Cuti-Cuti Malaysia,

Masa Untuk Bercuti dengan Malaysia Airlines

Isnin, Julai 31, 2017 Mahamahu 24 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Pernahkan korang menggunakan perkhidmatan MAS? Malaysia Airlines (MH / MAS) adalah syarikat penerbangan negara Malaysia, yang ditubuhkan pada tahun 1937 oleh British di bawah nama Malayan Airways. 


Pada masa kini, Malaysia Airlines ialah Skytrax yang disahkan Five Star Airline disediakan untuk wilayah Asia, “Laluan Kangaroo” antara Eropah dan Australasia serta penerbangan transpasifik dari Kuala Lumpur ke Los Angeles melalui Tokyo.

Tahu tak korang Malaysia Airlines mempunyai 2 anak syarikat penerbangan untuk berkhidmat kepada segmen pasaran yang berbeza. Pertama adalah MASwings anak syarikat milik penuh yang memberi tumpuan kepada kawasan luar bandar di Sabah dan Sarawak serta kawasan BIMP-EAGA.


Kedua pula adalah Firefly, syarikat penerbangan serantau bajet rendah yang memberi tumpuan kepada tiket penerbangan tambang murah juga milik penuh Malaysia Airlines dan dengan pengurusan berasingan oleh FlyFirefly Sdn.Bhd.


Malaysia Airlines mempunyai slogan yang menekankan lebih kepada syarikat penerbangan itu sebagai sebahagian daripada pengalaman perjalanan dan bukan komoditi semata-mata: "Perjalanan Dilakukan Bersama Orang yang Anda Bercuti Bersama". 

Ia memiliki keanggotaan-status penuh Oneworld yang merupakan salah satu 3 kerjasama yang terbaik di dunia. Satu lagi syarikat penerbangan terkemuka antara yang lain bergabung dalam Oneworld adalah American Airlines, Air Berlin, British Airways dan Cathay Pacific.



Malaysia Airlines telah memenangi jumlah anugerah yang banyak. Sejak dari 2001-2004, 2007, 2009 dan 2012 ia telah dianugerahkan dengan Krew Kabin Terbaik Dunia oleh Skytrax. Pada tahun 2010 sahaja, Malaysia Airlines telah dianugerahkan sebagai Kelas Ekonomi Terbaik di Dunia dan Perkhidmatan Petugas Cemerlang bagi Asia oleh Skytrax, Syarikat Penerbangan Utama Dunia Asia, Syarikat Penerbangan Utama Asia dan Syarikat Penerbangan Kelas Perniagaan Asia yang pertama. Pada tahun 2012, ia telah memenangi “Best Airline Signature Dish” serta status Syarikat Penerbangan 5-Bintang (juga pada 2005-2007 dan 2009).


Malaysia Airlines menawarkan 3 kelas perjalanan: Kelas Pertama, Kelas Perniagaan dan Kelas Ekonomi. Bagi Kelas Ekonomi, penumpang akan menduduki kerusi 18 inci berjenama A380 yang baru. Hiburan dalam penerbangan syarikat penerbangan ini disokong oleh ”Audio Video on Demand” (AVOD) yang mengagumkan, video di kerusi dengan pilihan hiburan yang luas terdiri daripada Filem Blockbusters hingga kepada lagu-lagu popular. So korang boleh pilih kelas mana yang korang nak duduk mengikut bajet dan kemampuan korang. Jangan risau perkhidmatan mereka memang yang terbaik.


Malaysia Airlines juga menawarkan pelbagai cara untuk mendaftar masuk selain menggunakan kaunter daftar masuk di lapangan terbang. Tersedia 48 jam sehingga 90 minit sebelum berlepas, penumpang boleh memilih untuk melakukan perkhidmatan daftar masuk sendiri melalui daftar masuk web desktop atau mudah alih (tanpa kertas dengan pas masuk mudah alih kod bar 2D) dan MHmobile di mana pas masuk penumpang dihantar melalui pautan SMS dan emel, hanya boleh didapati untuk tempahan satu penumpang.

Peruntukan pemeriksaan bagasi untuk Kelas Ekonomi adalah 30 kg, Kelas Perniagaan 40 kg dan Kelas Pertama 50 kg (kecuali Amerika Utara & Selatan). Setiap penumpang dibenarkan membawa bagasi kabin sehingga 7 kg / 1 buah untuk Kelas Ekonomi, dan 2 buah (setiap 7 kg) untuk Kelas Perniagaan / Pertama. Cabin Baggage ni maksudnya beg yang boleh di bawa masuk sekali dengan kita dalam flight. Ada sesetengah orang gelarkan Hand Carry Luggage.


Bagi pengetahuan korang, lepas korang beli tiket. Terus la download apps dekat playstore ye. Actually senang untuk korang in future. Download apps then add la korang punya travel date. Apps ni bagus sebab  boleh remind bila boleh buat check in. Web chek in boleh dibuat 48 jam sebelum penerbangan dan free seat boleh pilih lepas chek in yang ni untuk sapa cepat dia dapat la. Tapi kalau korang tak nak berebut korang boleh la buat belian seat awal-awal.

So tunggu apa lagi jom dapatkan MAS online promotion untuk kadar harga yang menarik. Nikmati perjalanan korang tanpa membazir masa dan wang.







24 ulasan:

  1. dah lama tak naik MAS. ni ada promotion boleh cuba lagi nanti ni! hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huntung orang tu selalu dapat travel mereta-rata best nya hehehe..

      Padam
  2. Pilihan utama bila nak travel biasanya memang MAS.

    BalasPadam
  3. Boleh booking tiket MAS dengan traveloka mcm ni. Tak ada hidden charge. MAS memang pilihan jika nak travel jauh sikit. Lebih dipercayai sebab servis yg terbaik 😊😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena percaya kepada kemampuan service penerbangan kita betul tak..

      Padam
  4. Tak pernah lg naik MAS. hahahha bahkan travel naik flight bru 2 kali. kikikiki. TQ info maha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak apa nanti ada abang boleh temankan hehehe...

      Padam
  5. Macam2 pilihan ada.tgl pilih je yg mn terbaik service

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes nak selesa dan lebih terjamin MAS lah hehehe..

      Padam
  6. Naik flight baru skali, lepas ni boleh la try naik MAS utk kali ke2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow selalu naik flight ni hehehe..

      Padam
  7. Dulu pernah dok first class n busines class. Bila solo dh x rasa lagi dh..hehehe.
    Tapi x pe lah..atleast dpt naik kapalterbang pun jd le..lepas jugak kemana mana kan

    BalasPadam
  8. Semalam ada tiket mas kl-kk-kl rm180 je! Tapi syg terlepas plk promo tu :'(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe tak apa ada lagi nanti tunggu jer..

      Padam
  9. Tak pernah naik MAS. Firefly pernah la. teringin gak nak naik MAS. Tapi nanti je la ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehehe bro ada jer orang nak bawa naik nanti tu...

      Padam
  10. Ruby sentiasa support penerbangan dari MAS. Ada satu masa tu takut. Tapi, tawakal je lah. Alhamdulillah semua perjalanan pergi dan balik selamat. Hehehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu tak kisah penerbangan mana yang penting kita selesa. Ajal maut tu kalau naik basikal pun boleh mati hehehehe..

      Padam
  11. Best nya! Saya jarang dpt chance utk travel dgn MAS! Tapi saya suka MAS sebab byk kawan yg dulu kerja dgn MAS

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow best lah ada kawan boleh dapat harga murah hehehe..

      Padam