Makanan Laut,

Meraikan 50 Tahun Salmon Norway

Khamis, Julai 23, 2020 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan-rakan sekalian. Tahun 2020 menandakan ulang tahun ke-50 salmon berjaya diternak untuk kali pertama di Norway. Kisah ini memaparkan tentang cita-cita, kolaborasi, kekurangan dan kejayaan yang akhirnya berpuncak menjadikan salmon, ikan yang menjadi kegemaran di pinggan. Kini 14 juta hidangan makanan salmon Norway dimakan setiap hari di seluruh dunia.

Kisah sejarah 50 tahun ini, salmon Norway telah menyelerakan rakyat Malaysia sekurang-kurangnya selama 20 tahun, baik di rumah mahupun di restoran, dengan permintaan yang kian bertambah untuk makanan ini dan juga ikan fiord trout. Norway telah muncul sebagai negara asal pilihan untuk ikan salmon dan fiord trout di kalangan rakyat Malaysia, menurut Wawasan Pengguna Makanan Laut Tahunan dari Majlis Makanan Laut Norway (NSC).

Pada tahun 2019, eksport ikan salmon dan fiord trout  ke Malaysia berjumlah 4,056 tan dengan nilai AS$26,625,035, menandakan kenaikan jumlah berat 20.35%  dan tambahan nilai 16.2% berbanding tahun sebelumnya (2018).

Sejak bermula di sepanjang pantai Norway pada musim bunga tahun 1970, pembelaan salmon telah berkembang menjadi industri global di barisan kehadapan teknologi baru. Norway adalah negara pertama, dan masih kekal sebagai negara membela ikan salmon Atlantik terbesar, menghasilkan lebih daripada separuh salmon ternakan dunia di sepanjang pesisirannya yang panjang dengan perairan sejuk dan jernih sepanjang tahun.

Sukar untuk membayangkan dunia di mana salmon, sama ada disajikan dalam sushi dan sashimi, salai, panggang atau goreng, tidak ada di menu atau pinggan makan malam di seluruh dunia. Salmon Norway sebagai makanan utama sepanjang tahun tidak akan berlaku tanpa dua entrepreneur saudara lelaki yang menikmati makanan laut.

Pada 28 Mei 1970, di pulau Hitra berhampiran pantai Norway, kedua saudara Ove dan Sivert Grøntvedt memasukkan ikan salmon dalam sangkar terbuka terapung mereka yang akan berkembang menjadi generasi ternakan pertama salmon Atlantik yang berjaya. Mereka meletakkan asas akuakultur moden di Norway dan di luar negara.

14 Juta Hidangan Makanan Setiap Hari


Penternakan ikan salmon telah berkembang dan setiap hari 14 juta hidangan makanan salmon ternakan Norway dinikmati di meja makan dan di restoran di seluruh dunia. Ketika dunia melihat pengeluaran makanan yang lebih lestari, teknologi akuakultur moden mewakili penyumbang utama untuk memenuhi permintaan protin yang terus meningkat dan sebagai sebahagian daripada penyelesaian untuk memerangi perubahan iklim.

50 Tahun Sejarah Salmon Norway


Pada tahun 1971, saudara Grøntvedt menghasilkan salmon generasi pertama yang berjaya diternak, diikuti dengan beberapa ladang salmon lain.

Pada tahun 1973 parlimen Norway memperkenalkan undang-undang baru untuk penternakan salmon secara lestari serta berkualiti. Akuakultur Norway meningkat sekitar 40% setiap tahun antara tahun 1972 dan 1975. Menternak salmon sesungguhnya menguntungkan, dengan harga yang setara hingga 10 kali ganda dari harga salmon hari ini.

Pada tahun 1980-an ladang salmon berkembang di sepanjang garis pantai Norway, dan salmon Norway mula menakluki pasaran Eropah dan AS. Dengan pertumbuhan pesat muncul cabaran besar. Penyakit ikan adalah masalah bagi ladang salmon, dan organisasi penjualan penternak ikan membuat projek bersama untuk mengusahakan kesejahteraan dan penyelidikan kesihatan ikan.

Pada tahun 1986, Projek Jepun yang diketuai oleh perintis Norway iaitu Thor Listhaug bertujuan untuk menggandakan eksport salmon Norway. Ini menandakan permulaan menghidangkan salmon dalam sushi.

Antara tahun 1986 dan 1991, eksport salmon Norway meningkat 250 peratus! Pengenalan salmon dalam sushi memainkan peranan utama. Pada tahun 1980 Norway mengeksport 2 tan salmon ke Jepun; 20 tahun kemudian jumlahnya mencapai 40,000 tan.

Pada tahun 1990, jumlah pengeluaran salmon mencapai 170,000 tan, berbanding dengan 8,000 tan pada tahun 1980 dan 500 tan pada tahun 1970.

Pada tahun 1990-an saintis Norway bersama-sama dengan pemain industri  memperkenalkan beberapa vaksin pertama untuk ikan. Vaksin baru telah menggantikan penggunaan antibiotik dalam pertanian salmon Norway. Pada tahun 1995 jumlah lokasi pertanian ikan salmon dan fiord trout di Norway mencapai 1,220.

Pada tahun 2005 Parlimen Norway meluluskan Undang-undang Akuakultur untuk menyokong keuntungan sektor tersebut sambil melindungi pembangunan yang mampan.

Pada tahun 2015 Norway menjadi pengeluar salmon Atlantik terbesar di dunia, dengan 53 peratus daripada semua salmon ternakan berasal dari fiord Norway.

Kemajuan teknologi pada tahun 2017 menjadikan ladang salmon lebih selamat dan produktif. "Ocean farm 1" menjadi ladang lautan pertama yang dikendalikan dari jarak jauh di dunia, dengan ruang menempatkan hingga 1.5 juta salmon. Ladang ini dilengkapi dengan sensor canggih dan sistem digital untuk mengawal kesihatan ikan dan alam sekitar.

Pada tahun 2018, program vaksinasi yang berkesan bermaksud penggunaan antibiotik dalam pertanian salmon Norway telah dikurangkan sebanyak 99% sejak tahun 1987. Kurang dari 2 peratus salmon Norway telah dirawat dengan antibiotik.


Pada tahun 2020 lebih ramai ladang salmon luar pesisiran memulakan pengeluaran, mewakili era baru untuk industri ini. Salmon Norway adalah ikan yang paling disukai di dunia, menurut Indeks Pengguna Makanan Laut NSC 2020.

Salmon Dan Makanan Laut Norway Selamat Dimakan


Keselamatan makanan selalu menjadi keutamaan tertinggi untuk pertanian salmon Norway. Sepanjang keseluruhan kitaran pengeluaran, peraturan dan pemantauan yang ketat memastikan tahap keselamatan makanan yang setinggi mungkin. Salmon Norway bebas dari bahan atau parasit yang tidak diingini kerana diberi makanan sihat yang terkawal.

Salmon Norway sangat kaya dengan protin, vitamin A, D dan B12, antioksidan dan Omega-3. Ini adalah tambahan yang sihat dan lazat untuk apa jua diet.








0 Pandangan: