Citrawarna Malaysia,

Citrawarna @ Kuala Lumpur Tahun Ini Tampil Kelainan Dan Lebih Hijau

Jumaat, Oktober 27, 2017 Mahamahu 1 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Buat semua pencinta tarian Malaysia, tampil dan nikmati kegembiraan di Citrawarna@Kuala Lumpur dengan tema 'The Sunrise, The Green and The Echo Within'.


Citrawarna kali ini mempamerkan persembahan muzik dan tarian yang sesuai dengan latar belakang yang diilhamkan oleh hutan hujan tropika dan laut yang indah di Malaysia. Seperti mana tahun sebelun ini acara tahunan ini akan diadakan pada 28 Oktober (Sabtu) di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, yang dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC).

Bercakap di sidang media sempena pelancaran Citrawarna @ Kuala Lumpur 2017 YB Dato 'Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia berkata kementerian itu berharap untuk memastikan Citrawarna tahun ini menjadi platform untuk menyampaikan mesej pentingnya alam bukan sahaja dalam bentuk budaya tetapi juga dalam seni, warisan dan gaya hidup.

Citrawarna kali ini mengambil inspirasi dari tema pelancongan sedunia: "Pelancongan Mampan - Alat Pembangunan", yang diraikan bulan lalu. Ia akan menjadi satu platform untuk menyampaikan mesej tentang kepentingan alam bukan sahaja dalam bentuk budaya, tetapi dalam seni dan warisan Malaysia.

Citrawarna tahun ini menampilkan gabungan unsur-unsur teater tarian, muzikal dan perarakan jalanan yang unik daripada tahun-tahun sebelumnya, konsep yang dibentangkan adalah kombinasi teater pentas peringkat dengan perarakan jalanan. Citrawarna sentiasa menghasilkan konsep baru, segar dan kreatif setiap tahun sejak diperkenalkan pada tahun 1999. 


Tahun ini acara bermula jam 4:30 petang dengan pelbagai aktiviti untuk menghiburkan pengunjung di Zon Chillax (kawasan yang ditetapkan di sekeliling tiang Dataran Merdeka), termasuk persembahan Buskers, Food Truck Fiesta, permainan tradisional seperti Galah Panjang (Long Elephant ), Batu Seremban, Congkak dan Zero Point serta foto wall yang dipanggil #SayangMalaysia bagi pelawat menyatakan cinta mereka kepada Malaysia.

Akan ada juga program "Bring Your Own Plant" di tempat yang sama dengan kerjasama Locco dan Daun yang menjemput pelawat untuk menderma satu pokok bersama-sama dengan mesej khas kepada alam. Selain itu, penderma yang berminat digalakkan menggunakan perkhidmatan awam bebas karbon seperti LRT dan MRT untuk membawa pokok-pokok ke tempat tersebut.

Selain itu, Food Truck Fiesta akan menampilkan kaedah pembelian makanan 'Cashless' menggunakan smartphones melalui aplikasi mobile wallet dengan kerjasama BARRA dan BOOST (subsiadiary dari Axiata Group). Sangat unik dan lain Citrawarna @ Kuala Lumpur kali ini sangat meriah.








1 ulasan: