Jualan Online,

Peniaga Sering Lupa Kaedah Jualan offline Kerana Taksub Kepada Online

Isnin, November 27, 2017 Mahamahu 6 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Ada seorang akak ni tanya Maha macam mana dia nak naikkan jualan produk dia yang berniaga jual sambal secara kecil-kecilan sahaja. Ok selain daripada menggunakan sosial media dan blogger sebenarnya ada cara yang juga paling berkesan untuk menaikkan jualan secara langsung.


Ia adalah cara jualan secara offline atau membuka kedai. Tapi kalau nak buka kedia kos yang tinggi dan sewa yang mahal. Membuatkan ramai usahawan macam ni kadang-kadang ada produk bagus tapi tak dapat menjual dan pelanggan tak tahu tentang produk mereka.


Ambil contoh pengusaha produk Sambal Hitam Menangis Maha pernah promote produk mereka di blog. Mereka sebenarnya bermula dengan jualan secara offline ini iaitu dengan menghantar sendiri produk mereka kepada kedai-kedai dan restoran-restoran. Mula-mula kena tebal muka jumpa pemilik kedai semata-mata nak bagi orang jual produk mereka kadang-kadang orang tolak kerana takut tak laku.


Tapi sekarang cuba tengok kat mana-mana sahaja korang boleh jumpa produk jualan sambal ini. Restoran, gerai, kedai runcit dan macam-macam lagi dan kini perusahaan mereka makan berkembang dan terus mendapat pemintaan tinggi daripada peminat.


Maka dengan inisiatif ini MYDelicacies ditubuhkan untuk membantu suri rumah serta usahawan kecil yang mempunyai produk untuk dipromosikan melalui satu center yang mudah dicari. Kadang-kadang nak pos barang tu ada kos kepada pelanggan dan harga barang jadi meningkat tapi kalau beli direct terus melalui kedai ni kos ini dapat dikurangkan betul tak.


Sekarang ni MyDelicacies mempunyai kedai tetap mereka di Jakel Mall yang telah dibuka pada tahun 2017. Mereka juga ada 1 lagi kedai yang terletak di Busana Menara Mara dan 2 kiosk lain. Selain itu juga mereka mempunyai booth jualan secara bergerak dari lokai ke lokasi sekitar Lembah Klang melalui pameran, karnival, fiesta dan macam-macam lagi.


Mesti korang tanya apa produk yang boleh diniagakan di kedai MYDelicacies ini. Buat masa ini semua jenis produk makanan daripada usahawan tempatan yang mencari ruang jualan lebih luas dan konsisten. Kalau makcik atau suri rumah ada produk serunding yang memang sangat sedap, kuih raya, kerepek, dodol dan macam-macam lagi makanan tradisional boleh diletakkan disini.


Tak tahu nak menghasilkan bungkusan macam mana? Mereka juga menyediakan khidmat nasihat dan perundingan untuk membungkus dan melebel produk yang mampu menarik minat pembeli. Dari segi jualan pula tak perlu risau sebab mereka menjual semua produk yang ada di kedai, kiosk dan booth bergerak mereka 360 hari.


Jualan secara online pun masih tetap ada kerana mereka menggunakan sosial media untuk menambah pelanggan baru. Jadi gabungan kedua-dua kaedah jualan ini memang mampu meningkatkan hasil jualan luar biasa daripada hanya satu kaedah sahaja. Sebab produk makanan ini kalau jual kat kedai lebih orang percaya kerana mereka dapat merasai sendiri kesedapan makanan tersebut dan lebih mempercayainya.


Sebab itu kita dengar banyak karnival atau pesta jualan besar-besaran yang dianjurkan diluar sana walaupun kita tahu jualan online itu menguasai 70% pasaran pembelian di Malaysia. Paling penting sebenarnya jangan putus asa untuk berniaga. Peluang ada di mana-mana dan ambil segala ruang dan peluang yang ada ini untuk meningkatkan jualan anda. Kalau nak tahu lebih lanjut pasal kedai ini boleh hubungi MYDelicacies seperti mana yang tertera dibawah ini. Selamat mencuba semua.

Maklumat lanjut dan pertanyaan hubungi :-

HP: 014-220 9897
Facebook: https://www.facebook.com/MYDelicaciesBySuriniaga
Instagram: https://www.instagram.com/suhaily_hamzah_mydelicacies
Email: mydelicacies17@gmail.com







6 ulasan:

  1. kita yg jalankan business kita, jadinya semua jenis peluang kita kena rebut dan jgn berharap pada satu jalan shj!

    BalasPadam
  2. Nak berniaga kena ada strategi dan cara pemasaran. Tak boleh fokus pada satu channel je. Persaingan sekarang sengit so kena kreatif dan berdaya saing

    BalasPadam
  3. Sambal hitam menangis I dah dengar Lama nama just belum try

    BalasPadam
  4. Although I have not heard of MyDelicacies before, I love reading success stories like this. It is heartening to see how far they have come. There's much to learn from them.

    BalasPadam
  5. Am not yet familiar with this brand but seems it is reliable, and offers good food. Thanks for this update!

    BalasPadam
  6. WAH! pehal nmpk sedap weh. haha. nak cuba la nanti. Thanks mahu sbb share

    BalasPadam