Clean Your Hands,

Tangan Bersih Dapat Menyelamatkan Kehidupan!

Sabtu, Mei 08, 2021 Mahamahu 0 Comments

Dengan berlakunya wabak ini, kebersihan tangan terus menjadi salah satu langkah terpenting untuk memerangi penyebaran Covid-19. Walaupun memakai topeng dan mengekalkan jarak yang berjauhan ketika di khalayak ramai, tanpa kebersihan tangan yang baik, langkah-langkah ini tidak akan berkesan untuk melindungi diri kita, orang tersayang dan masyarakat di sekitar kita.



Selaras dengan hari Kebersihan Tangan Antarabangsa pada 5 Mei, Ramsay Sime Darby Health Care (RSDH) mengambil inisiatif untuk mengingatkan orang ramai tentang pentingnya menjaga kebersihan tangan seseorang melalui kempen perkhidmatan awam untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Berbagai aktiviti akan diadakan oleh tiga hospital RSDH di Malaysia di bawah kempen "Seconds Save Lives - Clean Your Hands".

Antara aktiviti di Pusat Perubatan Ara Damansara (ADMC) adalah demonstrasi kebersihan tangan untuk pesakit dan keluarga mereka, pembuatan sabun yang terbuka untuk orang ramai dan kakitangan. Di samping itu, akan diadakan demonstrasi imbasan tangan ultraviolet dan papan selfie untuk orang ramai dan kakitangan untuk mengambil gambar usaha kebersihan tangan terbaik mereka dan hantar di Facebook rasmi ADMC.



ADMC juga akan mengadakan ceramah di laman bertajuk "Adakah anda mencuci tangan dengan cara yang BETUL?" untuk pelanggan korporat dan pekerjanya mengulangi kepentingan kebersihan tangan. Ceramah ini juga bertujuan untuk meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai dengan penyiaran media sosial yang interaktif termasuk video mengenai langkah-langkah mencuci tangan lengkap oleh Satvinder Kaur Prem Singh, Jururawat Kawalan Jangkitan dan tujuh langkah mudah untuk mencuci tangan oleh kanak-kanak dengan pesanan akhir khas mengenai kepentingan tangan kebersihan oleh Dr Rakhee Yadav, Pakar Perunding Pediatrik.

Di Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC), hospital akan mengadakan kuiz cerita Instagram yang menarik dan interaktif mengenai kebersihan tangan yang boleh diikuti oleh pengikut dan orang ramai. Paparan kesedaran kebersihan tangan di skrin LCD juga boleh didapati di seluruh jambatan pautan sebagai dan juga di pusat pesakit luar untuk kakitangan dan orang ramai.



Meningkatkan usaha mereka, SJMC akan mendirikan gerai dengan pengalaman kotak UV dengan tujuan untuk mendidik masyarakat mengenai pentingnya kebersihan tangan. Orang ramai berpeluang memenangi hadiah misteri yang menarik!

Pusat Perubatan ParkCity (PMC) akan meningkatkan kesedaran melalui poster di premisnya dan dengan menyebarkan risalah mengenai amalan kebersihan yang baik dan faedah menyelamatkan nyawa kepada orang ramai sebagai peringatan.



Orang ramai boleh yakin bahawa hospital RSDH akan mengambil langkah-langkah ketat untuk memastikan standard keselamatan tertinggi semasa kempen.

Maklumat lebih lanjut mengenai kempen "Seconds Save Lives", sila layari laman web hospital:









0 Pandangan: