Aktiviti,

Bestnya Trip Lost World Of Tambun Bersama The Butterfly Project - Bahagian 1

Selasa, Oktober 01, 2013 Mahamahu 0 Comments

Salam semua pembaca dan rakan2 Mah@mahu moga sentiada rehat dan relax ketika membaca blog Mah@mahu ini. Kalau rehat2 ni nak cerita tentang satu pengembaraan paling hebat dan bertuah buat Mah@mahu sepenjang menjadi blogger. Perngembaraan ker sebuah taman tema yg hilang iaitu Lost World Of Tambun.

Terima kasih kepada



ETS bersama KTM Berhad

Pada 22 dan 23 September 2013 perjalanan kami 30 org blogger dari Kuala Lumpur ker Ipoh mengambil masa 2 jam. Perjalanan ini di taja khas oleh KTM Berhad menggunakan ETS atau "Electric Trans Set". 
 



Perjalanan bermula pukul 8.00 pagi daripada KL Sentral dan akan sampai ker Ipoh jam 10.25 pagi awl tu.
 

Perjalanan yg paling tenang dan seronok kerana dpt rehat dalam train tanpa perlu fikir jem atau tol malah boleh menikmati alam semulajadi sepanjang perjalanan. 



Train yang luas dan juga kemudahan yg ada dalam train menjadikan ia satu2 pengankutan paling lengkap di sediakan oleh kerajaan. Ada cafe, tandas dan juga plug untuk mengecas telephon atau laptop anda.




Tiba di stesen terakhir Ipoh kami di sambut dengan reka bentuk bangunan stesen yang masih unik dan gah dengan reka bentuk tradisional. Memang best dan mengkagumkan kami bila sampai kat tanah Ipoh.
Informasi
Facebook : KTM-Berhad
Tel Bebas Tol : 1 -300 -88 KTMB (5862)
Pejabat : 603 22671200


Taman Tema Lost World Of Tambun 

Sampai kat stesen Ipoh di bawa oleh bas pengangkutan khas ke taman teman Lost World Of Tambun. First time Mah@mahu jejak kaki ker taman teman yg unik kerana di latarbelakangkan banjaran dan kehijauan bumi tuhan. 




Kat sana kami di sambut meriah oleh team Lost World Of Tambun memang mesra mereka ni melayan kami. 



Informasi
Waktu Operasi 
Isnin - Jumaat : 11.00pg - 6.00ptg
Sabtu - Ahad : 10.00pg - 6.00ptg
Cuti Sekolah dan Cuti Umum : 10.00pg - 6.00ptg
Taman akan tutup setiap Selasa kecuali cuti sekolah dan cuti umum

Harga tiket
Dewasa : RM48.00 seorang
Kanak-kanak : RM41.00 seorang
Kanak-kanak bawah ketinggian 90cm percuma


Kepura Cave

Kebetulan kami sampai pada waktu menghampiri tghari maka time untuk makan tghari. Specialnya kami makan di sebuah gua yg di beri nama Kepura Cave. Khas satu2nya yg ada di Lost World Of Tambun tempat special untuk mengadakan berbagai aktiviti.


Sambil makan kami di berikan taklimat oleh semua pegawai yg ada kat sana. Aktiviti kami selama 2 hari ni memang penuh dan padat. Tak sabar dan teruja sgt.





Lepas makan kami di bawa untuk menjelajah seluruh Lost World Of Tambun dengan menaiki train.



Lost World Petting Zoo

First destinasi kami adalah Petting Zoo. Tempat yg menempatkan lebih daripada 1000 jenis haiwan liar dan jinak.


 
Pertama kali jejak kaki memasuki Petting Zoo ni anda akan di sambut mesra oleh Ruby and friend iaitu raccoon yg jinak dan boleh di beri makan.



Kat sini boleh bagi makan bukan sahaja burung kecil, siap burung merak lagi boleh bagi makan hehehe special lah. Binatang lain pun ada boleh bagi makan semua jinak2.



Informasi
Terdapat 500 ekor burung daripada 18 spesis 
Keluasan Zoo 100,000 kaki persegi

Puas pusing satu zoo ni rasa mcm berada dalam hutan sebenar dengan suasana alam semulajadi dan juga bunyi2 haiwan2 yg ada di sana.

Tin Valley 

Lepas tu kami di bawa menaiki train lagi ke sebuah tempat sejarah iaitu Tin Valley. Tempat di mana cara mengayak timah yg di lakukan oleh org zaman dulu2 untuk menjana ekonomi negara.


Kami juga di ajar cara2 untuk mengayak timah oleh mereka yang berpengalaman.


Sempat singgah Tin Cafe yg disediakan di sana untuk menjamu makanan ringan seperti kopi, roti bakar dan juga telur rebus terbaik lah.




Water Park dan Amusement Park

Dah kenyang makan mengisi perut lagi kami di bawa untuk aktiviti Treasure Hunt dalam Lost World Of Tambun




Treasure Hunt ni memang memenatkan tapi ia adalah aktiviti paling best kenp kami kena pergi cari klu di setiap tempat yg di berikan dan kena ambil gambar mcm kat bawah ni hehehe...





 


Penat tapi menyeronokan habis satu hari kami kat Lost World Of Tambun ni. Lepas habis satu aktiviti kami pada hari ni dan kami di bawa untuk check in hotel. Nak tahu kami duduk hotel mana nantikan entry Mah@mahu yg seterusnya memang teruja dan menarik lah hotel ni hehehe saksikan nanti ok selamat membaca...


Bersambung.......









0 Pandangan: