Penyet (RM10.50)

Jangan salah sangka ok Maha order banyak sebab hari tu makan dengan kawan-kawan jadi memang cuba semua. Pada yang nak makan nasi dan sup Maha cadangkan korang ambil set Sup Rawon. Daging ini memang sangat lembut dan tidak liat serta rasa rempah sup makan dengan sambal pedas terangkat ok.

Sup Rawon (RM9.90)

Last sekali untuk dessert pula Maha telah cuba Gado-Gado di mana makanan asal dari Indonesia ini adalah makanan sayur-sayuran yang direbus dan digaul bersama dengan sos kuah kacang juga ada keropok didalamnya. Jadi ia menjadi hidangan lengkap semua ada dan rasa sangat sedap.

Gado-Gado (RM7.90)

Keropok Ikan

Keropok Melinjo (Emping)

Kat Indonesia sangat popular bukan dengan Teh Botol kat sini pun ada juga ok. Korang boleh pilih nak Teh Botol yang dalam botol atau dalam kotak rasanya sama saja. Kemudian paling best kena cuba Bandung Gembira ni ada rasa bandung dan juga soda dalamnya. Hari tu sangat kenyang Maha dapan makan original Ayam Penyet yang special.

Teh Botol dan Bandung Gembira

Masa nak bayr tu Maha ada nampak notis yang mereka juga menyediakan tempat untuk mana-mana pihak nak menganjurkan majlis private atau majlis harijadi. Tempat yang agak luas dan diasingkan untuk majlis korang jadi tak ganggu pelanggan lain. Juga boleh order untuk delivery terus ke rumah atau ke pejabat anda mudah bukan.




Sapa-sapa nak datang sini jangan risau boleh waze jer Restoran Ayam Penyet Ria atau korang datang ke Wangsa Walk korang jangan masuk dalam korang cari kat luar Jalan Wangsa Delima 12 sebelah dengan kawasan parking atau Bank Islam dekat-dekat situ je lah. Restoran ni buka setiap hari dari pukul 10.00 pagi hingga 10.00 malam. Selamat mencuba semua.


Ranking Mahamahu :-
Kesedapan : 4/5
Harga : 4/5



0 Pandangan: