Blueberries U.S.,

Musim Kemuncak Raja Blueberry Telah Kembali Menyegarkan Menu Sihat Dan Berkualiti

Selasa, Ogos 02, 2022 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan-rakan yang dikasihi sekaian. Hari tu Malaysia tiba musim Raja Buah iaitu Durain kini tiba lak raja beri kembali ke musim untuk menghapuskan blues korang! Kat luar negara buah Blueberry adalah raja beri yang, benar-benar mempunyai banyak vitamin. Musim blueberry biasanya berlangsung dari April hingga September di A.S.



Kempen 'Boost of Blue' telah dilancarkan oleh U.S. Highbush Blueberries Council untuk menandakan kemuncak musim tahun ini. Kempen 'Boost of Blue' bertujuan untuk menyerlahkan cara blueberry menawarkan rangsangan yang sempurna untuk kesihatan korang, untuk memberi inspirasi kepada pengguna untuk memasukkan blueberries sebagai sebahagian daripada diet sihat secara keseluruhan, dan untuk memotivasikan pengguna tersebut untuk menikmati lebih banyak beri A.S. Highbush Blueberry yang sangat lazat.



Cerita blueberry adalah cerita yang menggembirakan. Dari segi pemakanan, buah beri kecil ini mempunyai banyak manfaat untuk kita. Buah-buahan kecil ini mempunyai khasiat yang kuat dan mengandungi prebiotik yang boleh menggalakkan kesihatan usus. Korang boleh mendapat manfaat kesihatan yang luas daripada kerap mengambil snek dibuat daripada blueberry. Dimantapkan lagi dengan antioksidan dan fitoflavanoid, buah beri ini juga merupakan sumber vitamin K dan C, menjadikannya pilihan utama untuk doktor dan pakar pemakanan.



Blueberry kecil tetapi besar kandungan fosforus (2% daripada nilai harian), kalsium (15%), dan magnesium (20%). Ia manis dan mudah dinikmati sama ada segar atau beku. Selain daripada memetik blueberry yang sebenar, tidak ada buah yang lebih mudah untuk disediakan dan dihidangkan kerana korang tidak perlu mengupas, mengorek, teras atau memotongnya.



Blueberry, berasal dari Amerika Utara, telah menjadi sebahagian daripada kehidupan di sana selama 13,000 tahun. Ladang blueberry highbush pertama berjaya ditanam untuk pengeluaran komersial pada awal tahun 1900-an. Hari ini, U.S. Highbush menanam hampir 1 bilion paun blueberry di Amerika Utara setiap tahun. Melalui teknologi yang kian maju kini kita boleh nikmati buah blueberry ini setiap tahun dengan kaedah dua cara buah ini terus dikekal iaitu dengan sejuk beku dan juga dikeringkan. 

Blueberry Sejuk Beku
○ Beri biru beku ialah ruji pantri yang hebat kerana ia adalah alternatif yang menjimatkan kos kepada beri biru segar dan boleh digunakan sama dalam resipi atau aplikasi sebagai pengganti.
○ Simpan sekotak blueberry beku di dalam peti sejuk dan akan sentiasa mendapat warna, rasa dan nutrisi yang menarik tanpa perlu membeli barang runcit tambahan.
○ Beri biru beku adalah mudah, berkhasiat dan menjimatkan kos. Ia dibekukan pada puncak kesegaran, mengekalkan kebaikannya.
○ Mempunyai beri biru beku di tangan adalah penjimat masa yang besar kerana boleh membelinya lebih awal daripada menggunakannya.
○ Cara menyimpan: Peti sejuk beku
○ Gunakan dalam tempoh 10 bulan



Blueberry Kering
○ Beri biru kering berperisa dan menambah dimensi masam, manis, 'berrylicious' pada ciptaan kulinari/pastri.
○ Beri biru kering boleh didapati 12 bulan setahun dan mempunyai jangka hayat yang baik pada suhu ambien, yang menjadikannya sesuai sebagai snek di mana penyejukan tidak boleh dilakukan.
○ Beri biru kering menambah nilai premium pada menu dan produk makanan perkilangan.
○ Terdapat beberapa jenis beri biru kering seperti beku kering, terowong kering, manis dan jus yang diselitkan.

Bukan sahaja blueberry sihat dimakan begitu sahaja, ia juga mempunyai fleksibiliti yang luar biasa yang meningkatkan rasa di dalam menu harian korang. Ia boleh digunakan sebagai pembuka selera, minuman, sebagai sebahagian daripada hidangan utama, atau sebagai pencuci mulut. Ia sering dimakan segar tetapi juga boleh dinikmati beku atau kering. Kat sini ada beberapa resipi menggunakan blueberry bagi menambah kesedapan dalam menu harian korang.

1) Dried Blueberry Party Mix


Bahan-bahan utama:
100g Salted Pretzel
100g Dark Chocolate
200g Blueberry kering
100g Roasted Almond

Cara-cara penyediaan:
i. Potong kecil dark chocolate (jadikan saiz yang mudah digigit)
ii. Campurkan semua bahan didalam satu mangkuk.
iii. Gaul rata
iv. Simpan didalam bekas kedap udara

2) Homemade Frozen Blueberry Jam



Bahan-bahan utama:
600g blueberry frozen
450g gula halus
50g pectin

Cara-cara penyediaan:
i. Campurkan blueberry frozen bersama gula. Biarkan seketika (20 minit)
ii. Panaskan dan penyek-penyekkan sehingga sebati
iii. Masukkan gula putih dan Pectin gaul sehingga rata. 
iv. Kecilkan api, masak sehingga adunan likat,
v. Simpan didalam botol yang bersih

3) Fresh Blueberry Smoothie



Bahan-bahan utama:
1/2 cawan buah blueberry segar
Yogurt
Oat

Cara-cara penyediaan:
i. Kisar yogurt dan oat
ii. Masukkan buah blueberry kisar semula sehingga hancur
iii. Akhir sekali boleh letak sedikit buah blueberry di atasnya
iv. Sedia untuk dinikmati

Kalau korang nak dapatkan buah Blueberry Highbush A.S. yang berkualiti, pergi ke peruncit utama seperti AEON, Jaya Grocer dan TF Value untuk merasai buah yang kaya dan berperisa ini hari ini juga. Maha dan cuba memang buah beri ini kegemaran Maha walau tak dimakan begitu sahaja ia juga sesuai dijadikan topping hiasan atas makanan seperti kek atau cupcake. Selamat mencuba semua. 







0 Pandangan: