Alaturka Turkish Cuisine,

Makan Di Shah Alam Restoran Alaturka Turkish Cuisine Masih Gunakan Dapur Kayu Api

Selasa, Mei 09, 2017 Mahamahu 8 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Korang pernah tengok tak ada restoran yang sediakan masakan dalam dapur kayu api yang seperti mana orang zaman terdahulu masak. Susah nak cari sekarang kerana teknologi telah mengatasi semuanya. Tapi sebenarnya itulah yang dapat mengekalkan keaslian dan rasa yang berbeza daripada masakan biasa.


Tapi kali ni Maha telah bertemu satu restoran bukan masakan tempatan tapi ia berkonsepkan masakan dari negara Eurasia iaitu Turki. Korang pernah ker makan masakan Turkish yang sebenar. Kalau nak cuba boleh datang ker Restoran Alaturka Turkish Cuisine yang terletak di Vista Alam Seksyen 14 Shah Alam.


Tak silap Maha Alaturka itu bermaksud Ala-cart dari bahasa Turki sendiri sebab itu makanan sini banyak yang Ala-cart. Daripada makanan pembuka selera kepada makanan utama dan juga pencuci mulut semua Maha tengok mengekalkan bukan sahaja rupa dan rasa tapi juga rempah ratus dan resepi yang asal dari sana. 


Korang parking jer kat dalam kawasan Vista Alam tu banyak parking situ cuma ada cas lah. Kawasan ni teletak di service appartment tingkat atasnya tapi yang kat bawah tu kawasan komersial dengan deretan kedai macam-macam jenis. Restoran ni nampak hiasan simple tapi masih ada beberapa ciri Turki seperti lampu dan juga hiasan dindingnya.



Maha tahu pasal restoran ni pun sebab ada kawan orang Shah Alam rekmenkan jadi sebab tu Maha datang cuba. Menurut kata staff kat situ ada beberapa menu yang menjadi pilihan pelanggan yang selalu datang sini. Jadi Maha pun cubalah semua yang dikatakan sedap sangat tu. Pertama Maha cuba adalah Barbeque Pizza.

Barbeque Pizza


Pizza ni dohnya mereka hasilkan sendiri dengan diuli dan campuran tepung semua sendiri menggunakan bahan semulajadi. Sebab tu pizza ni sangat lembut pada crustnya dan juga inti kat atas tu paling Maha suka sebab sangat banyak penuhlah. Makan satu pinggan pizza ni pun dah cukup kenyanga. Pizza ni dimasak dalam dapir kayu api yang Maha citekan tu lah sebab tu ia garing diluar dan masih lembut didalam.

Kavurma

Kemudian pula korang kena cuba masak daging dan kambingnya. Kedua-dua ini sangat memberangsangkan deria korang kerana kaya dengan rempah dan rasa Turkinya. Satu ni namanya Kavurma dan satu lagi Iskander Lamb. Dalam dua-dua set ini ada daging yang dimasak panas dan juga kepingan roti khas yang juga dihasilkan sendiri. Makan mesti dengan Yogurt baru dapat rasa pedas, masam dan manisnya ok.

Iskander Lamb


Hidangan ini Maha sempat tengok bagaimana mereka sedaiakan kerana ia disediakan panas apabila dapat order daripada customer. Tengok bagaimana Chef mereka menguli tepung sehingga kepada menyediakan inti dan juga membungkus dan akhir sekali bakar dalam dapur kayu api tu. Yang ni kalau dimakan panas dapat rasa daging dalamnya bersama roti dan juga cheese yang meleleh memang terangkat. 

Lamb Samsun with Cheese Pides


Ni kalau korang tengok dalam menu namanya dalah Pides. Pides ni ada 5 jenis korang boleh pilih tapi yang Maha makan ni adalah Lamb Samsun with Cheese Pides. Menurut kata pemilik restoran ni cheese sini pun bukan mereka pakai cheese biasa tapi ia diimport dari negara Turki untuk memastikan ia original. Satu lagi ni makanan daging kambing dengan nasi juga sedap boleh cuba Lamb Shish with Pilav Rice ada juga pilihan ayam kalau tak makan kambing.

Lamb Shish with Pilav Rice


So tunggu apa lagi kalau tak berkesampaian untuk menjejak kaki ker Turki boleh datang sini dan nikmati makanan Turki sebenar. Pasti tak menyesal harga juga berpatutan dengan rasa yang dihidangkan. Maha sendiri puas hati makan sini walaupun ada yang tidak pernah rasa tapi masih boleh diterima oleh tekak kita orang Malaysia.


Restoran Alaturka Turkish Cuisine ini dibuka setiap hari kecuali hari Isnin dari pukul 11.00 pagi hingga 10.30 malam. Sempena dengan Ramadan yang akan datang mereka juga mengadakan promosi Semi Full Buffet kepada pelanggan muslim yang nak berbuka puasa di sana. Bufet ini harga RM45 nett seorang dewasa dan 50% off untuk kanak-kanak 6-12 tahun.


Buffet ni korang leh makan puas-puas tuk main course serta appetizer dan dessert korang boleh ambil di meja bufet tiada had. Jadi berbaloi tak mesti lah kan nak buka puasa sekali sekala rasa makanan Turkish ni. Bawa lah family bila lagi kan. Maha dah cuba korang pula bila. Selamat mencuba semua ok.

Tempahan dan pertanyaan hubungi :
Tel : 019-3270 719

Ranking Mahamahu :-
Kebersihan : 4/5
Kesedapan : 4/5
Harga : 3.5/5









8 ulasan:

  1. Sedapnya makanan di situ.lapar lah pulak tengok gambar makanan ni .hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe baru tengok gambar kalau datang lagi sedap jom...

      Padam
  2. sedapnya makanan turki... grrrrr puasa2 ni tgk mkanan ni terkeliur terus.. blh try mcm ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Heheheh nanti boleh lah cuba buka puasa kat sini best tau..

      Padam
  3. nampak sedap makanan turkish nie....terliur saya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang sedap bro sebab masih kekalkan resipi asal dan juga menggunakan bahan asli...

      Padam
  4. Either a person needs to run the business side of things, or the cooking but it is nigh impossible to do both. sulton wok sayreville

    BalasPadam
  5. harga tak dinyatakan, adakah mampu milik

    BalasPadam