Dapur,

Resipi Masak Lemak Sepat Masin Dan Nanas Yang Mengancam

Rabu, Julai 11, 2018 Mahamahu 1 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Hari ni Maha nak cuba pula masak satu lagi masakan tradisi kita yang mengancam ketika duit tengah sengket ini. Resipi Masak Lemak Sepat Masin dan Nanas memang menjadi kegilaan masa kat kampung dulu. Sekarang duduk bandar nak cari masakan ni kat restoran yang betul-betul sedap agak sukar.


Apa kata kita cuba buat sendiri jer mana tahu lepas ni boleh buat lagi masak saat gaji lambat lagi macam sekarang ni hehehe. Masak kat rumah ni memang menjimatkan terutama kepada keluarga yang besar dan ramai. Bujang pun boleh masak apa masak untuk makan tengah hari boleh simpan lagi dan panaskan untuk makan malam jadi dah jimat kat situ. 


Jom kita lihat bahan-bahan untuk membuat resipi ini :-

1 biji Bawang Besar
3 biji Bawang Putih
6 biji Cili Padi
1 inchi Kunyit Hidup
1/2 biji Nanas
3 ekor Ikan Sepat Masin
150 gram Santan Pekat
300 ml air kosong
2 keping Asam Keping
1 batang Serai
Ajinomoto dan Garam secukup rasa


Kalau korang rasa tak nak isi ajinomoto pun boleh tak ada masalah ini sahaja nak bagi perasa lebih. Kalau korang nak guna ikan masin lain pun boleh seperti Ikan Masin Kurau pun sedap juga. Jom kita tonton lak video bagaimana nak sediakan resipi ini. Mudah jer boleh siap dalam masa lebih kurang 10 minit.


Jadi rasa korang boleh cuba juga untuk masak resipi ini. Maha hanya cuba sendiri sahaja belajar dari sebuah buku 100 Menu Popular Orang Malaysia. Korang yang ada resipi menarik dan juga hebat apa kata share ngan Maha mana tahu nanti boleh kita berkongsi kat dalam blog ni. Maha boleh feature resipi korang sekalikan. Selamat mencuba semua.







1 ulasan:

  1. Maha memang selalu buat LeYa lapar. Bagus juga ni... Kos penjimatan di tengah-tengah bulan. Kan3x..

    BalasPadam