Perubatan Tradisional Boleh Percaya ker?


Entah lah sejak dua menjak ni kesihatan agak tidak mengizinkan. Tapi alhamdulillah lah di handari dari penyakit2 yg kronik. Cuma sakit2 biasa yg dtg sekali sekala jer pastu berlalu. Tapi kata org dari sakit yg kecik ni lah dtgnya penyakit yg berat. Harap2 tidak lah ada apa2 kan. Bukan apa hari ni aku diserang selsema. Biasalah mungkin tak cukup tido kot selalu mcm tu lah.

Tapi hari ni dah makan ubat dari doktor pun mcm tak berkesan bukan makan satu makan 2 sekali untuk siang dan mlm nyer masih sama jer. So teringat pada petua yg ayah aku sendiri bagi semasa kat kg. Aku ni kalau blk kg jer mesti selsema tak tahulah kadang2 sampai gatal hidung. Tapi ayah aku selalu pesan "Pergi ambil daun limau purut yg tua dan ramas2kan sehingga separuh hancur, lepas tu sedut sedalam2nya menggunakan hidung" tu petuan ayah aku. Aku memang cuba nak tahu berkesan ker tak. Betullah kata org bahawa nasihat org tua memang berkesan so memang menjadi kurang selsema aku. Kalau nak hilang kata ayah aku kena rajin amalkan sewaktu bangun pagi dan sebelum tido sedut jer.

Bagi aku tu satu petua yg bagus dan pasti tiada kesan sampingan kerana kita sedut hanya satu bauan yg dihasilkan sendiri oleh daun semulajadi. Tiada campuran bahan kimia dan juga campuran lain yg kadang2 membawa kesan sampingan lain betul tak. So aku tak risau mengamalkan petuan ayah aku tu. Hari ni lepas blk keje nak pergi cari daun limau purut nak buat tak tahan dah ni asyik selsema jer. Nasib ada sapu tangan ni buat teman. Pada kawn2 nak cuba boleh jng risau ok.

{ 8 comments.. read them below or add one }

::FAIZ FARISH:: ::FAIZ FARISH:: 22 February, 2011
petua nak kena cuba ni... hehe tq
Shukjessa Shukjessa 22 February, 2011
bak kate orang bijak pandai, jangankan tidak, usaha tu perlu ada (mencari ubat) tradisi, moden atau Islamik punye.

p.s: kalo mampu guna Islamik way lebih bagus sebab setiap penyakit pasti ada ada ubatnya
azlanmatt azlanmatt 23 February, 2011
betul le tu...mmg berkesan..perubatan tradisinal ni byk faedah nyer terutama berasaskan alam semulajadi..
Farhana Sahri Farhana Sahri 23 February, 2011
kat rumah saya banyak daun limau purut..hehehe
kakchik@ella kakchik@ella 23 February, 2011
tak sure berkesan atau tidak. tapi sebagai manusia, pe salahnya kita mencuba. tu pun salah satu cabang usaha, kan.
toyolkiut toyolkiut 24 February, 2011
sbnarnya bnyk petua2 orang lama ni bagus, mujarab dan jimat..
tp kita generasi sekarang ni pokok2 yg d tanam atau tumbuh tepi rumah pun bnyk yg xtau namanya, tmasuk la TK sndiri..
hehe..