Cendol,

Cendol Cheese Pertama Seumpamanya Di Malaysia Kat Temerloh Jerrr...

Jumaat, Ogos 24, 2018 Mahamahu 5 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Masih belum terlambat Maha nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam di Malaysia. Moga perayaan Qurban yang kita sambut ini penuh keberkatan dan kerahmatan mendapat intipati daripada hikmah kisah Qurban itu sendiri. Maha tahu masih ramai lagi yang kat kampung halaman bercuti sempena dengan cuti perayaan dan juga cuti sekolahkan.


Maha sendiri pun masa tulis post ni masih kat kampung di Jengka Pahang. Berpeluang cuti balik menjenguk keluarga yang ada kat kampung almaklumlah kita ni anak perantau hehehe. Tapi balik sini bukan nak beraya sangat sebab kat sini tak berapa meriah sambutan Raya Qurban mungkin bagi mereka yang ada buat majlis Qurban tu meriahlah seronok dapat bergotong-royong melapah daging.


Cuti lama ni Maha ambil kesempatan untuk berjalan-jalan juga kat bandar Temerloh dah lama tak ke sini. Dulu masa zaman study tak ada transport sini lah tempat selalu pergi untuk naik bas ker Kuala Lumpur demi untuk menyambung pelajaran. Rindu sangat zaman tu best sebab dapat rasa suasana pergi dan balik kampung. Sekarang ni balik sendiri jer tak ada orang nak teman wakakaka.


Tapi rupanya kat sini ada satu warung ker atau kedai yer tepi jalan yang menyediakan Cendol Cheese. Buat pertama kali sebenarnya Maha tengok ada cendol campur dengan cheese ingat pisang goreng jer. Nama kedai tu memang tulis Cendol Cheese Pertama di Malaysia katanya. Jadi memang teruja lah singgah sini nak cuba. 


Maha order mestinya Cendol Cheese siap ada pilihan lagi korang nak letak Pulut, Mangga atau Durian. Maha ambil yang pulut lah hehehe. Nak tahu juga macam mana cheese letak dalam cendol. Rupanya cheese tu mereka jadikan peganti kepada santan. Macam mana mereka buat tu Maha tak sempat belajar tapi memang terasa lemaknya dan lagi sedap daripada santan.


Cuma mungkin parutan ais tu agak kasar kalau halus sikit mungkin lebih sedap makan. Tapi rasa cendol ni cukup-cukup jer manisnya tak terlalu manis dan ngam-ngam jer. Selain daripada Cendol Cheese ni ada juga Teh Ais Cheese. Ini Maha tengok gambar jer tak sempat nak order ramai sangat orang. Yang nampak mereka letak dalam cawan kat bawah tu ada teh ais dan atasnya ada buih cheese kot. Nampak sangat sedap nak kena cuba juga ni.


Kalau makan kat sini pun ada juga kalau datang petang-petang kedai ni korang boleh order kuih seperti Donut hanya RM1 sahaja. Kemudian ada Laksa dan juga Mee Kari semua memang nampak sedap dan menyelerakan. Adik Maha order Laksa katanya kuah pekat dan penuh dengan ikan ok kena cuba.


Bagi orang yang duduk area Temerloh atau juga Jengka macam Maha ni kedai ni sangat senang nak cari sebab terletak di tepi jalan laluan Kg Paya Pulai ke Temerloh. Berdekatan dengan Sekolah Kebangsaan Paya Pulai betul-betul tepi jalan dan boleh nampak signboard besar dari jalan. Masa Maha datang tu penuh orang kerusi sampai tak cukup kena tunggu orang habis makan baru dapat duduk.


Tak silap Maha kedai ni baru buka sebab sebelum ni tak nampak lagi tapi sambutan dah meriah. Buka tak silap setiap hari kecuali hari Jumaat dari jam 11.00 pagi hingga 6.00 petang. Masa Maha datang hari tu belum pukul 6 dah banyak cendol habis memang ramai orang. Kereta pun penuh kat tepi jalan. Kalau korang tak percaya boleh cuba sendiri makan kat sini memang terbaik recommendation dari Maha. Kalau balik ikut jalan LPT tak jumpa kedai ni kena ikut jalan lama Termerloh - Kuantan baru nampak hehehe.... Selamat mencuba semua.

Ranking Mahamahu :-
Kebersihan : 3.5/5
Kesedapan : 4.5/5
Harga : 4/5








5 ulasan:

  1. Wahhh....Cendol cheese... Belum pernah cuba lagi.. Okay...nanti kalau abang dan kakak ipar balik Temerloh, boleh lah follow gi makan cendol ni..hehehe...

    BalasPadam
  2. wah unik tu cendol cheese & teh ais cheese...tk pernh jmpa lg...cuaca panas dpt cendol sedap ni

    BalasPadam
  3. terliur plak baca...sedapnya

    BalasPadam
  4. Dekat dengan tmpt Cik Renex, tapi tak pernah singgah. nanti nak try lahh cuti lama nti

    BalasPadam
  5. Dah tutup ke kedai ni? Cari tak jumpa.

    BalasPadam