Astro,

Jelajah Juadah Halal China Di Cuisine On The Silk Road Saluran Astro Naura

Isnin, Oktober 29, 2018 Mahamahu 0 Comments

MIG Metrowealth buat julung kalinya berkerjasama dengan produksi penerbitan yang bertapak di Beijing China iaitu Shen Lan Time International Film untuk menerbitkan sebuah program yang dikenali sebagai 'Cuisine On The Silk Road' atau dalam bahasa Melayunya 'Hidangan Laluan Sutera'. Program ini merupakan sebuah rancangan khas makanan halal yang dialih bahasa sepenuhnya kedalam bahasa Melayu.


Proses rakaman dilakukan oleh pihak MIG sepenuhnya dengan menggunakan kelengkapan proses penerbitan gilem seperti studio, bilik mixing, penyuntingan, colour grading dan artis. Bertepatan dengan konsep 'One Stop Centre' yang diamalkan oleh MIG dalam penerbitan filem, begitu juga dengan proses penerbitan rancangan khas ini.

Mejar (K) David Teo MIG Metrowealth 

Yang Berhormat Hajjah Fuziah Salleh, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Agama)

H.E. Bai Tian, Kedutaan Besar Republik Rakyat China Ke Malaysia

Seramai 7 orang krew produksi dari pihak Shen Lan Time diterbangkan dari Beijing untuk sama-sama menjayakan proses rakaman alih bahasa ini. Sepanjang proses rakaman berlangsung, aspek komunikasi yang tidak sama sedikit menjejaskan proses rakaman namun ianya menjadi satu masalah kerana pihak MIG menyediakan jurubahasa di studio.




Baru-baru ini telah berlangsungnya majlis pelancaran program 'Cuisine On The Silk Road' yang diadakan di GSC Signature The Garden. Acara dirasmikan oleh Yang Berhormat Hajjah Fuziah Salleh, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Agama). Majlis turut dihadiri oleh barisan kehormat iaitu H.E. Bai Tian, Kedutaan Besar Republik Rakyat China Ke Malaysia, Datuk Khairul Anuar Salleh, Naib Presiden dan Ketua Bahagian Melayu & Nusantara Kumpulan Kandungan Astro dan Dato Haji Mohd Chan dari Mohd Chan Food Sdn Bhd.





Rancangan Hidangan Laluan Sutera ini akan ditayangkan setiap hari Rabu bermula 24 Oktober 2018 jam 11.00 malam di saluran Astro Nuara. Program ini akan ditayangkan sebanyak 5 episod memaparkan kebudayaan, tradisi serta ramuan makanan Halal yang ada di China. Setiap episod penonton akan disajikan dengan kepelbagaiaan serta keunikan makanan Halal yang dihasilkan dengan cara pembuatan yang tersendiri. Malah cara hidup masyarakat setempat serta lambakkan makanan jalanan yang Halal turut dipaparkan melalui program ini.


Semua mengatahui MIG Metrowealth merupakan sebuah syarikat penerbitan filem yang memulakan penglibatan secara langsung dalam penerbitan filem dan drama tempatan sejak tahun 2000 sehingga sekarang. Metrowealth menjadi sebuah syarikat penerbitan yang prolifik yang mana teleh menerbitkan lebih daripada 150 buah filem di Malaysia. Syarikat ini juga telah melebarkan sayap peniagaannya melalui beberapa buah negara Asia tenggara seperti Singapura, Thailand, Indonesia, Filiphina, India Vietnam dan Brunei.







0 Pandangan: