'Bersekedudukan' Halalkah? - [Kerohanian]


Macam sudah menjadi duri dlam daging, isu bersekududukan atau berkhalwat menjadi satu yg bergitu sinonim dengan masyarakat kita. Bukan nak tuduh semua org kita ni jahat, tapi mcm sudah tiada kisah dosa dan pahala apabila melakukan perkara yg terkutuk ini. Terkejut aku apabila baca sebuah akhbar tempatan mengenai seorang ibu yg sanggup bersubahat dengan anaknya kerana terlalu syg pada cara yg salah. Si anak pulak dibenakan melakukan dosa tanpa rasa bersalah sehingga melahirkan zuriat bukan 1 tapi 4 org. Si ibu seolah2 merestui bahawa cucu dari hasil hubungan yg haram itu untuk menjadi warisnya. Yg tak logiknya boleh lak pesalah mengaku tidak ada masa nak berkahwin, adakah dia ahli politik atau PM sehingga tiada masa nak melangsungkan perkahwinan. Adakah kerana tiada wang yg cukup untuk membuat majlis perkahwinan. Itu semua alasan yg tidak boleh diterima akal normal seorang yg sudah mengjangkau baligh. 

 Gambar hiasan

Lihatlah manusia akhir zaman sekrang sudah seperti merasakan melakukan dosa itu adalah perkara mainan. Rasa keinsafan tidak tercetus dlam diri sendiri. Itu yg dpt ditangkap, yg tak dpt ditangkap tak terkiralah byknya, sampai sanggup membuang anak yg telah dilakukan dari hasil dosa itu sendiri. Knp ia menjadi rapuh sungguh iman manusia apabila belawan dengan nafsu ini. Aku pun bukan alim sgt dan kuat untuk lawan nafsu tapi tahu gak lah larangan dan dosa.

  Gambar hiasan

Seperti sudah menjadi darah dalam daging lepas satu timbul satu lagi isu pasal pasangan khalwat sehingga melahirkan anak. Satu lagi akhbar melaporkan teman wanita bekhalwat sehingga mengandung anak 7 bulan dengan seorang yg bukan muslim. Siap boleh mengaku sudah berkahwin, sedangkan org tahu bahawa mereka bukan muhrim dah si pakwe bukan muslim lagi.

Adakah masalah perkahwinan sekrang yg terlalu tinggi sgt kos sehingga membuatkan kepada gejala ini berleluasa? Adakah kerana susah sgt nak mendapat keizinan untuk berkahwin secara halal oleh ahli keluarga, menjadikan perkara ini terus menjadi nanah dalam msyarakat kita? Aku sendir tidak pasti nak salahkan siapa nak tuduh siapa tapi seharus nya iman yg kuat and penuh didada diperlukan untuk melawan nafsu sarakah, tambah2 lagi sekarang bulan puasa. Harap tiada lagi lah ditangkap pasangan khalwat atau bersekesusukan dibulan ramadhan ini.






{ 10 comments.. read them below or add one }

nur aisya humaira nur aisya humaira 11 August, 2010
sye suke en3 ni...yee,btul kte tk laa alim sgt tpi masih thu halal & haram...yg bt2 tu pn thu,tpi iman yg nipis dlm dri mereka,sampai membiarkn nafsu menguasai akal...kdg2 sedih tgk org zaman skang kn..langsung tk takut,yg kte ni akn pergi jugak 1 ari nanti...huhu..;)
manggosteen manggosteen 11 August, 2010
bila nafsu menguasai diri..
Hezesuze Hezesuze 12 August, 2010
bila berdua syaitan pasti akan ade...bgus n3 ko ni mady...huhu
hentakbelipat hentakbelipat 12 August, 2010
jauh2kan la maksiat camgini..xbepaedah pun
pemanas cerita pemanas cerita 12 August, 2010
tak kira bulan puasa ke tak, makhluk camni mesti ade punye
Hanafana Hanafana 13 August, 2010
Hurm..betol la tuh. ada gak kawan kawan macam tuh..
moga hati mereka terbuka :)
The Poyo Me The Poyo Me 13 August, 2010
tu la makpapak...
kahwin tu mudah. ada mak ppuan, ada maskahwin ada saksi.

apa susah?
Buat kat rumah. 5 minit jer pon.

yang susahkan tu bila mintak hantaran ribu riban, nak belanja khemah kenduri kad raya entah segala....

sebenarnya berkahwin tak susah, kita yang susahkan...
Cik Wanie Cik Wanie 14 August, 2010
bila nafsu mengusai diri,
sbb tue lah mcm2 berlaku,
salah satu darinya adalah "pembuangan bayi" lah...
sbb hal2 mcm nielah