Aktiviti,

Blogger Menghidupkan Mainan Tradisional Di Festival Laman Seni 2016 Shah Alam

Rabu, September 07, 2016 Mahamahu 2 Comments

Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan-rakan sekalian. Masih teringat lagi tak korang mainan tradisional yang korang main semasa kecil-kecil dulu. Maha ingat lagi kami suka main Galah Panjang hampir setiap petang kami akan main kat kawasan halaman rumah. 

Time tu paling seronok sebab beramai-ramai dapat berkumpul bukan sahaja mengeratkan silatulrahim tetapi juga memberi kesihatan diri. Tak macam kanak-kanak zaman sekarang yang hanya main semua mainan tu dalam mobile sahaja. 


Macam mana kita nak kembalikan semua budaya mainan tradisional ni di zaman moden ni. Sebab tu lah di Laman Seni Shah Alam mengembalikan semula keseronokan itu dalam acara Festival Laman Seni 2016 pada 3 Sept yang lalu. Kat situ kami blogger yang dijemput diberi peluang untuk main permainan tradisional dan siap boleh menang hadiah.




Hari tu paling meriah kami dapat main macam-macam permainan tradisional yang tak ada zaman sekarang ni.
Kami boleh main Kaki Hantu, Kasut Kaki Gajah, Lari Dalam Guni dan Tuju Tin. Sekarang semua mainan ni hanya dimainkan diacara tertentu sahaja bukan seperti zaman kita dulu-dulu.



Maha main Tuju Tin kami lawan dua team memang dapat keluar peluh tapi seronok sebab dapat menguji kepantasan kita dan kecekapan dalam mengatur strategi mengalahkan musuh. Teringat zaman kanak-kanak dulu dan paling best team kami menang kalahkan team lawan huhuhu.



Semua mainan ini dianjurkan oleh syarikat Guligeng Event yang diberi tangung jawab untuk memeriahkan acara festival ini dengan mainan tradisional. Semua kelengkapan mereka ada dan kalau korang nak buat aktviti hari keluarga boleh jemput mereka. Seharian juga kami main kat sana memang seronok walaupun ada hujan renyai tapi tetap tak putus semangat main sampai habis.






Selain tu juga bila penat kami dapat makan aiskrim free yang ditaja. Askrim Ponpon yang memang sedap dan segar sangat. Kalau korang nak tahu macam mana nak dapatkan aiskrim ini boleh contact abang Halim Nadzeri di Facebooknya. Apa pun kami sangat puas hati dapat main mainan tradisional dalam kegemilangan mainan moden sekarang ni. Sapa lagi nak mewarisi mainan tradisional kita kalau bukan anak-anak yang ada sekarang ni. 

Maklumat lanjut layari :-
Website       : www.guligeng.com
Facebook    : www.facebook.com/LengitbyGuligeng
No tel          : 012-2488816 (Pn Yati) / 012-3963875 (En Rahman)





2 ulasan:

  1. syoknyaaaaa..lama xmain permainan cm ni

    BalasPadam
  2. best sangattt! Nak imbau balik kenangan kat sini.. best best

    BalasPadam