Terbaru Terkini
Memaparkan catatan dengan label Publika. Papar semua catatan

'Sajikan Dengan Keaslian, Jadikannya Rasa Italian' Meraikan Warisan Kulinari Itali Di B.I.G. Publika

Keceriaan suasana, aroma yang memikat, dan keaslian rasa Itali kini boleh dinikmati di majlis pelancaran "Make It Authentically, Make It Italian," yang merupakan acara kolaborasi antara The Food Purveyor (TFP), Kedutaan Itali Kuala Lumpur dan Agensi Perdagangan Itali (ITA). Berlangsung di Ben’s Independent Grocer (B.I.G.), Publika pada 10 Jun 2025, di mana pencinta-pencinta makanan dijemput untuk merasai sendiri kehebatan sajian Itali melalui demonstrasi masakan yang menarik, pemberian sampel produk makanan, dan pameran barangan premium ‘Made in Italy’.


Bila-bila Masa Boleh Nikmati Pak Omar Champion Nasi Lemak Di Publika

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Selalu kita Nasi Lemak ini adalah juadah untuk sarapan pagi dan memang menjadi pilihan seluruh rakyat Malaysia menyukaianya. Tapi sekarang itu telah berubah kerana kesedapan dan juga kepelbagaiaan Nasi Lemak itu sendiri menjadikan ia sebagai makanan ruji rakyat Malaysia. Hampir setiap masa kita akan makan Nasi Lemak sampai tengah malam pun kita masih mencari makanan paling sedap ini.


Maha tahu satu lokasi kalau korang nak nikmati Nasi Lemak terbaik di bandar KL dari pagi sampai malam. Korang boleh ker Publika Solari Dutamas kerana kat situ ada satu restoran Nasi Lemak warisan yang telah dipelajari oleh pemiliknya dari Kampung Baru Kuala Lumpur. Restoran yang Maha maksudkan adalah Pak Omar Champion Nasi Lemak. Baru jer buka tak silap Maha tapi memang sangat menarik.



Kat sini memang keutamaan mereka adalah Nasi Lemak dan semua dihasilkan dengan menggunakan bahan semulajadi menjadikan ia begitu berlemak dan sedap. Maha cerita ni sebab Maha sendiri dah pergi makan kat sini hari tu masa mereka buat majlis pembukaan. Korang boleh ke Blok G2 level A1 tepi jalan jer restoran ini. 

Nasi Lemak Rendang Daging

Nasi Lemak Kukus Ayam Berempah

Nasi Lemak Sambal Sotong

Di sini ada pelbagai jenis Nasi Lemak dan selalu popular makan dengan sambal ikan bilis, tapi kat sini korang boleh nikmati dengan sambal sotong, rendang daging dan rendang kambing, juga ada ayam goreng berempah. Nasi Lemak kat sini dimasak kukus sebab itu ia mengekalkan kesedapan nasi tersebut dan ditambah pula lauk pauk yang ada. Kalau yang saiz besar ni atau Jambo Nasi Lemak boleh makan untuk 3 ke 4 orang sekali memang banyak. 

Jambo Nasi Lemak

Kat dalam Nasi Lemak tu korang boleh nampak bahan sampingan lain iaitu seperti kangkung, ikan bilis goreng dan juga kacang, telur rebus dan timun membuatkan ia digelar sesetengah orang sebagai makanan sihat kerana ada semua zat utama dalam makanan. 

Karipap 


Style makan kat sini kita akan order kat kaunter Nasi Lemak apa yang korang dan lauk apa yang nak, nanti mereka akan sediakan dan pastu kita duduk untuk nikmati makanan tu. Selain daripada Nasi Lemak kat sini juga popular dengan Mee Siam dan Karipap gergasi. Sebab karipap tu sangat besar seketul tu boleh kenyang makan seorang hehehe. Inti dalam tu kentang bersama dengan telur rebus macam biasa tengok karipap ni kat mana yer hehehe.

Petai Sambal

Bendi Sambal
Acar 

Ikan Masin

Mee Siam mereka pun korang boleh tambah dengan pelbagai jenis sambal dan lauk pauk yang korang mahukan. Sangat layan memang sedap sebab tu orang datang makan sini setiap masa tak kira waktu. Lauk lain yang ada korang boleh pilih dan tambah seperti Petai Sambal, Bendi Sambal, Acar dan Ikan Masin


Jadi sapa yang ada plan nak makan Nasi Lemak dari pagi sampai malam boleh datang sini sebab restoran ini sentiasa buka dari pukul 10.00 pagi hingga 9.00 malam. Tempat juga tak adalah besar sangat dan sesuai untuk makan sambil santai-santai minum kopi atau teh kat sini dan makan Nasi Lemak. Maha dah cuba korang bila lagi. Selamat mencuba semua dan selamat menjamu selera. 

Promosi dan pertanyaan lain layari :








Elegant, Kemewahan Dan Kelembutan Di Gabung Dalam Koosh Koffeez @ Publika

Elegant, Kemewahan Dan Kelembutan Di Gabung Dalam Koosh Koffeez @ Publika - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Koosh Koffeez bila dangar nama macam restoran international tapi sebenarnya ia adalah milik pemuda tempatan yang mahu menghidangkan sesuatu hidangan lebih elegant dan mewah. Itu yang Maha dapat rasa bila jejak kaki ker restoran ini dengan hiasan dan juga susun atur yang kemas dan menggunakan element sofa dan dinding lembut menjadikan ia nampak begitu lain daripada yang lain.



Seronok masuk restoran ni sebab rasa tenang dan macam orang kaya pulak, tapi jangan bimbang semua orang boleh makan kat sini sebab tempat ini memang menarik. Ada satu sudut yang di reka khas bagaikan pelamin indah dengan sofa dan juga lampu chandelier buat kita rasa seperti seorang VVIP yang di layan istimewa. Wakakaka berangankan Maha tapi itu yang korang dapat rasa bila masuk restoran ini.



Belum tengok lagi makan2 yang di sediakan kat sini baru tengok dekorasi dalam jer memang menarik. Lepas tu ada sudut yang mempamerkan peralatan untuk membuat kopi yang terbaru untuk di jual kepada tetamu yang datang makan kat situ. Maha masuk rasa macam tak nak keluar jer dari restoran ni seronok duduk belum rasa makanan lagi jom Maha cite pasal makanan pulak kat sini.


Mula2 mencuba mestilah minuman yang menjadi signature drink yang begitu popular di sini iaitu minuman kopi. Baller Koffee iaitu minuman kopi yang mempunyai dua jenis kopi espresso, bebola ais dna juga satu balang ais soda atau satu balang krimer. Cara penyediaan adalah mengikut kesukaan korang untuk rasa espresso yang pekat atau nak lebih krim atau nak lebih soda. Campur dalam bekas bebola ais untuk rasa segar dan sedap.

Baller Koffee with Soda

Baller Koffee Kreme Suprimer

Satu lagi yang buat Maha tertarik minum kat sini adalah Romeo. Iaitu minuman special mocha dengan sedikit coklat bersama dengan rasa rose bila anda menghirup kopi ini. Memang tertarik dengan bau dan juga rasa tengok kat keliling air ni pun ada kelopak bungar mawar unik bukan. Kemudian pada yang suka Cappuccino boleh cuba sini juga menarik dengan pemilihan kopi terbaik dari Brazil kata pemilik restoran ni.

Romeo Rose Mocha

Cappuccino


Makanan pula mula Maha cuba Breakfast of Champions yang merupakan hidangan sesuai untuk sarapan pagi dimana mengandungi beef bacon, duck bacon, smoke salmon, scramble egg, white button mushroom, roasted tomatoes, baked beans, hash browns and toast. Makan ni saja dah cukup kenyang. Lepas tu pula untuk pembuka selera Maha cuba Bruschetta Trio yang mempunyai tomato & selasih, foir gras terrine, salmon grill & dill semua dalam saiz yang kecil macam dalam gambar ni.

Breakfast of Champions

Bruschetta Trio
Kat sini ada macam2 hidangan dari barat hingga ker Maditerranean yang boleh korang pilih untuk di nikmati. Makanan sihat kepada makanan yang mengenyangkan pun ada. Untuk hidangan mula ni Maha telah cuba hidangan Maditerranean yang unik. Lamb & Sun-dried Tomatoes dan juga Grilled Chicken & Mushrooms dua2 ini sihat dan mengenyangkan. Ada macam dalam satu hidangan ini lengkap untuk korang pilih.

Grilled Chicken & Mushrooms

Lamb & Sun-dried Tomatoes

Ok kita pergi ke menu utama kat sini sapa suka spaghetti memang sini banyak piliha spaghetti yang sedap dan menarik. King Krab yang menjadi pilihan iaitu mempunyai pasta dengan ketam lembut yang menarik Maha suka yang ni. Lepas tu ada pula Cinnamon Bolognese yang memang kuat juga rasa kayu manis dalam spaghetti ni tapi tak pedas pun nampak jer merah menyala. Kemudian Smoked Duck in Tomato Caper Cream yang ni juga menarik dapat rasa daging itik yang banyak.

King Krab

Cinnamon Bolognese

Smoked Duck in Tomato Caper Cream

Yang menarik juga korang boleh cuba Karbonara ni di mana ia mengandungi telur yang di masak separuh, kalau nak makan kena pecahkan telur ni memang sedap. Dalam spaghetti ni ada bacon yang banyak memang tak kedekut hehehe. Tu spaghetti kalau nak cuba pizza kat sini pun ada beberapa pilihan pizza yang di hasilkan sendiri. Ada dua menu pizza yang Maha dah cuba iaitu Kasablanca dan juga Acapulco. Dua2 pizza ni nipis dan rangup mengandungi cheese dan bahan yang banyak di atasnya seperti daging, sayur-sayuran dan satu lagi chicken.

Karbonara

Kasablanca

 Acapulco

Semua hidangan sini masakan western tak sah kalau tak ada steak dan juga daging. Jadi kat sini Maha ada dua hidangan yang nak rekmen kat korang iaitu Lamb Shank in Coffee Stew dan Peppercorn Steak. Pada yang minat lamb shank memang ia sangat2 lembut dan korang dapat rasa perapan kopi pada daging ini dan bersama kentang lenyek, lobak merah, bawang dan kuah. Kemudian yang steak tu pula menggunakan daging pinang yang lembut dan kuah lada hitam yang enak.

Lamb Shank in Coffee Stew

Peppercorn Steak

Kalau sapa yang diet boleh cuba dua menu salad ni yang menarik juga bagi Maha walaupun penuh sayuran. The Mandarin dan Siren's Salad di mana bukan sayur biasa sahaja ada macam2 dala mcampuran ni dapat rasa kesegaran dan kerangupan bila kunyah memang sedap. Kemudian untuk Siren salad ni bila tengok macam speghatti tapi warna agak gelap kerana mengunakan arang untuk mendapatkan warna dan rasa yang lembut. Ia adalah salah sejuk yang sedap, menarik dan unik untuk di nikmati waktu panas tengahari.

The Mandarin

 Siren's Salad

Last sekali mesti kena cuba dessert yang memang kadang orang datang mana2 restoran hanya nak cuba pencuci mulut yang menarik kat sini. Di sini Maha telah cuba James' Brownie yang mengandungi lapisan waffel kat bawahnya dan yang atas tu ada aiskrim dan juga mashmellow dan juga aliran coklat di atasnya memang tertarik dan menarik.

James' Brownie

Kalau sapa nak datang Koosh Koffeez ni mudah jer nak cari kat area Publika di kawasan Solaris Dutamas. Alamat penuh boleh tengok kat bawah ni search kat waze boleh jumpa Publika cuma nak cari kedai jer lah tepi jalan jer bukan kat dalam ok.. Di buka setiap hari dari pukul 8:30-10:30 (hari bekerja) 9:30-11:30 (hujung minggu). Memang boleh datang bila korang nak cuba menu yang Maha dah cuba ni. Mai lah ok memang menarik pengalaman baru untuk korang. Selamat menjamu selera semua ok.

Facebook : www.facebook.com/kooshkoffeez
Alamat : D5-G3-03 Solaris Dutamas, Jalan Dutamas 1, 
               50480 Kuala Lumpur, Malaysia