Chef Sabri Hassan,

Jom Belajar Memasak Resipi Menarik Menggunakan Kentang A.S. Bersama Chef Sabri

Khamis, Jun 04, 2020 Mahamahu 11 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan-rakan sekalian. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan ini bukan setakat isteri dan mak-mak jer yang pandai memasak. Tapi suami-suami pun tidak kurang hebatnya malah siapa ada group lagi untuk kongsi resipi masakan yang menjadi dan enak-enak belaka. Itu lah salah satu hikmah bila duduk rumah dan bosan tak tahu nak buat apa.

Maha sendiri pun duduk rumah belajar banyak resipi masakan melalui atas talian sahaja. Tapi kali ini lebih menariknya korang boleh belajar resipi baru yang hebat dan pastinya sedap daripada seorang chef terkemuka yang berpengalaman lebih 32 tahun dalam dunia masakan ni. Malah beliau juga pakar dalam masakan kontemporari & ukiran ais serta merupakan penulis buku resipi. Siapa lagi kalau bukan Master Chef Sabri Hassan.

Demo masakan kali ini akan diadakan secara langsung bukan di television tapi di Facebook live stream. Yer lah semua orang ada akaun Facebook jadi senang guna telefon pintar sendiri dah boleh tonton kat rumah, atau kat pejabat atau juga kat mana-man sahaja. Program demo masakan Chef Sabri akan berlangsung pada ketetapan seperti berikut :

Tarikh : 6 Jun 2020 (Sabtu)
Masa : 3.00 petang
Lokasi : Live stream laman Facebook MY Potatoes USA

Dengar cerita chef akan berkongsi dua resipi hebat dan lazat menggunakan Kentang A.S. yang lebih sihat dan cepat. Resipi yang akan didemo pada hari tersebut adalah Bergedil Kentang A.S. Pedas (Stuffed Spicy U.S Hash Browns in Dried Bean curd) dan juga resipi Rendang Kentang A.S. Russet (U.S. Russet Potato Rendang)

Tak sabar Maha nak menyaksikan demo masakan ni korang macam mana. Yer lah sebab  kali ini chef menggunakan produk Kentang A.S. yang memang diketahui ramai khasiatnya. Kentang ini mengandungi kompleks nutrien iaitu karbohidrat, sumber kalium yang baik dan vitamin B6. Ia juga tidak mempunyai lemak, natrium dan kolesterol almaklumlah hanya mengandungi 110 kalori dalam setiap hidangan. 

Kentang ni ada dalam pelbagai betuk segar dari ladang dan juga sejuk beku. Sebab Maha sendiri dah mencuba menggunakan kentang ini dalam masakan. Memang menarik dan menjadikan masakan kita lebih enak. Kentang ini menjadi pilihan Maha kerana ia daripada pengeluaran ladang dengan tanah yang baik, cuaca dan langkah-langkah ketat yang diambil dalam kawalan kualiti hasil dari penanaman, penuaian, penyimpanan hingga penghantaran ke pasaraya.

Selain daripada sesi demo masakan tu mereka juga menganjurkan peraduan dalam talian. Dimana korang boleh memasak menggunakan Kentang A.S. dan upload dalam Facebook atau Instagram milik korang pastikan ia 'public'. Kemudian berikan nama hidangan yang korang masak tu dan letakkan hashtag #VersatileUSPotatoes #USPotatoDish diruangan caption. Tarikh peraduan sehingga 16 Jun 2020 dan keputusan akan diumumkan pada 20 Jun di Facebook My Potatoes USA. 100 peserta awal yang mengeposkan resipi ciptaan sendiri menggunakan Kentang A.S. akan memenagi Potatoes USA Cooler Bag edisi terhad dengan buku-buku resipi. 
Potatoes USA Cooler Bag

Jadi jangan tunggu lagi korang boleh start post kat laman sosial bermula sekarang. Sebab hadiah istimewa ini diberikan kepada mereka yang terawal (first-come-first-serve). Apa yang korang kena ingat sekarang ni ada dua perkara menarik yang akan berlaku di laman Facebook My Potatoes USA iaitu pertama live demo masakan yang akan berlangsung pada 6 Jun ni dan juga peraduan masakan menggunakan Kentang A.S. So set alarm korang jangan terlepas peluang hebat ni. Maha pun akan tonton program secara langsung nanti jumpa kat sanalah ok. Selamat mencuba dan selamat bertugas semua. 













11 ulasan:

  1. alaaa nak join. tapi kerja pula time tu.. boleh tengok nanti ke?? nanti share resepinya ye

    BalasPadam
  2. Alahaiii masak2 join peraduan . Haaa kena join laaa ni mana tahu blh menang ..

    BalasPadam
  3. Ohh competition ke. Boleh join ni kalau free. Thanks for sharing.

    BalasPadam
  4. ok ...Sal save the date . Harap taklah lupa sebab bukan senang nak ambik peluang gini dan dapat tengok Chef Sabri walaupun secara dalam talian. Ada peraduan pulak tu !

    BalasPadam
  5. Wow....... menarik nyer program memasak Ini. Nanti saya akan check out podcast Chef ini. Thank you for sharing.

    BalasPadam
  6. wah menarik ni. seronok belajar memasak secara online. tak perlu jumpa depan2 dah :)

    BalasPadam
  7. Ooo esok ek..boleh tengok ni...
    Kat sini susahnya nak dapat kentang ni..kadang nampak kentang tu bersih aje, sekali tanya bukan kentang USA..

    BalasPadam
  8. nanti share kut2 boleh jadi chef

    BalasPadam
  9. Tu dia jika nak cuba resepi guna kentang AS ni tandakan kalendar anda esok kul 3 ptg...moh kita masak ya..

    BalasPadam
  10. Kita xpandai masak lah nk join contest. Bole je masak but tak confident nk bg org lain tgk.. Hahhaha

    BalasPadam
  11. Suka tengok chef sabri masak.
    Tiba tiba rasa yakin boleh masak sedap macam dia juga.
    Haha

    Campak campak dah siap..

    BalasPadam