Beli Rumah,

Panduan Untuk Membeli BTO Pertama Anda

Sabtu, April 20, 2019 Mahamahu 12 Comments

Terdapat banyak HBD yang boleh dijual dan disewa di Singapura, seperti HDB Toa Payoh for sale and for rent. Adakah anda merancang untuk membeli BTO dan memasuki satu lagi peristiwa penting dalam hidup? Anda sering mendengar tentang orang-orang yang mengadu tentang kerja membosankan dan proses yang remeh untuk mendapatkan flat BTO. Jangan bimbang, terus membaca untuk mengetahui bagaimana anda boleh memohon BTO secara lancar dengan proses yang melambatkan.


1. Pertama sekali, anda perlu menilai eligibility anda untuk membeli flat BTO.

2. Selepas memenuhi syarat untuk membeli flat BTO, anda boleh mula mencari flat BTO di sekitar kawasan yang anda inginkan yang sesuai dengan keperluan dan kehendak anda dari segi lokasi atau yang lain, dan cuba mengundi untuk BTO rata dalam talian. Tunggu dengan sabar kerana anda perlu menunggu lebih kurang sebulan untuk mengetahui sama ada anda telah berjaya atau gagal membuat undi untuk flat BTO.

3. Ketiga, anda perlu mendapat Approval in Principle (AIP) dari bank yang anda inginkan jika anda memerlukan pinjaman bank. Alternatif lain ialah anda boleh memohon surat HDB Loan Eligibility (HLE) jika anda memerlukan pinjaman HDB. Perbezaan antara Pinjaman HDB dan pinjaman bank ialah Pinjaman HDB adalah 90% LTV manakala pinjaman bank hanya 80% LTV. Pinjaman HDB juga membolehkan anda membayar untuk bayaran pendahuluan yang lebih rendah, namun, pinjaman HDB menawarkan kelonggaran yang kurang. Bagi pinjaman bank, ia memerlukan bayaran pendahuluan yang lebih tinggi tetapi datang dengan fleksibiliti yang lebih besar. Sila berhati-hati bahawa pengesahan untuk HLE hanya 6 bulan. Maklumat lanjut mengenai cara untuk memohon boleh didapati di sini.

4. Seterusnya, setelah mendapat notifikasi mengenai kesungguhan anda untuk flat BTO, anda boleh mula mencari bantuan yang diberikan dari Geran Perumahan Khas (SHG) dan Geran Perumahan Tambahan (AHG). SHG adalah subsidi perumahan yang merangkumi keluarga berpendapatan rendah dan sederhana dengan geran antara $ 5,000 hingga $ 20,000, tertakluk kepada pendapatan pembeli. Bagi AHG, ia adalah satu skim yang bertujuan untuk membantu rakyat Singapura yang berpendapatan rendah membeli flat pertama mereka dengan geran antara $ 5,000 hingga $ 40,000, tertakluk kepada pendapatan pembeli. Untuk layak mendapat geran AHG, pendapatan isi rumah anda tidak boleh melebihi $ 5,000 sebulan, untuk tempoh 12 bulan sebelum permohonan anda untuk flat. Anda kemudian akan dijemput oleh orang HDB yang bertanggungjawab untuk memilih flat yang dikehendaki dan membuat pembayaran untuk Pilihan Beli (OTP). Sekali lagi, perhatikan bahawa masa menunggu adalah lebih kurang 2 bulan hingga 3 bulan antara tempoh undi yang berjaya dan memilih rata.

5. Selepas 2 atau 3 bulan, anda boleh menandatangani perjanjian pajakan. Anda juga dikehendaki membuat pembayaran untuk bayaran pendahuluan, yuran penghantaran dan duti setem.

6. Akhir sekali, duduk dan tunggu untuk mendapatkan kunci selepas selesai flat BTO anda.


Approval in Principle (AIP). AIP adalah pinjaman dari bank yang anda mahukan untuk menjanjikan anda mengikut gaji bulanan anda, nisbah pembayaran hutang dan sebagainya. Walau bagaimanapun, AIP ini hanya sah selama sebulan dan hanya terpakai kepada pinjaman bank. Kedua, undi. HDB atau BTO menggunakan sistem berkomputer untuk proses pengundian untuk menentukan kedudukan beratur untuk mendapatkan flat tersebut. Ingat bahawa setiap individu mempunyai peluang yang berbeza untuk mengundi. Sesetengah pemohon mempunyai peluang yang lebih baik dan ada yang tidak bergantung kepada jenis pemohon (pemohon biasa / orang awam, skim keutamaan anak yang berkahwin - dekat ibu bapa / anak yang sudah berkahwin atau skim keutamaan anak yang berkahwin dengan ibu bapa / anak yang sudah berkahwin).

OTP adalah dokumen yang menyelamatkan hak anda untuk membeli flat. Walau bagaimanapun, mendapat permintaan OTP deposit yang dikenali sebagai fi pilihan. Bagi 4 atau 5 bilik eksekutif rata, OTP berharga $ 2,000, 3 bilik tidur flat berharga $ 1,000, 2 bilik tidur flat berharga $ 500 dan pangsapuri studio berharga $ 250. Sekiranya mendapat sokongan membeli flat, yuran pilihan akan dibatalkan kecuali ada sebab yang baik untuk membuat keputusan untuk tidak membeli flat. Anda kemudian perlu menulis surat kepada HDB untuk meminta bayaran balik, tetapi tanpa jaminan.

Selepas itu, yuran pengangkutan dan bayaran pendahuluan. Yuran penyaluran adalah dokumen kerja yang sah yang melibatkan anda apabila anda membeli rumah. Contohnya, jika anda menggunakan pinjaman HDB, $ 30,000 pertama adalah $ 0.90 untuk $ 1,000, seterusnya $ 30,000 ialah 72 sen untuk $ 1,000 dan jumlah berikut melebihi $ 60,000 adalah $ 0.60 per $ 1,000. Yuran penyaluran juga boleh dibayar melalui CPF anda. Bagi bayaran pendahuluan, jumlah yang anda perlu bayar adalah secara tunai. Bagi bank, bayaran adalah 20% dari harta tersebut. 15% dari 20% boleh dibayar melalui CPF atau pinjaman perumahan. Walau bagaimanapun, 5% terakhir penilaian perlu dibayar melalui tunai. Bagi pinjaman konsesi HDB, bayaran pendahuluan adalah 10% daripada penilaian hartanah. Di samping itu, semua 10% boleh dibayar melalui CPF atau geran perumahan.


Sebelum saya membuat kesimpulan, adalah penting untuk mengetahui bahawa terdapat perbezaan antara pinjaman bank dan pinjaman HDB. Untuk memudahkan anda memahami, perbezaan utama antara pinjaman bank dan pinjaman HDB adalah seperti berikut:

a. Pinjaman HDB dapat membiayai sebanyak 90% daripada penilaian manakala untuk pinjaman bank, ia dapat membiayai sehingga hanya 80% daripada penilaian.

b. Pinjaman HDB mempunyai faedah tetap sebanyak 0.1% di atas kadar SPF semasa, iaitu kira-kira 2.6%, untuk keseluruhan tempoh pinjaman, manakala untuk pinjaman bank, faedah tidak ditetapkan. Walau bagaimanapun, lebih murah, kira-kira 1.7%.

c. Pinjaman HDB biasanya mempunyai tempoh maksimum 25 tahun manakala pinjaman bank dapat membenarkan pelanjutan tempoh pinjaman melebihi 25 tahun. Walau bagaimanapun, ini akan menghasilkan jumlah yang lebih besar untuk bayaran pendahuluan.

Kesimpulannya, langkah-langkah untuk mendapatkan unit BTO bukanlah menyusahkan, dengan syarat anda mengikuti panduan dan merancang untuk mengelakkan diri daripada masalah yang tidak perlu. Anda boleh memahami lebih lanjut tentang proses mendapatkan flat HDB dengan membaca guide to buying a new HDB flat.







12 ulasan:

  1. Akak langsung tak faham cara nak beli BTO ni , dah baca penerangan pun masih kabur aja haha, tak apalah, kita serah urusan tu orang2 muda aja. Kita yang dah pencen ni, duk diam aja kat rumah yang sedia ada ni hihi

    Cara nak pasang dan guna Google Analytics diblog

    BalasPadam
  2. good sharing. sangat recommended untuk beli property bagi mereka yang masih muda dan mampu. asset ni adalah long term investment yang menguntungkan. janji dah survey market dan future development in that area.

    BalasPadam
  3. Bagus penerangan ni. Dapat jugak info pasal pembelian flat BTO ni.

    BalasPadam
  4. Very details info and tips to purchase a HDB Flat. Will share link to my Singapore buddies. Thanks.

