Perubahan Cuaca Malaysia Kini Menghampiri Catuan?

Patut lah 2 3 hari ni sungguh panas walaupun hari mlm dan juga hari siang. Tambah2 di waktu mlm sungguh terasa kebahangan yg diserap oleh udara pada waktu siang. Sehingga waktu mlm lebih panas dari waktu siang begitulah yg dapat dirasakan pada masa sekrang. Apa yg aku cerita ini adalah dari situasi yg aku rasa sekrang. Sebelum ini pada bulan Desember 2010 hingga April 2011 hujan tidak menentu dan juga sentiasa dingin dirasakan pada waktu mlm telah berubah.

Setelah dikaji dan dicari bahan bacaan dari sumber2 yg boleh dipercayai termasuk dari lama web Jabatan Meteorological Malaysia baru lah dapat info sikit kenapa pada bulan ini Malaysia mengalami kepanasan yg ketara sehingga mencecah kepada 36.2ºC agak sedikit tinggi. Ini adalah keadaan dimana Musim  monsun Barat Daya  telah mula berlaku di  Malaysia dan keadaan ini dijangka berterusan  sehingga  September 2011. Semasa  monsun Barat Daya, keadaan atmosfera adalah stabil yang menyebabkan pembentukan awan hujan berkurangan.

Ohhh sebeb itu Malaysia sedikit panas dan kering. Namun keadaan ini akan membimbang jika berlanjutan sehingga lebih daripada itu akan mengakibatkan penghidratan air lebih berlaku dan akan mengakibatkan byk takungan kering. Itu lah jadinya kepada catuan air yg pernah melanda negara pada tahun 1998. Sekrang kita kena sedar dan mengurangkan penggunaan air kepada perkara yg tidak berfaedah.

Terdapat beberapa perkara yg perlu diambil tindakan oleh semua jika situasi ini berterusan: 
1) Banyakkan meminum air masak untuk mengelakkan dehidrasi akibat cuaca panas.
2) Kurangkan aktiviti luar kerana keadaan panas yg luar biasa serta mampu memberi kesan terus kepada kulit manusia.
3) Mengelakkan pembakaran terbuka atau juga pembakaran kecil-kecilan tanpa kawalan kerana ia mudah merebak.
4) Menggunakan air pada kadar yg betul dan juga jng membazir air daripada aktiviti yg tidak sesuai.

Itu antara perkara yg boleh kita ambil jika keadaan ini masih berterusan dan harap ia tak berpanjangan tak tahan juga panas siang mlm ni. Doa2 lah pada tuhan agak bencana yg pernah melanda negara satu masa dulu tidak berulang dan kita kena ambil iktibar ok. Selamat berblog....

Perubahan Cuaca Malaysia Kini Menghampiri Catuan?

{ 10 comments.. read them below or add one }

storyfromme storyfromme 11 May, 2011
sekarang ni mana2 fad pegi mesti bawak botol mineral sekali.tekak asyik kering je sebab cuaca panas.
.m  y  z. .m y z. 11 May, 2011
betul2. duduk dalam bilik dah macam duduk dalam oven +___+
::FAIZ FARISH:: ::FAIZ FARISH:: 11 May, 2011
duduk dlm bilik je... hehe
ahmad ahmad 11 May, 2011
berasap jual air la laku keras
ShafiqIzwan ShafiqIzwan 11 May, 2011
pergh. panas sangat dah sekarang.. kena beringat ingat jugak kan..
Epal Hirata Epal Hirata 11 May, 2011
melaka pns sgt..
smpai sy duduk je dlm peti ais tu..

hehe..tipu
z o u l z o u l 11 May, 2011
xyah mandi la klu mcm tu nak jimat air
hakamah hamyadi hakamah hamyadi 11 May, 2011
betul..melaka dan seluruh malaysia panas...pagi2 macam berasap je..mcm jerebu xde angin...sama2 menjaga kesihatan,bnyakkan minum air masak
fisa othman fisa othman 11 May, 2011
kita di duga dengan cuaca yang panas...semoga kita sentiasa beringat dengan segala dugaan yang dtg...
^ Uncle Syaf ^ ^ Uncle Syaf ^ 11 May, 2011
wooo good info mady,

tu lah, lately ni panas giler, so now kite dah tau ape problemnye,...hurmm


nk jimat air ye, saye suke bazirkan air..he3