e-book,

Dunia Influencer Tidak Seindah Yang Kita Nampak Tapi Ada Yang Perlu Dikorbankan

Khamis, November 23, 2017 Mahamahu 18 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Bila tengok orang popular dan menjadi influencer kat luar sana kita pun sibuk nak jadi juga. Tapi kita tak tahu tahap mana pencapaian kita dalam membuat orang tertarik kepada apa yang kita lakukan. Korang kenalkan nama-nama influencer yang popular seperti Ucopp, Otham Blur, Kiffly Mally atau Nizam Rahman mereka adalah antara pelopor bidang ini dengan menggunakan sosial media sahaja.


Sekarang zaman makin mudah dan makin senang nak glamor atau orang panggil influencer ini.  Tahu ker korang apa maksud Influencer tu sendiri dalam istilah ia adalah ‘Orang yang mempengaruhi, atau orang yang profesion sebagai pemberi pengaruh’.

Tapi adakah pengaruh yang diberikan oleh semua influencer itu memberi manfaat kepada orang lain atau hanya suka-suka sahaja. Macam mana nak mantapkan intipati content yang korang berikan kepada penonton. Mereka pun bermula dari bawah dengan buat video menggunakan applikasi dalam phone. 

Dimana Level Anda


Apa yang Maha pernah baca influencer ni terbahagi kepada 3 peringkat yang mudah untuk kita kenali iaitu beginner, mid-size dan influencer. Beginner ini mereka tengok pada jumlah follower kalau Instagram dan Facebook manakala kalau Youtube tu jumlah subscriber mereka.


Tapi sebenarnya nak jadi kepada semua ini kena ada pengorbanan dahulu. Dimana kebanyakan mereka yang menjadi youtube famous tu mereka ada peralatan yang dapat membantu mereka dalam menjayakan video menarik. Sebagai contoh telephone pintar atau kamera digital satu element penting supaya dapat merekodkan video untuk di muaturun dalam sosial media.

Kalau yang mid-size dan juga dah otai tu mereka bukan setakat menggunakan phone biasa malah ada peralatan lengkap sepertu lighting, microphone, laptop yang power untuk editing dan macam-macam lagi. Jadi kat sini kita dah tahu kita ni kat level mana sebagai seorang influencer. Ini kerana kualiti memperngaruhi penonton korang selain daripada content.

Selain daripada pengorbanan fizikal kita juga perlu kepada pengorbanan masa dan idea. Orang yang jadi influencer ini kadang-kadang mereka habiskan berjam-jam mengadap komputer untuk menghasilkan satu-satu idea tu. Kemudian shooting yang tak tentu masa kadang-kadang dalam bilik air pun boleh datang ilham.

Tapi macam mana orang nak tahu tentang video kita. Di sinilah perananya sosial media dan juga eliment lain yang mampu membantu dalam mempromosikan video kita. Kalau daripada cara fizikalnya melalui networking yang kita jana bersama kawan-kawan kat situ pun membantu kita untuk promosi video kita. 

Jalan Sebenar Menjadi Influencer


Mana Maha tahu semua ni sebenarnya semua ilmu ini Maha pernah baca dalam e-book yang disediakan oleh Sushivid. Korang boleh muat turun e-book secara percuma di laman web mereka. Sushivid adalah salah satu platform menyatukan influencer ini dengan jenama yang mula melihat sosial media sebagai platform pengiklanan terbaik mereka. Bagus sebenarnya kalau kita dapat belajar daripada ruang percuma seperti ini.


Bukan sekadar nak cari pendapatan lebih tapi mereka juga turut menurunkan ilmu bagaimana seseorang itu dipanggil influencer atau sebagainya. Bagi level Maha ni masih banyak yang nak kena belajar dan perlu diterokai lagi kerana ramai yang jauh lagi hebat. Jadi jangan menyesal untuk belajar atau membaca sekarang bahan bacaan pun dah boleh dapat secara online. Macam e-book Step to becoming an Influencer, Best Practices for Influence Campaign, CRUNCH SushVid’s First influencer Workshop dan banyak lagi.

Nak tahu lebih lanjut bagaimana Sushivid ini berperanan kepada anda, korang boleh join bengkel mereka yang selalu diadakan. Jadi ahli secara percuma dan akan dapat peluang yang menarik melalui sosial media ini. Daftarlah sebagai influencer yang menjadi pilihan pelanggan anda di SushiVid. Tidak lah kita digelar gila glamor yang kosong macam tin kosong tu. Selamat mencuba semua.








18 ulasan:

  1. cayalah maha! maha makin maju dah sekarang dan onie bangga. Moga terus sukses tau :)

    BalasPadam
  2. Info yang berguna. Sometimes bila orang tanya siapakah kita, acik cuma cakap social media. Blog saya suam suam kuku aje hahaha...gurau ok

    BalasPadam
  3. info yang berguna sangat untuk aiolls yang beginner ni.. hee~ tapi masih menunggu rezeki sushivid.. haish.. berjanggut suda..

    BalasPadam
  4. Setakat INI saya masih selesa sebagai blogger sahaja..

    Selepas membaca artikel INI barulah saya lebih faham maksud influencer

    BalasPadam
  5. Thanks for sharing Maha, akak masih beginner so banyak yang perlu belajar...hehehe

    BalasPadam
  6. Ok, noted. Nak jadi popular banyak yang perlu dikorbankan seperti masa dan sebagainya. Memang ada bezanya kalau nak jadi influencer. Kita usaha lagi beri yang terbaik. Takut kita dengar tin kosong tu kan. Hehehe

    BalasPadam
  7. Semoga berjaya Dan jadi influence yang popular

    BalasPadam
  8. Terima kasih bagi info terbaik memang berguna untuk kak yang masih baru dlm dunia blogger

    BalasPadam
  9. Nice sharing maha.Maha sekarang famous apa. Dah dua kali jadi juri dalam rancangan Babas tu. Kinah ni beginner aje. Masih banyak yang kinah kena belajar lagi. Good luck maha

    BalasPadam
  10. Thanks juga info ni. bukan mudah nak jadi seorang yang berpengaruh xpun influencer ni. Kena banyak usaha dan improve kan diri. Bukan mudah tapi tak mustahil bukan.

    BalasPadam
  11. These are really great and helpful tips, especially for the beginners. Thanks for the information and keep it up!

    BalasPadam
  12. I'm not an influencer. 😁😁😂😂😂

    BalasPadam
  13. baru tahu.mekasih atas infonye.almaklumlah beginnerje ni.semoga terus sukses ye.

    BalasPadam
  14. baru tahu.mekasih atas infonye.almaklumlah beginnerje ni.semoga terus sukses ye.

    BalasPadam
  15. respect degan influencer semua ni. most of em begin dgn zero kot, now look wher they are.. bethany mota, ryan higa, chester see, tiffany alvord, justin james hughes.. byk lg la

    BalasPadam
  16. Well written! Definitely agree with what you deliver here. There is alot more behind 'influencer'

    BalasPadam
  17. Rasa segan la nak daftar... but bagus mereka nie

    BalasPadam