5-in-1 Power & Energy,

5-in-1 Power & Energy Series Bakal Berlangsung Di MITEC

Isnin, Ogos 12, 2019 Mahamahu 6 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Baru-baru ini telah diadakan sidang media bagi memperkenalkan dan melancarkan acara 5-in-1 Power & Energy di MITEC. Acara tersebut di jadualkan akan berlangsung dari 3 hingga 5 September 2019 juga di Pusat Perdagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC).


Power & Energy Series ini diiktiraf oleh Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar & Perubahan Iklim Malaysia (MESTECC) dan dianjurkan bersama oleh pembekal kuasa utama negara iaitu Tenaga Nasional Berhad (TNB). Acara ini adalah sejajar dengan kecekapan tenaga MESTECC dan inisiatif tenaga boleh diperbaharui. Malaysia mempunyai potensi besar dalam sumber tenaga boleh diperbaharui, terutamanya dengan peralihan baru untuk peralihan tenaga yang dikenali sebagai Peralihan Tenaga Boleh Diperbaharui (RETR) 2035.

Dalam hal ini, Power & Energy Series mewujudkan platform yang baik untuk meneroka strategi dan pelan tindakan yang mungkin untuk menyokong pertumbuhan pesat industri, terutamanya dengan usaha dari entiti swasta untuk memulakan strategi untuk menghasilkan lebih banyak tenaga boleh diperbaharui. Pemain industri juga akan dapat mengetahui perkembangan inovasi dan teknologi terbaru dalam acara tersebut.
Nick Rastall, Pengarah Portfolio Asia Clarion Energy

Dalam sidang media tersebut Nick Rastall, Pengarah Portfolio Asia Clarion Energy berkata "Beberapa acara utama telah diambil tahun ini dan ditambah dengan Minggu Utiliti Asia untuk membentuk acara 5-in-1 Power & Energy Series yang pertama. Tidak hanya peserta akan mendapat manfaat daripada perkongsian ilmu dari industri yang berbeza, tetapi juga memberikan peluang perniagaan yang bernilai bagi organisasi utama dalam bidang berkaitan. Acara ini memainkan peranan penting dalam menyatukan syarikat tenaga dan utiliti terkemuka dengan profesional yang inovatif, untuk memacu perubahan landskap dan menemui masa depan industri tenaga Asia".

Turut hadir sama dalam sidang tersebut adalah Datuk Zulkefli Hj. Sharif, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Convention and Exhibition Bureau (MYCEB). Badan ini berfungsi sebagai hab pusat untuk membantu perancang mesyuarat dan acara untuk membida dan merancang acara perniagaan antarabangsa di Malaysia dan bertindak sebagai saluran untuk pembangunan produk nasional kepada semua penganjur tempatan dan antarabangsa.
Datuk Zulkefli Hj. Sharif, Ketua Pegawai Eksekutif MYCEB

Acara 5-in-1 Power & Energy Series terdiri daripada lima eliment penting ini iaitu :-

POWERGEN Asia
Banyak acara pembangkitan kuasa dan perbincangan panel akan menyaksikan pakar berkongsi isu kewangan dan strategik, revolusi hijau ASEAN, pengoptimuman prestasi tumbuhan, kuasa konvensional 4.0 dan kuasa tumbuhan digital untuk memajukan sektor generasi Asia.

DISTRIBUTECH Asia
Banyak profesional dan pemaju yang berbakat akan berkongsi strategi teknikal untuk menyokong integrasi kuasa yang boleh diperbaharui dengan cepat ke grid dan penyelesaian kuasa untuk menstabilkan penyelesaian kuasa mandiri secara berkesan.

SolarVision
Acara ini menghidangkan rantaian nilai pasaran tenaga solar keseluruhan, dari komponen terkini dan teknologi sel atau modul untuk melindungi pembiayaan dan pembangunan untuk pemasangan dan operasi.

Energy Capital Leaders Asia 
Membincangkan peralihan tenaga dari perspektif pelaburan, acara ini didedikasikan untuk membantu komuniti kewangan dan pelaburan untuk menjana perubahan dan nilai lebih daripada peluang yang timbul daripada peralihan Asia kepada tenaga boleh diperbaharui.

Minggu Utiliti Asia
Memfokuskan kepada transformasi digital utiliti dan kecekapan tenaga digital, acara ini direka untuk membantu utiliti melakukan perniagaan dengan pemimpin teknologi digital di dunia dan untuk membantu pelanggan komersil dan perindustrian memenuhi kewajipan kecekapan tenaga mereka untuk menjimatkan wang dan meningkatkan program kemapanan.


Acara yang bakal dianjurkan ini bakal melibatkan 350 peserta pameran dan dijangka menarik lebih daripada 11,000 pelawat dan 2,000 pembeli antarabangsa. Ini akan mendedahkan strategi praktikal ke arah mencapai sasaran yang boleh diperbaharui, sambil menangani isu-isu utama keselamatan tenaga di seluruh rantau ini.

Acara Power & Energy ini dibuka kepada para profesional dan pelawat perniagaan dari jam 9.00 pagi hingga 6.00 petang untuk tarikh 3 & 4 September 2019. Manakala pada tanggal 5 September 2019 ia akan dibuka dari jam 9.00 pagi hingga 3.00 petang sahaja. Maklumat lanjut dan pendaftar secara atas talian telah dibuka di laman https://www.asian-utility-week.com/registration. Sebagai alternatif pelawat juga boleh mendaftarkan di MITEC pada tarikh 2 September 2019 dari jam 1.00 petang hingga 6.00 petang. Semua orang dijemput hadir.








6 ulasan:

  1. Sis ni tak tahu apa2 pun..hehehe, harap tercapai sasaran apa yang ingin dilakukan lah kan supaya negara Malaysia sama maju mcm negara luar dan boleh menjimatkan tenaga dan wang ringgit negara

    BalasPadam
  2. Dengan penglibatan agensi kerajaan dan swasta terutama TNB . Boleh kembangkan idea bagaimana mendidik masyarakat ke arah lebih baik di dalam penggunaan eletrik

    BalasPadam
  3. Bagus ada event macam ni, sebab kita kena ada kesedaran mengenai utility, macam mana nak guna tanpa membazir etc.. mungkin ramai yang belum ada keinginan nak tahu sebab take advantage negara kita senang ada source tenaga

    BalasPadam
  4. Salah satu event yang sangat mendidik sebenarnya, hopefully event ini akan berjaya bukan apa, terlalu banyak pembaziran yang tidak dilihat terutamanya dalam penggunaan elektrik. Rata2 kita rakyat Malaysia tidak sedar akan pembaziran elektrik ni sebab tidak di pandang ringan oleh masyarakat.

    BalasPadam
  5. Tengok gambar, ingatkan plug soket 5-In-1. Hahaha. IC acaranya will be on September rupanya. Memang wajar sekarang kena ada alternatif sumber tenaga lain untuk kurangkan kesan rumah hijau dan jimatkan pembaziran tenaga. Mungkin lepas ni kita boleh gunakan tenaga Biomass atau tenaga Solar kan

    BalasPadam
  6. bagus sgt ada event yg mcm ni.... lg lg bab elektrik tu sbbnya mmg ramai yg x alert.. x yah amik contoh besar, tgk bab lampu sudah la.. 1 rumah terang walau duduk kat 1 area je... hehe

    BalasPadam