Cheese,

Cheese Terbaik Dunia Datang Dari Negara Eropah Dan Penyediaannya Pun Lain

Rabu, November 09, 2016 Mahamahu 8 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Cheese sapa tak minat memang sangat rugi kerana rasa lemak dan juga keenakan yang membuatkan setiap makanan bertambah sedap. Pasti cheese buatan dari negara seperti Spain, Germany, Switzerland, Italy dan banyak lagi menjadi pilihan.

Chef Pierre Gay

Berkesempatan baru-baru ini mempelajari dan mengenali cheese yang sedap-sedap ni memang satu pengalaman yang berharga. Ilmu daripada chef terkenal Pierre Gay seorang yang pakar dari Perancis. Chef ini juga adalah salah satu pengusaha cheese tertua di negaranya yang cukup popular.


Chef ini memberi inspirasi ke dalam dunia keju Eropah melalui bengkel Cheese Trail yang diadakan di The Cooking House Bangsar bersama dengan Bleu Blanc Brunch. Kelas hands-on mengajar kita bagaimana untuk menggabungkan keju tradisional Eropah ke dalam resipi yang diilhamkan dari Asia.


Hari tu tetamu yang datang dapat belajar memasak resepi seperti Croque Monsieur with Shitake Mushroom, Cheese Fondue Scented with Smoked Tea dan Onion and Asia Smoked Garlic Gratinée. Sebenarnya keju ni boleh masak hidangan sejuk ke panas, manis ke pedas, dari pembuka selera kepada pencuci mulut dan ia hanya memerlukan beberapa item tambahan ditambah kepada bahan utama untuk menjadikan ia sedap. 

Onion and Asian Garlic Blue Cheese Gratinee

Cheese Fondue Scented with Smoked Tea

Croque Monsieur with Shitake Mushroom

Maha juga kadang-kadang ada guna cheese dalam masakan seperti resepi Cotton Cheese Kek Dari Dapur Mahamahu ni. Banyak masakan Malaysia yang boleh guna cheese ni jadi dengan banyak pilihan kita tak perlu risau untuk dapatkan produk cheese yang berkualiti dan terbaik dari ladang. 

Contoh Cotton Cheese Kek gambar dari Google

Masa kelas memasak hari tu chef juga sempat memperkenalkan beberapa jenis keju yang popular dan sering digunakan dalam masakan Eropah. Di antaranya Stilton dari the United Kingdom, Aged Gouda dari Netherlands, Parmigiano-Reggiano dari Italy, Manchego dari Spain, dan beberapa cheese yang popular dari France seperti Saint-Nectaire Fermier, Mont d'or, Camembert de Normandie, Salers, Maroilles, Bleu de Gex, Brillat, Savarin, Moulis dan Col de la Core.


Maha sendiri pun tak pernah dengar dan tak tahu keju-keju ini tapi nampak menyelerakan bila diguna dalam masakan. Jadi lepas ni jangan takut nak gunakan keju dalam masakan kerana ia adalah penambah kesedapan masakan anda. Selamat mencuba ok.





8 ulasan:

  1. Sedapnyeee....LeYa pun suka cheese

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedapkan kalau makanan letak cheese hehehe...

      Padam
  2. makanan yang ada cheese memang sedap.pembuka selera lagi2 time tak sihat..heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak sihat ker hehehe... jaga kesihatan ok..

      Padam
  3. pergh.. terkenang balik pizza yang aku makan... cheese meleleh.. hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow suka kalau pizza ada cheese banyak ni hehehe..

      Padam
  4. suker benau dengan cheeesesss

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kann makan macam tu pun sodap hehehe...

      Padam