Australia,

Terokai Rasa Daging Merah Australia Dengan 'True Aussie Beef'

Khamis, Jun 24, 2021 Mahamahu 2 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Makan daging merah tanpa lemak tiga hingga empat kali seminggu adalah disyorkan oleh pakar pemakanan untuk diet seimbang yang sihat. Daging lembu Australia, yang dipromosikan menggunakan jenama dan logo True Aussie Beef di pasaran antarabangsa, sesuai dalam diet tersebut. Sangat senang untuk membeli dan menyediakan masakan dengan daging merah lembu dari Australia ini.



Daging lembu mempunyai banyak manfaat pemakanan dan merupakan bahagian penting dalam diet sihat untuk keluarga, terutama untuk anak-anak. Daging merah adalah sumber protein, zat besi, zink dan nutrien penting lain yang diperlukan dalam badan. Daging Lembu Australia diberikan makanan khusus iaitu rumput, bijirin dan makanan organik untuk dapatkan daging seperti Wagyu dan Angus. 

Daging Lembu Australia


Daging lembu ini dapat dinikmati dalam potongan daging yang berbeza dan dalam pelbagai gaya memasak. Sebilangan besar lembu Australia dipelihara di padang rumput terbuka, dan daging lembu yang diberi makan rumput Australia secara semula jadi rendah lemak dan kolesterol, sambil menawarkan kadar asid lemak Omega 3 yang lebih tinggi. Industri daging merah Australia mempunyai reputasi global sebagai pembekal produk bersih, selamat dan semula jadi, disokong oleh status bebas penyakitnya dan sistem keselamatan dan integriti makanan yang maju.
Menurut Pengarah Urusan Meat & Livestock Australia (MLA), Jason Strong, industri daging merah Australia mempunyai sistem pengeluaran yang terkemuka di dunia, merupakan penjaga bagi separuh daripada tanah Australia, dan memainkan peranan penting dan lestari dalam memberi makan orang Australia dan dunia. MLA baru-baru ini melancarkan "Red Meat, Green Facts" di Beef Australia 2021. Ini adalah panduan poket pengeluar "fast-facts" dan sumber dalam talian yang memberikan maklumat penting mengenai lembu, biri-biri dan pengeluaran kambing di Australia, dengan fokus khusus pada kesejahteraan haiwan, melindungi alam sekitar dan kesihatan dan pemakanan.



MLA melabur dalam penyelidikan dan pembangunan keselamatan makanan (R&D) di rantaian ini untuk menyokong akses pasaran untuk industri daging merah Australia dengan meningkatkan integriti produk dan kebolehkesanan dari paddock ke piring.



Daging lembu memainkan peranan penting dalam makanan Malaysia, terutama di kalangan pengguna Muslim. Daging lembu Australia yang diimport ke Malaysia mematuhi Halal, mematuhi piawaian ketat yang diperlukan untuk menghasilkan daging dan produk daging yang halal, dengan penglibatan dan kepakaran organisasi Islam untuk mengawasi dan mengesahkan proses pengeluaran. Australia adalah pembekal daging lembu kedua terbesar ke Malaysia, dengan bahagian pasaran sekitar 12%. Ia juga merupakan pembekal daging lembu sejuk terbesar, merangkumi hampir 90% import daging lembu sejuk di negara ini.



Beef Australia banyak terdapat di pasar raya besar dan pasar raya besar di seluruh negara. Potongan daging lembu yang berbeza terdapat dalam bungkusan yang senang dan bersih dengan logo True Aussie Beef di atasnya. Menurut MLA Global Consumer Tracker Malaysia, 2020, Malaysia mempunyai penggunaan daging lembu per kapita yang tinggi sekitar 7kg per orang setahun, berbanding rata-rata 5.4kg di rantau ini. Daging lembu Australia adalah daging kegemaran banyak keluarga Malaysia, terutama di kalangan mereka yang berpendapatan sederhana hingga tinggi. Daging lembu Australia juga dipercayai menawarkan stik berkualiti tinggi, dengan 40% rakyat Malaysia yang makmur menunjukkan bahawa ia akan menjadi pilihan pertama untuk pembelian daging lembu mereka yang seterusnya.



Kempen True Aussie Beef Up berkongsi resipi berkhasiat dan praktikal menggunakan daging lembu Australia. Pengguna bukan sahaja dapat menikmati stik daging lembu dan hidangan yang dibuat dari daging lembu Australia dari restoran yang mengambil bahagian atau membeli daging lembu Australia dari peruncit untuk dimasak di rumah

Barisan Panel 'Beef Up Webinar & Tasting' 


Sanjay Boothalingam, Kaunselor Pertanian Australia, Suruhanjaya Tinggi Australia. Beliau juga dilantik sebagai Penasihat Pertanian Australia ke Malaysia dan Negara Brunei Darussalam pada bulan Mac 2020. Sejak tahun 2000, dia telah memimpin sejumlah program pengawalseliaan nasional di Jabatan Pertanian, Air dan Alam Sekitar dan Perbendaharaan Australia, yang merangkumi keselamatan biosekuriti, kesihatan manusia, kepatuhan dan pelaburan asing. Baru-baru ini beliau terlibat dalam peraturan perdagangan eksport haiwan hidup Australia.



Mary Easaw akan membincangkan mengenai pemakanan daging lembu dan domba, kualiti kesihatan daging merah, mengapa kita memerlukan daging merah dan bagaimana ia memberi manfaat kepada kita. Beliau adalah pensyarah kanan di Universiti Perubatan Antarabangsa dan pakar diet pakar perunding di Hospital CVSKL Kuala Lumpur. Dia memiliki pengalaman selama 37 tahun dalam bidang pemakanan dan dietetik dan perkhidmatan makanan, serta dalam bimbingan dan bimbingan diet motivasi.



Chef Victor Chow akan berkongsi idea dan petua memasak resipi daging lembu yang ringkas dan praktikal. Dia akan menunjukkan cara mengendalikan daging lembu untuk mengekalkan khasiatnya yang berkhasiat dan cara memasak, tumis dan goreng daging lembu dengan betul. Chef Victor telah menghabiskan bertahun-tahun bekerja di syarikat perkhidmatan makanan terkemuka di luar negara, termasuk Australia.




Fakta Pemakanan Daging Merah


Zat Besi
Daging merah adalah sumber zat besi yang baik yang penting untuk fungsi otak, kesejahteraan dan kekebalan tubuh. Untuk mendapatkan jumlah zat besi yang sama dengan 100g daging lembu yang dimasak, anda perlu makan setengah kg bayam. Menurut Nutrition Australia, bentuk zat besi dalam daging merah mudah diserap.



Zink
Zink dari daging merah mudah diserap, penting untuk perkembangan tulang, kesuburan dan kekebalan yang sihat.
 
Omega-3
Daging merah adalah sumber omega-3 yang baik kerana daging lembu dan biri-biri Australia biasanya diberi makan rumput.



Nutrien penting
Daging merah secara semula jadi kaya dengan protein dan menyediakan 12 vitamin dan mineral penting - zat besi, zink, omega-3, magnesium, selenium, niasin, kalium, fosfor, Vitamin B5, B6 dan B12. Ini penting untuk fungsi otak, perkembangan dan fungsi otot, imuniti dan tenaga.

Daging merah tanpa lemak
Daging merah tanpa lemak mempunyai kandungan lemak yang lebih rendah daripada ayam. Dipotong lemak yang boleh dipisahkan. Daging lembu tanpa lemak mempunyai rata-rata 2.7g lemak per 100g berat mentah sementara ayam tanpa kulit adalah 3.5g.



Fakta Hijau Ladang Lembu Australia
-  Mengurangkan separuh gas rumah hijau (Gas Rumah Hijau) sejak tahun 2005
- Ternakan merumput mengeluarkan gas rumah hijau dari udara dengan merangsang pertumbuhan tanaman yang mempercepat penyerapan karbon dioksida dari udara menjadi karbon dalam tanaman dan tanah.
- Metana dari lembu dipecah menjadi karbon dioksida setelah 10-12 tahun yang dikitar semula oleh tanah dan tumbuhan yang dimakan oleh lembu, domba dan kambing.

Untuk maklumat lebih lanjut boleh layari: -








2 ulasan:

  1. Wow. Memang terperinci perkongsian awak. Saya share sikit2 je. Saya tak sabar nak tengok video awak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita kena detail bagi info kat pembaca hehehe

      Padam