Australia Beef,

Pengiktirafan Halal Daging Lembu Dan Kambing Dari Ladang Australia

Khamis, Oktober 07, 2021 Mahamahu 3 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Australia adalah sumber produk daging halal yang sempurna, menjadi pembekal daging lembu dan kambing Halal yang dipercayai lebih dari 100 negara, termasuk Timur Tengah, Indonesia dan Malaysia.



"Halal" adalah perkataan Arab yang bermaksud sah dan dibenarkan. Ini merujuk tidak hanya kepatuhan pada sekumpulan syarat bagaimana binatang itu disembelih dan daging diproses tetapi juga bagaimana haiwan itu diperlakukan ketika masih hidup. Menurut undang-undang Islam, binatang ini tidak boleh dianiaya dan tidak ada rasa sakit yang ditanggung selama hidupnya. Ia juga mesti dilengkapi dengan cukup ruang untuk berkeliaran, air bersih, makanan dan udara segar.

Semua syarat ini dipenuhi untuk pengeluaran daging lembu dan kambing Halal di Australia. Haiwan itu merumput di padang rumput hijau yang subur dan dijaga dengan baik. Ini adalah cara hidup semula jadi untuk ternakan di Australia dan kesejahteraan haiwan diatur oleh undang-undang yang diberlakukan oleh pemerintah. Ini memberi kesan positif kepada daging lembu dan kambing Halal Australia yang berkualiti tinggi secara konsisten.



Satu kajian baru-baru ini oleh Meat and Livestock Australia (MLA) telah mendedahkan bahawa haiwan yang dibesarkan dan diproses di persekitaran bebas tekanan menghasilkan daging berkualiti lebih baik yang konsisten, bersih, selamat dan berkhasiat. Inilah sifat-sifat bermanfaat yang boleh dimakan.

Daging lembu dan kambing Halal Australia serba boleh dan sesuai untuk masakan Asia dan barat, menjadikan hidangan lazat dan berkhasiat. Dengan daging yang berkualiti, segar dan lembut, memakan waktu lebih sedikit untuk memasak, sama ada rendang daging lembu atau rebusan kambing pedas.



Semua lembu dan kambing yang diproses di Australia untuk pasaran Malaysia disembelih di bawah Program Halal Penyeliaan Pemerintah Australia oleh orang Islam yang bertauliah. Program ini dikendalikan oleh Jabatan Pertanian Persekutuan di Australia.

Selain itu, semua kemudahan pemprosesan di Australia hanya menggunakan penyembelih Muslim berdaftar dan terlatih dari Badan-badan Perakuan Halal. Mereka juga mematuhi keperluan kebersihan diri, sanitasi operasi dan kesejahteraan haiwan. Badan-badan Perakuan Halal ini diiktiraf dan diluluskan oleh JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia). Sistem dan kemudahan pengeluaran Halal diaudit secara berkala oleh sistem jaminan kualiti dan keselamatan makanan, (wakil Australia dan negara pengimport dari DVS (Department of Veterinary Services of Malaysia) dan JAKIM.

Rendang Daging Lembu Australia Dari Chef Jason Manson


Dengan populasi 16 juta umat Islam, Malaysia mempunyai permintaan yang semakin meningkat untuk produk daging lembu dan kambing halal. Dagingnya disahkan halal sebelum diimport ke Malaysia. Wakil yang diberi kuasa ini akan mengesahkan proses pembuatan mematuhi standard Halal. Kini terdapat 7 badan perakuan Muslim di Australia untuk eksport pensijilan Halal ke Malaysia. Pengeksport daging juga perlu memenuhi syarat lain di bawah peraturan Australia sebelum dieksport. Setiap penghantaran membawa Sijil Halal dan Kesihatan.

Malaysia terus mendapat keuntungan dari permintaan lokal dan peluang eksport yang kuat dengan memanfaatkan peningkatan daya beli di kalangan pengguna di pasar Muslim yang lain. Ini termasuk Timur Tengah dan Indonesia yang berjiran, negara Muslim terbesar di dunia dengan populasi lebih dari 200 juta.



Terdapat peningkatan peluang dalam ekonomi Halal Malaysia. Sebagai ahli Organisasi Persidangan Islam (OIC), pensijilan Halal Malaysia diiktiraf secara global oleh semua negara Islam, menjadikannya pasaran pelancaran yang sempurna untuk pengeksport. Meat and Livestock Australia baru-baru ini mengambil bahagian dalam MIHAS (Malaysia International Halal Showcase), pameran Halal terbesar di dunia. Ini adalah acara hibrid dari 9 hingga 12 September 2021, menggabungkan pameran maya dan fizikal, dengan pemain industri halal dari seluruh dunia. Pameran maya akan berterusan sehingga 31 Disember 2021.

Hampir 30,000 pelawat, 28 utusan perdagangan dan 2,000 perwakilan yang mewakili seluruh rantaian bekalan Halal menghadiri MIHAS dan Sidang Kemuncak Halal Global pada tahun 2019.

Soto Daging Lembut Australia dari Chef Jason Manson


Menurut Cik Valeska, daging lembu dan kambing Halal Australia berfungsi dengan baik dengan masakan Asia dan barat, menjadikan hidangan lazat dan berkhasiat setiap kali. Dengan daging yang berkualiti, segar dan lembut, memakan waktu lebih sedikit untuk memasak, sama ada rendang daging lembu atau rebusan kambing pedas ”.

MLA telah mengadakan Webinar "Your Trusted Halal Australian Beef and Lamb, from Farm to Plate” pada bulan Oktober yang lalu.

Daging Lembu Australia Goreng Bersama Belimbing Buluh dari Chef Jason Manson


Penceramah di Webinar yang terlibat sama dalam sesi ini adalah Mr Sanjay Boothalingam, Penasihat Pertanian Australia, Suruhanjaya Tinggi Australia. Encik Terry Nolan, Wakil dari Majlis Industri Daging Australia (AMIC). Cik Valeska Valeska, Pengurus Wilayah untuk Asia Tenggara, Daging & Ternakan Australia dan Demo memasak Stirfried Australian Beef with Belimbing Buluh & Rendang Daging Lembu oleh Chef Jason Manson.








3 ulasan: