Isi Emas Disaluti Duri

Pasti tetanyakan apakah yg dimaksudkan itu. Tapi sekali tgk sekali bau semua tahu apakah ia. Cukup terkenal dan cukup menjadi kegilaan pada mereka yg memang hantu makan. Tapi sayang muncul hanya setahun sekali. Namun kini telah tiba masanya dan menjadi rebutan. Selain dimakan mentah boleh gak di buah masakan dalam hidangan masakan tradisional.

Masih tetanya2 lagi kah apa dia hehehehe, tapi mesti ramai dah dpat agak apakah ia. Ini lah dia raja buah tempatan Durian yg penuh duri di luar tapi isi cukup mengancam. Mampu membuat org jadi terbayang2 siang mlm dan juga kadang jadi hantu bukan makan sahaja malah mencuri opsss... Tapi ini adalah hakikat kena terima bahawa ia akan dtg setiap tahun sekali. 

Tapi ramai juga bila sebut Durian kecik biji mata, tak tahu knp kat mana silapnya. Mungkin kerana pengalaman pahit mereka dengan Durian kot membuatkan mereka rasa tidak selesa dengan buah ini. Bagi aku ini adalah saat yg ditungu2 nak makan Durian dengan puas. Nak blk kg pokok Durian pun masih putik hehehehe... So sapa2 ada dusun Durian nak sponser makan buah Durian roger2 lah ok kat aku hehehehe...

Durian ada bebagai jenis juga ada Durian Tembaga, Durian Burung, Durian Raden Mas Ayu dan ada juga Durian klon atau durian kacuk dimulakan dengan huruf D ada D24, D99 dan byk lagi. Bukan sahaja org tempatan yg makan Durian malah org luar negara pun sibuk sekrang mencari buah ini untuk merasai kehebatannya. Rugi sgt menjadi org tempatan tapi tak menikmati rasa buah ini. 


{ 11 comments.. read them below or add one }

Ayie Ayie 16 April, 2011
pengalaman aku

kalau nak beli durian, berhati-hati yep.. ada antara mereka pandai sorok lubang ulat pada durian.. dalam perkataan lain, ada segelintir daripada mereka nih suka menipu.. *bukan semua yep..

cara nak kenalpasti,
angkat durian, belek keseluruhan durian tuh.. carik lumpur atau daun pada kulit durian tuh.. kalau ada, cuba tanggalkan lumpur atau daun tuh.. kalau kelihatan mcm ada lubang berwarna hitam, sila jangan beli durian disitu.. si penjual mungkin campurkan antara durian elok dah durian yang dah rosak..

berhati-hati lebih baik daripada tensen lepas membeli..

lagi satu, kalau nak pilih durian tuh, cuba pilih durian dengan kulit yang kasar.. mantop wa cakap lu.. hehehehe..
Hafriz Mohamad Hafriz Mohamad 16 April, 2011
Bau durian mmbuat hidung aku trus mnangkap aromanya...fuhh~
selera trangkat..dan tbe2 jer prut yg dh knyang bleh jd lapar balik. mmg power la bau die..

rasanya.. perggghhh!!! bez..hehe
A N E F F A N E F F 16 April, 2011
tibe2 craving for durian ! arghh !
Haz Haz 16 April, 2011
terliur je bila tgk durian bersusun2 kat tepi jalan..
nak beli tapi kena tunggu hrga turun dulu..
hehe
Shafiq Hashim Shafiq Hashim 16 April, 2011
Lapar Plak Pepagi Nie Bila Tgok Durian..
Shafiq Hashim Shafiq Hashim 16 April, 2011
Lapar Plak Pepagi Nie Bila Tgok Durian..
♥sophie♥ ♥sophie♥ 16 April, 2011
adehh,, i loveeeeeeeee durian <3 hekhek
GadisGula-gula GadisGula-gula 16 April, 2011
sye suke durian.. tp bila nak makan..... kene tutup idung.. haha
Kak Sam Kak Sam 16 April, 2011
Saya suka makan durian. kalau boleh hari2 nak makan durian. ngeh..ngeh..ngeh
Dekcik Dekcik 17 April, 2011
suke sangat durian..