    BalasPadam
  5. info property yang amat berguna sebab mudah nak baca dan difahami , sesuai untuk yang tengah tercari-cari rumah pertama sendiri

    BalasPadam
  6. Hahaha. .jenuh baca darivatas sampai bawa boleh hadam sikit je pasal nak beli BTO ni. Nampak gaya kena baca lagi sekali entry Naha ni dan hadam betul betul

    BalasPadam
  7. kat singapore ni kan?
    nampak mcm mudah je ...kat Malaysia nih..kadang2 agak bersimpang siur sikit. Hehehe

    BalasPadam
  8. Thanks for the info, ni kena rajin buat kerja dan kumpul duit beli rumah dah.

    BalasPadam
  9. Sis pun tgh nk caribrumah untuk beli ni. Banyak juga porses untuk apply BHO ni. Tpi kalau dari segi gaji kan, dia strict ataupun masih boleh ambil loan untuk habiskan bayaran?

    BalasPadam
  10. moje ime je maira. Majka mi je rekla da ide na internet i naišla na publikaciju Jose Luis Loan u kojoj se kaže da njena kreditna kompanija daje široj javnosti zajam po vrlo niskoj kamatnoj stopi.
    Stoga sam kontaktirao kompaniju putem njene e -pošte: (joseluisloans@gmail.com)
    koji se nalazi na mestu koje smo moja majka i ja zatražile za kredit od 8000 evra na period od 2 godine. Kompanija mi je odgovorila i poslala mi sve uslove svoje kompanije koje sam pročitao i složio sam se s njima. Nakon odobrenja zahtjeva za kredit, od moje sam banke primio obavještenje da je moj bankovni račun za koji sam naveo da je uplaćen iznos od 8.000 eura. Otplatu kredita završio sam 18. decembra, a zatim sam odlučio zatražiti iznos od 32.000 eura za pokretanje vlastitog posla, koji sam dobio u banci
    Stoga bih želio iskoristiti ovu priliku da pošaljem poruku svima koji traže pouzdanog privatnog zajmodavca na internetu da se prijave za kredite aJose luisa putem e-pošte: joseluisloans@gmail.com,
    Broj telefona: +13075431042 možete ih kontaktirati i putem Whatsappa: +13075431042 Možete me kontaktirati i ako vam je potrebna moja pomoć ili želite li mi postaviti pitanja o tome kako sam dobio kredit. Evo moje e -pošte: (mairaivo250@gmail.com]

    BalasPadam
  11. BACA TESTIMONI SAYA


    Nama saya soktho dari singapura, saya menghubungi pinjaman Mr Jose luis untuk pinjaman perniagaan sebanyak $ 40,000.00, kemudian saya diberitahu langkah untuk bersetuju dengan jumlah pinjaman yang diperlukan, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk memulakan syarikat yang terbesar mengejutkan, jumlah pinjaman telah ditambahkan ke akaun bank saya dalam masa 12 jam tanpa tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana pada awalnya saya menjadi mangsa penipuan! Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan jumlah pinjaman dan anda menetap di mana-mana negara, saya menasihatkan anda untuk menghubungi pinjaman Mr.Jose luis melalui ombor whatsapp +393511910241

    BalasPadam

  12. hello Semua orang saya benar-benar menderita apabila saya cuba mendapatkan pinjaman untuk rawatan saya dan saya telah ditipu oleh begitu banyak syarikat yang mendakwa membantu saya dan suami saya sakit buah pinggang sehingga dia perlu terbang ke Jerman untuk menjalani pembedahan tetapi bukan tanpa wang, sehingga saya mendapat kenalan di tapak tentang bagaimana syarikat PennyMac telah membantu ramai orang di negara kita jadi saya memutuskan untuk mencubanya dan membuat pembayaran sekali sahaja yang mereka minta daripada saya dan saya sangat gembira bahawa saya membuat pinjaman dengan mereka pada hari permohonan yang sama jumlah pinjaman saya sebanyak 120000usd telah diluluskan untuk saya dan kini suami saya telah kembali pulih dan dia telah pulih sepenuhnya, jadi saya ingin memberitahu setiap orang dan semua orang tahu bahawa syarikat kewangan PennyMac adalah sah dan sah menghantar e-mel kepada mereka di bawah (pennymacfinancialservices@aol.com) hubungi atau WhatsApp +1(785)893-7452 mereka benar-benar membantu kami di sini di negara kami dan saya sangat gembira tentang perkara ini hari ini dan saya memutuskan untuk beritahu setiap orang hari ini.

    Ewa

    BalasPadam