Destination Malaysia,

Hari Pertama Penjelajahan Di Hotel Perdana Mercu Tanda Baru Kota Bharu

Jumaat, Mei 15, 2015 Mahamahu 0 Comments

Hari Pertama Penjelajahan Di Hotel Perdana Mercu Tanda Baru Kota Bharu - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Alhamdulillah selamat sudah perjalanan Maha ke negeri Cik Siti Wan Kembang. 3 hari Maha kat sana di bawa khas oleh Hotel Perdana dan juga Destination Malaysia. Terima kasih banyak2 kerana sudi merealisasikan impian untuk menjelajah ke Kota Bharu. Tujuan utama kami di sini adalah untuk menikmati pakej "Perdana Trail" yang di sediakan oleh hotel ini.


Ok lah Maha mulakan penceritaan hari pertama perjalanan dari KL sehingga ke Kota Bharu. Penerbangan memakan masa sejam dengan cuaca yang baik dan terang menyambut kedatangan kami. Tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra memang hati rasa teruja sangat untuk mengenali negeri Kelantan. Kami di sambut meriah oleh kakitangan Hotel Perdana dan di bawa terus blik ke hotel. Tak juah pun hotel dengan airport hanya 15 minit sahaja perjalanan. 


Sampai2 sahaja di hotel kami di hidangkan dengan sarapan pagi yang menjadi hidangan tradisional negeri Kelantan iaitu Nasi Dagang. Cenrana Restoran adalah antara restoran yang ada dalam Hotel Perdana dengan menyediakan sarapan pagi berasaskan kuih-muih tradisional dan juga nasi popular di Kelantan iaitu Nasi Kerabu dan Nasi Berlauk. Paling best kat sini kalau makan mesti nak tambah lagi kerana rasa kesedapannya dan juga makan di tepi kolam renang memang best.

 

Sambil2 makan dapat berkenalan dengan kakitangan Hotel Perdana yang memang ramah dan mesra dengan senyuman. Beborak sambil makan mesti akan tak terasa masa cepat berlalu. Setelah sarapan pagi kami di bawa untuk menjelajah hotel ini lebih detail dengan semua jenis bilik dan ada serta latar belakang hotel ini. Jom Maha cite sikit tentang hotel ini banyak perkara menarik sebenarnya ramai orang tak tahu ok. 


Hotel Perdana adalah milik penuh Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan diberi Five Star oleh Kementerian Pelancongan Malaysia dan menerima pensijilan Halal daripada JAKIM. Hotel ini mempunyai dua wing yang mempunyai 272 buah bilik dan suite tetamu yang lengkap. Identiti sebenar hotel ini adalah hiasan dan susun atur dalamnya yang unik dan tiada di tempat lain. Mula anda masuk di pintu masuk pun anda nampak konsep "mirror effect" yang sangat unik. Anda boleh bergambar dalam bingkai gambar yang di susun sebaris sama shaja seperti biasan cermin.


Selain itu juga sepanjang anda melalui tingkat2 di dalam hotel ini anda akan dapat lihat pelbagai hiasan gambar pada dinding hotel. Ada lukisan tangan dan juga gambar photographer yang memaparkan identiti negeri Kelantan. Anda tidak akan jemu sepanjang laluan hotel ini kerana gambar2 pada dinding ini semua menarik dan cantik. Kebanyakan lukisan di sini di hasilkan oleh pelukis tempatan. Ada sesetengah lukisan ini kelihatan 3D memang cantik dan real. 

 

 


Kami di bawa melawat beberapa buah bilik yang di tawarkan di hotel ini boleh anda pilih bila datang ke Kota Bharu. Di bahagian Executive Wing terdapat beberapa jenis bilik utama iaitu Perdana Executive, Perdana Suite, Presidential Suite dan The Royal Suite. Memang terpegun bila dapat tgk susun atur dalam bilik dan juga reka bentuk bilik yang special. Terutama bila masuk bilik Presidential Suite dan The Royal Suite tak dapat bayangkan korang tengok lah sendiri gambar yang Maha sempat ambil ni.








Kemudian kami ke tingkat paling tinggi untuk wing ini iaitu tingkat 11 yang menempatkan satu restoran di panggil eLeven. Itu adalah antara yang uniknya hotel2 milik PNB kerana setiap roof top mesti ada restoran di atasnya. Restoran ini ada ruang veranda yang terbuka luas dan boleh menyaksikan pemandangan selurun Kota Bharu dari atas. Memamang menarik dan sungguh kagum rasa bila berada di situ. 




Selepas habis menjelajah keseluruhan hotel kami di beri peluang untuk masuk bilik masing2 dan berehat sebelum acara petang bersama dengan kakitangan hotel. Sebelah petang pula kami berkumpul untuk mendengar sedikit taklimat daripada Pengurus Besar hotel En Muhammad Taha Zainal. Kami berkumpul di restoran eLeven di mana di situ juga ada demontrasi memasak oleh chef utama mereka. Kami di ajar masak Kuah Laksam yang rupa2nya mudah dan sangat2 senang untuk di buat. Kemudian kami belajar pula untuk membuat pencuci mulut istimewa negeri Kelantan iaitu Jala Emas. Rupanya Jala Emas bukan perlu masak dalam kuali atau oven hanya dalam air gula sahaja. Mudahnya nak buat dan rasa pun sangat2 sedap.



Kuah Laksam


Jala Emas

Kami makan di situ sehingga kenyang kerana hotel ini memang kaya dengan makanan jangan risau. Lepas tu bila habis acara petang tu tiba masa untuk Free and Easy. Itu adalah saat2 sangat di tunggu2 kerana kami nak terjun ker kolam renang. Hotel ini ada menyediakan kolam renang yang besar dan luas untuk di nikmati di waktu petang. Memang kami habiskan masa petang itu di kolang renang. 



Mandi punya mandi tak ingat hari dah malam dan kami pun berehat dan bersiap untuk aktiviti belah malam pula. Malam ini lagi best dan lagi menarik kerana kami di hidangkan dengan makanan special di hotel ini. Nantikan entry special khas untuk food review makan malam di sini. Ok lah cukup satu hari aktiviti kami di Hotel Perdana jumpa lagi di entry seterunya ok. Selamat bercuti.

HOTEL PERDANA KOTA BHARU






0 Pandangan: