Food Porn,

10 Masakan Makanan Laut Yang Wajib Dicuba Bila Datang Ke KL Seafood Market

Isnin, Oktober 31, 2016 Mahamahu 2 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Sapa tau kat mananya KL Seafood Market? Tak jauh pun sebenarnya betul-betul berada tengah Kuala Lumpur sahaja. Kalau sapa yang selalu ke Taman Tasik Perdana dan park dekat parking bertingkat belakang Bukit Aman tu akan jumpa restoran ni yang berada ditingkat 5 sahaja.


Restoran KL Seafood Market ini baru sahaja beroperasi katanya dalam bulan 7 macam tu lah tahun ini.
Kini mereka mempromosikan makanan laut yang segar sama seperti moto mereka 'Segar Dari Laut Terus Ke Pinggan Anda'.
Percaya atau tidak semua ini akan merubah persepsi korang bila tengok semua menu yang disediakan ini. 




Ada 10 menu wajib korang kena cuba bila datang ker sini tapi sebenarnya ada banyak lagi cuma yang ini sempat Maha cuba. Jadi jangan buang masa lagi mai kita tengok dan rasa sendiri kesedapan dan kesegaran makanan laut yang ada di sini.

1) Ketam Indonesia


Ketam ini kita panggil kat Malaysia Ketam Nipah tapi di restoran ini ketam ni diimport dari Indonesia kerana kata mereka ketam disana saiz lebih besar dan isi lebih sedap. Betul mereka tidak bohong korang tengok sendiri ketam yang masih dalam bekas tu yang diikat kerana masih hidup dan segar. 


Lepas tu apabila dimasak ia menjadi seperti ini yang korang tengok tengok ini adalah Ketam Indonesia Masak Masam Pedas. Adalah menu yang memang menjadi perhatian ramai orang bila datang ker restoran makanan laut. Ini kerana rasa ketam ini lebih terselah bila dimasak dengan rasa dan rempah ratus yang betul. Meleleh air liur ok bila tengok bila rasa lagi lah tak boleh nak kata apa-apa.


Kemudian ketam ni juga popular dengan masakkan Ketam Indonesia Masak Krim Mentega kalau orang putih sebut Butter Cream Crab betul tak. Ini pun satu hidangan yang membuka selera tambah time kita lapar. Kalau tak nak makan dengan nasi menu ini disediakan satu set roti untuk korang pilih dan roti ni lembut di dalam tapi garing di luar memang sedap sangat Maha suka ok.


 

2) Sotong Masak Telur Masin


Sotong kalau kita suka buah masak berkuahkan tapi dengan konsep masakan Cina yang ada di restoran ini ia sesuai sangat dimasak dengan telur masin seperti ini. Sotong satu jer kalau nak tahu ia segara atau tidak bila kita gigit ia agak liat dan tidak lembik jadi memang betul sotong itu fresh.


Jaminan moto mereka di restoran ini memang masih dikekalkan dan kita dapat rasa akan kesemasinan telur merah yang digunakakan dalam masakan dimasak sebati dengan sotong yang rangup dan membuka selera. Maha boleh habis satu pinggan ini ok kalau makan sorang-sorang jangan jelous.

3)  Udang Harimau Masak Mentega Dan Serunding Telur


Ok yer mereke guna udang harimau bukan udang-udang biasa yang murah tu tak main lah. Sebab tu tengok saiz udang tu sahaja dah buat nafsu makan bergelora nak habiskan cepat. Kalau mereka yang kaki kail udang ini memang tahu antara yang betul kualiti atau tidak.


Bagi Maha ni tahu makan jer sebab masak mentega ini wajib pilihan bila datang restoran makanan laut. Jadi tak lengkap kalau tak ada semua ini betul tak. Tambah-tambah yang datang dengan family ramai puas hati makan kat sini.

4) Ikan Tilapia Goreng Bersama Sos Belacan


Korang pernah rasa tak masakan sos belacan ini. Selalu kita rasa ikan tiga ras jer kan tak pun ikan masak masam manis. Tapi ini masak sos ciptaan mereka sendiri dan dapat rasa belacan yang padan dengan ikan Tilapia yang digoreng garing terbaik toq.


Rasa macam tak cukup sekor kalau datang 5 sekeluarga mesti nak kena sekurang-kurangnya dua ekor. Harga ikan ikut kilogram dan harga pasaran ok.

5) Ikan Bawal Steam Bersama Sos Asam


Ini pun satu lagi yang lain daripada lain ikan stim disira dengan sos asam. Bagi Maha yang makan malam tu sos asam ini seperti rasa Masak Asam Pedas tau. Tengok dalam sos tu pun ada kacang bendi, ada terung ada tomato memang rasa unik sangat.



Korang mesti cuba sebab ia adalah menu yang agak baru bagi Maha. Kalau nak masak stim halia pun boleh ikut selera masing-masinglah kan. Tapi ini terbaik bagi Maha mesti kena try.

6) Nasi Goreng


Makan seafood bagi kita orang Melayu ni tak sah tanpa nasi bukan mesti nak kena ada betul tak. Mereke sediakan bukan sahaja nasi putih tapi Nasi Goreng yang ada pelbagai citarasa ikut selere. Satu ni Nasi Goreng Petai Pedas & Udang korang boleh tengok sendiri saiz petai. Kalau tak mulut bau kepam tak tahu lah memang terbaik petainya tapi agak pedas sikit kanak-kanak kurang sesuai kot.


Kedua pula ada satu lagi nasi yang menjadi keistimewaan restoran ini iaitu Nasi Goreng “Chef Signature”. Dah nama pun pilihan chef jadi ia memang nasi goreng yang special hanya ada kat sini tak ada tempat lain. Nasi ni sesuai untuk kanak-kanak hehehe.



7) Bihun Goreng Lala


Kalau yang tak makan nasi boleh cuba pula Bihun Goreng Lala ini pun satu yang mesti ada dalam menu kat restoran seafood. Kalau tak ada mereka tak pandai lah tu nak buat hehehe. Maha suka sebab Lala dalam bihun ni banyak sangat jadi puas makan tak habis hehehehe.


8) Kai Lan 2 Rasa


Last sekali korang mesti kena cuba sayur ni jangan asyik nak makan seafood jer kena ada keseimbangan dalam menu betul tak. Jadi korang boleh pilih Kai Lan ini kerana ia special di mana satu bahagian batang direbus dan satu bahagian lagi daunnya dicarik-carik dan digoreng garing terbaik.


So dah cite kat korang terbaik punya tempat makan seafood yang betul-betul dekat KL ni. Lepas ni boleh datang sini lepak-lepak dengan kawan-kawan pejabat ker ajak boss belanja ker sekali sekala apa salah. Mereka ada private room yang lengkap siap ada karaoke lagi tau boleh melalak sambil makan. Tak pun kalau family datang KL nak cari seafood bawa mereka datang sini.




Sebab tempat ini selesa dan luas juga parking yang banyak tak perlu risau dah nak kena saman atau nak park jauh-jauh kat bawah restoran ini ada 4 tingkat parking. Sekali lagi lokasi restoran ini adalah di Jalan Tangling Taman Tasik Perdana betul-betul kat atas parking bertingkat ini ok. Restoran ini buka setiap hari dari pukul 11.00 pagi - 3.00 petang untuk makan tengahari dan juga 6.00 petang - 10.00 malam untuk makan malam. Jadi tak rugi datang cubalah selamat menjamu selera.

Maklumat lanjut layari :-
Instagram : @KLSeafood

Ranking Mahamahu :-
Kesedapan : 4/5
Harga : 4/5





2 ulasan:

  1. The restaurant of this type offers a wide variety of the seafood dishes. The fans of such delicacies will certainly be satisfied here.

    BalasPadam
  2. Wah sea food fresh mmg sedap, mkn pun senyap je menikmati makanan tu.Kalau mkn dengan keluarga lg best. :)

    www.asmahabubakar.com

    BalasPadam