HPPNK,

Setengah Juta Pengunjung Sepanjang 4 Hari Program HPPNK 2017 Di MAEPS Serdang

Sabtu, September 30, 2017 Mahamahu 18 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Masih tengah hangat lagi orang ramai duk perkatakan tentang satu acara terbesar tahun ini iaitu sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan 2017. Sekarang ni pun HPPNK 2017 masih tengah belangsung dengan rancak di lokasi strategik iaitu MAEPS Serdang.


Kementerian mensasarkan untuk program kali ini adalah mendapat hampir setengah juta pengunjung sepanjang 4 hari berlangsungnya acara ini. Jadi hari ni adalah hari ketiga korang masih sempat datang hari ni dan esok iaitu hari terakhir 1 Oktober 2017 sebelum ia ditutup secara rasmi.



Maha tahu orang ramai suka datang ke acara macam ini kerana pelbagai daya tarikan dan juga keunikan setiap tahun yang ditampilkan. Begitu juga HPPNK 2017 kali ini mengetengahkan konsep Menerokai Dunia Makanan dari Ladang & Lautan Ke Meja Hidangan. Kena pula dengan tema mereka iaitu Makanan Kita, Masa Depan Kita.


Sebab tu tahun ini banyak penekanan kepada kulinari dan juga produk makanan. Ia demi menghargai mereka yang terlibat dalam penyediaan makanan di semua peringkat iaitu dari petani, penternak dan nelayan kepada mereka yang memproses, memasak dan menhidangkan makanan.


Jadi kena dengan Maha yang suka makan terus niat sini datang untuk cari makan. Sebab tu mula-mula kena datang ker Empayar Makanan di Dewan D. Maha pergi situ hari semalam dan memang banyak sangat pilihan makanan dari gerai-gerai dan food truck yang menjual pelbagai juadah sari seluruh negara.




Sambil bebaris orang untuk memastikan dapat makan macam-macam makanan yang unik dan eksotik. Contoh macam Udang Sanggul ni memang payah nak dapat tempat lain sini ada banyak boleh makan sampai kenyang. Pastu ada pula Jus Pegaga original ni memang terbaik lah Maha rasa pun pure dari daun Pegaga.




Selain tu juga boleh lah pilih makanan lain seperti Nasi Briyani yang popular dari negeri Johor, Mee Kolok dari Sarawak, ABC Special dan macam-macam lagi. Tak dapat makan semua sebab banyak sangat kenyang pastu nak jalan lagi banyak tempat nak pergi.



Inovasi Makanan Satay Tuna 


Kalau korang masuk dalam Dewan A mereka pula kat situ ada pelbagai lagi pemeran dan jualan produk makanan dan juga inovasi terhadap makana. Paling Maha suka adalah pergi ker Jabatan Perikanan kerana mereka memperkanalkan kepada kita Satay Tuna. Kat KL ni jarang ada tapi ia datang dari Labuan Sabah dan memang produk tempatan. Rasa satay ni sangat sedap kadang-kadang kita rasa seperti rasa daging ayam.

 





Kemudian mereka hasilkan juga Serunding Ikan Tuna yang boleh kita makan bergitu sahaja tau juga buat inti kuih betul tak. Pastu pergi pula satu sudut yang ada demonstrasi masakan daripada chef profesional yang menyediakan Kuro Prawns. Apa tu mesti koran tanya ia adalah udang yang disalut dengan Charcoal Bamboo dan inovasi masakan ini telah menang peringkat antarabangsa hebat tak.



Korang datang boleh test makanan kat sini jangan risau mereka kan bagi testing. Tapi kalau minat nak beli boleh juga ada promosi harga murah. Lepas boleh beli sekali Fish Churros yang pertama seumpanya di Malaysia.



Yang ni wajib korang kena singgah iaitu cuba Jus Bob Nanas yang original. Booth ni ada kat Negeri Sembilan ni menyediakan korang jus buah Nanas dan juga produk nanas. Jumpa dengan Abang Man atau Abang Bob ok mereka sangat mesra.




Jalan lagi dalam tu pergi ker bahagian makanan untuk kesihatan dan wellness daripada hasil kajian MARDI. Kat sini lah korang boleh rasa Madu Kelulut dalam bentuk pearl boleh letak dalam minuman. Satu inovasi baru tu bagi mengantikan pearl yang boleh baut kanak-kanak tercekik tu tapi yang ni boleh cair dalam mulut dan ia sihat tiadak bahan pengawet.



Jalan lagi pergi bahagian Agrobazaar pulak kat sini ada mempromosikan 7000 produk dari lebih 3000 usahawan yang terlibat. Memfokuskan kepada online shopping mereka ada lawan web untuk membeli semua barang-barang ini iaitu www.agrobazaar.com.my. Masa Maha datang mereka tengah mempromosikan penggunaan imbasan cod bar bagi membeli dan mendapatkan info barang-barang yang kita nak.





Kat sini juga mereka ada jual produk segar seperti buah-buahan dan juga perikanan. Semua boleh beli online tapi kat pameran tu korang boleh beli dengan harga promosi sangat murah.







Kemudian Maha masuk pula bahagian paling disukai kaum wanita terutama ibu-ibu iaitu bunga-bungaan. Kawasan ada banyak Bunga Orkid yang dipamerkan dalam dewan. Mesti teruja bukan nak tahu macam mana mereka kacukkan bunga-bunga ni boleh bertanya di sana. Bawah ni pula Maha masuk kat LiveStock Malaysia dewan lain yang menyediakan produk hasil kajian dan penyelidikan untuk menjadi satu bahan baru dari sumber alam oleh badan koporate dan kerajaan.





Keistimewaan Ayam Ketawa


Dah jenuh jalan dalam dewan kemudian Maha keluar pula untuk tengok pameran yang ada kat kawasan parking dewan tu. Kat situ pula ada Petting Zoo yang mempamerkan haiwan yang pelik-pelik seperti ayam besar ni juga arnab dan juga itik angsa. Pengunjung boleh masuk yer petting zoo ini dan ambil gambar dengan haiwan. Kemudian pula pergi ke bahagian haiwan ternakan seperti ayam dan kat situlah jumpa dengan Ayam Ketawa. Kalau korang tak percaya korang kena buat lawak nanti ayam tu akan ketawa dan rakam sangat unik.





Banyak lagi haiwan kat situ boleh pergi ada bahagian untuk rawatan vaterina memberi pengetahuan tentang kesihatan haiwan dan macam-macam lah. Lepas pertgi bahagian haiwan kat luar tu ada juga jualan pokok buah-buahan dan bunga-bungaan. Kat situ nak nak cari pelbagai jenis pokok buah hybrid memang ada. Pokok hybrid ni alah istilah untuk pokok yang renek tapi cepat berbuah tak perlu tunggu lama dan tidak tinggi boleh tanam dalam pasu.





Sebelah kawasan jualan pokok tu ada pula bahagian KenDurian atau dewan buah-buahan. Yang kat sini paling dinanti-nantikan Maha sebab dapat makan raja buah Durian. Kat sini ada Durian Musang King yang dijual dengan harga RM119 sekilo ok. Lepas tu ada macam-macam lagi buah lain seperti RockMellon, Kelapa Muda, Pisang dan macam-macam.





Korang boleh berkelah makan kat dalam dewan tu dengan pergi pilih buah, bayar dan nikmati terus kat situ dengan tenang. Paling menarik mereka hasilkan smoothie buah-buahan seperti campuran buah Tembikai Susu dan buah Manga serta campuran buah Tembikai Merah dengan Buah Naga ni. Sangat sedap dan segar ok habis tak minum satu baket tu kena makan ramai-ramailah baru meriah.



Tak semua tempat Maha sempat pergi sebab masa tak mengizinkan masih banyak lagi segment lain tak sempat nak tengok. Kalau korang ada masa datang 2 hari baru habis jalan kat sini baru puas. Bukan setakat puas makan juga puas beli barang memang mereka jual dengan harga promosi kat sini.



Betul tak kat HPPNK 2017 ini memang penuh dengan makanan sahaja dan tak akan rasa lapar. Tapi pesanan Maha nak datang sini bawa lah troli sendiri senang nak angkut barang penat nak jinjing nanti sampai ke kereta. Cuma kalau datang hari minggu Sabtu dan Ahad ni mungkin agak bertambah pengunjung maklumlah orang cuti.


Pada yang datang dengan kenderaan sendiri jangan risau ada lebih daripada 5,000 parking tersedia kat MAEPS tu. Kalau datang naik public transport pula ada Shuttle Bas dari KTM Serdang dan juga Putrajaya Sentral setiap 30 minit. Nak senang lagi naik Grab jer ada promosi gunakan sahaja kod MFF17. Tunggu apa lagi mai ramai-ramai ker HPPNK 2017 meraikan kejayaan dan produk makanan tempatan kita. Selamat berjalan semua.

Infomasi lanjut layari :
Hashtag : #HPPNK2017 #MFF2017 #MOA #OurFoodOurFuture #MelepasKalauTerlepas






18 ulasan:

  1. Eh, ramai tu kalai dah setengah juta yang pergi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang ramai tengok hari Sabtu Ahad sahaja dah penuh sesak...

      Padam
  2. best nii...kalo datang dengan perut kosong... wahhh..

    BalasPadam
  3. wah..meriahnya..best kalau dpt g event mcm ni

    BalasPadam
  4. waaa.. bestnya !!! huu~ tak dapat pegi.. tak pe la.. harap2 tahun 2018 nanti ada rezeki masa nak menyinggah kejap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahun 2018 kita jumpa kat MAHA pulak ok hehehehe lagi meriah...

      Padam
  5. setengah juta dalam hari memang meriah sangat tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang ramai orang datang hari 4 hari tu meriah.. Tunggu next year lak...

      Padam
  6. tahun depan kena pergi ni. Macam seronok je lagi-lagi bab makan memang tak pernah tak seronok hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahun depan kita pergi MAHA pulak yer pendaftaran telah dibuka tau..

      Padam
  7. Alaa..seronok n meleleh air lioq tgok korang makan sedap2 kat sana...jeles kita wak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar akak nanti masa akak sihat kita pergi lak ok..

      Padam
  8. Bestnya..kalau kita mesti habis duit dekat mkn n beli pokok2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama lah kita heheh habis duit juga ni..

      Padam
  9. T-T keadaan tidak mengizinkan untuk turun ke sana... Kalau tidak, mesti merangkak nak balik sebab kekeyangan

    BalasPadam