Badan Halal Luar Negara,

Sambal Ikan Nasi Kerabu Bukan Pemegang Sijil Halal

Isnin, September 26, 2016 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera semua kepada pembaca setia blog Makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Maha cuma sampaikan kepada semua pembaca blog ni agar tidak membeli atau menggunakan lagi produk makanan dari Thailand ini. 


Sambal Ikan Nasi Kerabu yang viral sejak beberapa hari kerana dikatakan menggunakan daging Ular Sawa. Selain itu juga pada pek makanan ini tetera logo Halal daripada negara Thailand yang diiktiraf oleh Jakim.

Ini penjelasan dari JAKIM


Jangan risau kepada semua pengguna Malaysia JAKIM sendiri telah keluarkan kenyataan di laman Facebook rasmi mereka. JAKIM menjelaskan produk berkenaan bukan lagi pemegang Sijil Halal CICOT. Isu ini masih di bawah tindakan mahkamah negara Thailand atas kes penggunaan logo halal yang telah tamat tempoh. 


Oleh yang demikian JAKIM menasihatkan kepada semua pengguna Islam di Malaysia agar mengelakkan diri dari menggunakan produk ini sehingga siasatan kes selesai. Sebarang kemusykilan mengenai viral dan status halal boleh disemak di laman web www.halal.gov.my atau aplikasi telefon pintar myjakim.
Jadi kalau kita was-was kata Islam jangan kita ambil atau amalkan kerana ia boleh jatuh kepada haram. So lepas ni jangan gunakan produk yang meragukan yang rugi kita juga. Takut bila dengan cite pasal daging ular ni seram sejuk jadinya patutlah banyak ular sawa ceroboh masuk rumah kat Malaysia ni hehehe.





0 Pandangan: