Bulan Ramadhan,

Pengalaman Berharga Penjelajahan Umrah Mahamahu Pertama Bulan Ramadhan : Bahagian 1

Jumaat, Julai 29, 2016 Mahamahu 8 Comments

Pengalaman Berharga Penjelajahan Umrah Mahamahu Pertama Bulan Ramadhan : Bahagian 1 - Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Sapa yang join event Sepetang Bersama Blogger 2016 #MDeCSBB2016 korang mesti tahu macam mana maha leh dapat pergi Umrah kali ni. Alhamdulilah terima kasih kepada team Denaihati Network yang menganjurkan event tu dan juga Simply Umrah yang menaja hadiah utama cabutan bertuah pada hari tu.


Tak pernah terfikir dalam hati untuk jejak kaki ke tanah suci secepat ini. Tapi Maha percaya kepada kata2 yang disampaikan oleh Mutawif yang guide kami di sana bahawa mereka yang sampai sini atas penggilan dari yang Maha Esa. Biarlah kita sekaya mana sekali pun dan juga sesihat mana sekali pun tapi kalau tak tepilih olehNya tidak akan sampai juga. Jadi dengan kata2 itu Maha kuatkan diri dan yakin untuk meneruskan seruan Umrah kali ini.


Seperti biasa selepas menang cabutan bertuah tu Maha adalah buat persiapan sikit2 terutama cari bahan bacaan secara online dan juga dengar pengalaman kawan2 yang pernah sampai ke sana. Tapi kalau korang nak detail persiapan Maha boleh baca kat blog Denaihati ni. Macam ramai orang tahu persiapan awal sebelum buat Umrah ini kena buat lebih awal agar kita tidak tegesa-gesa.

1) Buat passport bagi yang masih tiada atau renew passport anda bagi yang nak tamat tempoh.
2) Ambil suntikan vaksin atau suntikan Meniggococal meningitis sekurang2 3 minggu sebelum bertolak ke tanah suci.
3) Ambil gambar ukuran Umrah yang background putih.

Ni 3 perkara sangat2 penting untuk persediaan awal bagi mendapatkan kelulusan visa. Tu persediaan utama dah selain tu juga persediaan keperluan sepenjang korang di sana. Maha share sikit apa yang perlu di bawa terutama untuk jemaah lelaki.

1) Pakaian tshirt 3 helai cukup.
2) Jubah bawa 2 helai cukup (beli kat Mekkah)
3) Baju Melayu nak bawa pun boleh.
4) Seluar/kain pelikat yang ringan 3 helai.
4) Bawa 2 pasa selipar sahaja
5) Sarung selipar penting sangat
6) Ubat-ubatan ( Panadol, Minyak Panas, Minyak sapu, ubat selsema, ubat pening dll)
7) Kain Ihram 1 pasang
8) Tali pinggang 
9) Spek mata 
10) Makanan ringan
11) Kopiah, sejadah dan Al Quran boleh beli di sana tak perlu bawa

Yang makanan tu tak penting sangat sebab kat sana memang banyak makanan. Time Maha pergi bulan Ramadhan lagi banyak makanan tak perlu risau. Tu persiapan fizikal tapi untuk persiapan rohani dan kesihatan kena buat tau. Kena lah buat senaman sikit untuk kuat stamina dan juga banyak membaca. Pastikan kena pergi kursus Umrah yang disediakan tu penting tau cuba cari masa ok.

Ok lah Maha cite sikit pasal perjalanan Umrah hari tu selama 15 hari. Maha bertolak pada 22 Jun jam 12.00 tengah hari di KLIA menaiki penerbangan sewa khas Tabung Haji Malaysia Airline Berhad. Terima kasih pada shabat baik Maha saudara Shakiddo yang sanggup teman Maha dan jemaah lain yang sangguh susah payah untuk kami. Kalau tak mungkin lost juga hari tu tak tahu mana nak kumpul. 


Sebak rasa hati sebab waktu tu mak ayah adik beradik yang lain semua ada kat KLIA teman Maha sekali. Rindu nanti nak tinggalkan mereka tapi niat kita baik kena teruskan. Ramai juga jemaah Umrah kami seramai 30 orang hari tu semua ramah dan baik2. Bagi Maha yang pertama kali pergi ni dapat belajar dari mereka juga seronok sangat.


Destinasi pertama Maha adalah Kuala Lumpur - Madinah dan kami mendarat di Prince Mohammed Bin AbdulAziz International Airport. Masa kami sampai waktu tempatan sana pukul 3.30 petang. Jadi kami berpuasa pada hari itu melebih 19 jam sangat2 mencabar tapi kami tabah hadapi juga pengalaman menarik. Sampai sana saja kami menaiki bas untuk ke hotel mengambil masa 2 jam perjalanan. Tapi segalanya berjalan lancar dan kami menginap di Madinah Concorde Hotel


Sampai hotel kami check in cepat sebab nak berbuka puasa di Masjid Nabawi kerana ini pengalaman pertama Maha nak buat puasa di sana. Jarak hotel dengan masjid hanya 400meter jer tapi tak terasa perjalanan tu sebab sepenjang tu banyak pemandangan yang menarik bagi Maha. Seronok bila pertama kali dapat jejak kaki kat Masjid Nabawi ni memang memukau dan sangat ramai orang. Semua dah sedia duduk bebaris untuk berbuka puasa dan Maha berkesempatan buka di pintu masjid sahaja tapi Alhamdulillah dpt juga makan kurma yang segar dan minum yougurt masam kat sana bersama roti sedap juga.



Orang kata kat sana panas kalau ikut pada sudu memang panas cecah 40° tapi bila korang ada sana ia seperti biasa dan agar berangin. Ni Maha cite keadaan di Madinah baru yer sebab Umrah kami bermula di sana. Selama 4 hari kami di Madinah memang memukau dan rasa teruja kerana berada berhampiran dengan Rasulullah S.A.W. Hati ni hari2 berniat nak menjejak kaki ke Raudha kerana keistimewaannya. Tapi apakan daya tidak berkesempatan untuk memasukinya walaupun dah berusaha berkali2 juga.



Setiap hari tidak lengkap langkah kaki ni kalau tak ke masjid kerana ini sahaja peluang yang kita ada untuk beribadah dan mendekatkan diri dengan-Nya. Tenang jiwa lara ni berada di Kota Madinah sebab suasan lebih kemas dan keberkatan Rasulullah yang menjadi kekasih Allah makam di sana. Pada hari kedua kami di Kota Madinah kami dibawa ziarah ke beberapa tempat bersejarah yang patut dilawati dan dihayati sejarahnya sebagai iktibar pada kita.



Pertama kami dibawa oleh Mutawif seorang student yang belajar di sana ke Masjid Quba. Menurut kata Mutawif tu kalu kita mengambil wuduk dari hotel niat untuk solat sunat 2 rakaat di masjid ini akan dapat pahala seperti sekali menunaikan Umrah. Jadi siap2kan diri kalau dapat pergi menziarah masjid ini. Kenapa ia begitu bersejarah sekali kerana inilah masjid pertama yang dibangunkan Rasulullah setibanya di Kota Madinah semasa penghijrahannya dari Mekah

Masjid Quba


Kalau anda sampai masjid ni kat sinilah murah untuk korang nak beli Kurma Nabi atau dikenali sebagai Kurma Ajwa boleh dapat dengan harga RM35 sekilo. Selepas tu baru lah kami gerak ke ladang kurma. Kata orang jangan beli kurma kat sini mahal sikit lebih kurang jer harganya. Tapi kat sini Maha beli coklat kurma hehehehe ingat tempat lain tak ada rupanya banyak lagi. Tapi seronok dapat tengok ladang kurma dengan dekat dan juga tgk biji kurma muda dan yang sedap masak.




Selepas itu pula kami singgah di Bukit Uhud di mana bersemadinya para syuhada Perang Uhud seramai 70 orang. Perang Uhud berlaku pada 3 Syawal tahun ke 3 hijrah di antara tentera Islam dengan tentera kafir Quraish. Sangat2 tersentuh hati ini bila dengar cerita kisah perang yang disampaikan oleh Mutawif. Rasa bertapa bertuahnya kita hidup dalam Islam di zaman ini. Last kami lalui perkuburan Al-Baqi di mana di sini lah 10,000 para sahabat yang telah meninggal dunia di Madinah telah dikebumikan. Perkuburan ini hanya bersebelahan sahaja dengan Masjid Nabawi. Setiap kali kalau lalu kawasan ini disarankan untuk berdoa kepada semua penghuninya. 

Bukit Uhud

Perkuburan Al-Baqi

Sepanjang Maha berada dibumi Madinah ini satu pengalaman yang sangat mengujakan dan memberi seribu keinsafan pada diri ini. Sebenarnya terlalu banyak dosa kita yang tidak diketahui bahawa kita hanya manusia biasa yang sentiasa berdosa dan perlu kepada kemaafan dari-Nya. Rasa kalau boleh nak datang lagi Maha ke Madinah ini untuk masa yang panjang dan menjelajah banyak lagi tempat yang akan menyedarkan kita tentang Islam ini.


Hari terakhir Maha di Kota Madinah sebelum kami berangkat ke Mekah. Semua orang dah siap sedia dengan kain Ihram masing2 sebelum berangkat. Rasa sayu meninggalkan Rasulullah S.A.W kerana syafaatnya kita umat sekarang dapat banyak manfaatnya. Moga Allah mengampunkan dosa2 kami yang terdahulu. Selepas ini perjalanan kami mengambil masa 6 jam untuk ke Tanah Haram menaiki bas. 


Berakhir untuk kali ini jelajah Umrah Maha bersama rakan2 di Kota Madinah. Nantikan entry seterusnya Maha di Kota Mekah untuk kisah lebih menarik dan mencabar. Moga sedikit sebanyak jadi panduan buat rakan2 yang akan ke sana juga.Yang baik ambil sebagai panduan yang kurang jadikan sepadan. Maha mohon maaf apa yang kurang dan moga Allah ampunkan segala dosa. Terima kasih kerana sudi membaca.







8 ulasan:

  1. alhamdulillah..dah berpeluang menunaikan umrah...mesti bestkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah sangat2 seronok dan memang pengalaman berharga tak dapat lupa...

      Padam
  2. Alhamdulillah...seronoknya...lain org lain pengalamannya.

    Sy pon dijemput Allah menunaikan haji di usia yg muda.Mmg x sangka rezeki sy. Btl la apa yg Maha tulis kt atas...wlau kaya siaht cemana pon tp klau Allah x jmput dia xkn smpai ke sana.

    x sabar nk baca pengalaman bbuka puasa Maha di Mekah plak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah dapat tunai haji muda. Saya pun doa agar dapat ke sana lagi untuk Haji...

      Padam
  3. Ketenangan di Madinah.. Alhamdulillah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah seronok kan kid rasa nak dtg lagi..

      Padam
  4. Alhamdulillah..dapat juga maha menjejak kaki di sana seusia muda..
    Baca pengalaman maha..terasa nak pergi lagi..moga dijemput oleh NYA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah kerana doa kawan2 juga. Saya doakan akak akan sampai sana juga nanti In Sha Allah...

      Padam